این روزنامه مصری در تحلیلی نوشت: عراقی‌ها موفق شدند داعش را از همه مناطق استان دیالی بیرون برانند، و پیمان نیروهای ارتش عراق و پیشمرگ‌های کرد و مبارزان عشایر عرب سنی نیز توانستند شکست سنگینی را متحمل این شبکه تروریستی کنند. این پیمان در حال حاضر توانسته است 60 درصد از اراضی‌ای که پیش از این تحت کنترل داعش در عراق بود را آزاد کند. در مرزهای سوریه با ترکیه نیز مبارزان کرد توانستند داعش را به خارج از شهر کوبانی (عین‌العرب) عقب برانند تا این شهر بعد از چهار ماه نبرد سنگین به طور کامل تحت کنترل نیروهای کرد درآید. آنها همچنین توانستند آخرین افراد نیروهای داعش را از شهر کوبانی خارج کنند و کنترل روستاهای اطراف این شهر را نیز به دست بگیرند تا به این ترتیب شهرشان از لوث این جنایتکارها کاملاً پاک شود.
الاهرام می‌افزاید: روشن است که داعش در بسیاری از مناطق در داخل عراق متحمل شکست‌های سنگینی شده است، بخش گسترده‌ای از اراضی سوریه و عراق از کنترل داعش خارج شده و روز به روز فرصت برای آزادسازی شهر موصل از دست داعش بیشتر فراهم می‌شود. داعشی که آمریکایی‌ها مبالغه‌های بسیاری بر سر آن کردند و در بزرگ‌نمایی قدرت آن به دلایل بسیار تلاش کردند اکنون روشن شد که آن دشمنی نیست که باید مبهوت قهر آن شد!
الاهرام خاطرنشان کرد: گویا به نظر می‌رسد که کاخ سفید به ریاست اوباما به فکر درگیری تمام عیار با داعش نیست چرا که می‌خواهد تهدید داعش به قوت خود باقی بماند تا تهدیدی برای امنیت منطقه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد. اگر همه آفریقایی‌ها و اعراب هم موفق می‌شدند در جنگ با تروریسم در خاک آفریقا و سرزمین‌های عربی نیروی مشترک تشکیل دهند، اوباما به این فکر نمی‌افتاد که از تروریسم کالای تجاری بسازد و اجازه دهد امنیت منطقه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در گرو داعش باقی بماند!