به گزارش پارس به نقل از شبکه خبر: «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه تاکید کرد که در فرصتی تاریخی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران قرار داریم.


وی افزود:اکنون فرصت تاریخی برای رسیدن به توافق با ایران داریم و نخستین بار احتمال واقعی برای حل یکی از قدیمی ترین مشکلات جهانی به دست آمده است.

موگرینی که برای شرکت در پنجاه و یکمین نشست امنیتی مونیخ در این شهر حاضر است، تصریح کرد: اکنون در مرحله حساس تلاش های فشرده برای رسیدن به توافق جامع قرار داریم که هم حق هسته ای ایران را برای بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته ای به رسمیت بشناسد و هم اطمینان بدهد این برنامه فقط مسالمت آمیز است؛ از این رو، فرصتی برای هدر دادن نداریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بر ضرورت اراده سیاسی برای حل موضوع هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: زمان آن رسیده که اراده سیاسی قوی از خود نشان دهیم، نباید این فرصت و زمان را از دست دهیم.

این دیپلمات ارشد اروپایی تاوید کرد که توافق جامع هسته ای با ایران، چشم اندازهای همکاری در بسیاری حوزه های دوجانبه و منطقه ای را می گشاید.

نشست امنیتی مونیخ برای سه روز تا 19 بهمن در آلمان برپاست.

صدر اعظم آلمان، رئیسان جمهوری فنلاند، لیتوانی و استونی، نخست وزیران عراق و لبنان، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، رئیس پارلمان اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عضو ارشد شورای دولتی چین و وزیران امور خارجه روسیه، کره جنوبی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و جمهوری اسلامی ایران، از مقامات حاضر در نشست امسال امنیتی مونیخ هستند.

20 رئیس دولت، 60 وزیر و 30 مدیر اجرایی از شرکت های بین المللی و هیئت های پارلمانی از سراسر جهان در این نشست حضور دارند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز از روز جمعه (17 بهمن 1393/ 6 فوریه 2015) برای شرکت در نشست و رایزنی با همتایان خود در حاشیه نشست وارد مونیخ شد.

برابر این گزارش، ظریف امروز در میزگردی با حضور «لوران فابیوس»، «جان کری» و «فرانک والتر اشتاین مایر»، به ترتیب وزیران امور خارجه فرانسه، آمریکا و آلمان شرکت می کنند.