به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، مقام معظم رهبری ۱۳ سال پیش فرمانی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی خطاب به روسای سه قوه صادر کردند که بزرگترین راهبرد در مبارزه با مفاسد اقتصادی است اما در طول این سالها متاسفانه انچه شاهد هستیم نبود عزمی جدی برای مبارزه با مفاسد است و هر زمان سخنی از مفاسد عنوان می شود نام چند تن از مفسدین مطرح می شود.

در این خصوص با عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس و وزیر سابق دولت نهم گفت و گو کردیم.

* چرا فرمان مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی آنطور که باید اجرایی نشده است؟

فرمان مقام معظم رهبری خط مشی برخورد با مفاسد اقتصادی را مشخص کرد . ما اصولا با آنچه مقام معظم رهبری در مسائل مختلف مطرح می کنند از نظر اسناد به عنوان اسناد دست بالا و مجوزی است که به صورت کامل و جامع صادر شده است نگاه می کنیم اما متاسفانه در مرحله پائین تر این فرامین به دست اشخاص می افتد و اشخاص و افراد محتوا و هدفی که روز اول مد نظر بود فراموش کرده و بعد هم به فراموشی سپرده می شود.

* اشکال کار کجاست؟ یعنی مسئولین عزمی برای اجرایی کردن فرمان مقام معظم رهبری ندارند؟

اشکال عمده کار ما این است که سیستم برای اعمال سیاست ها نداریم و اعمال سیاست به دست افراد و اشخاص می افتد و آنها برای اعمال کار با شلوغ کاری وارد شده و پس از آن به نقطه اول خود بر می گردد. تا زمانی که ما برای هر سیاست و هر موضوع مهمی که ابلاغ می شود سیستمی درست نکنیم که بتواند رسیدگی کند دچار این معضل هستیم که با توجه به اینکه فرامین و دستورات از سوی مقام معظم رهبری خیلی خوب و کاملا هم با شرایط کشور سازگار است اما همین که در حیطه عمل قرار می گیرد به فراموشی سپرده می شود.

* چه کار باید کرد؟

نیاز اصلی و اساسی ما در این است که اگر می خواهیم کاری انجام دهیم باید در مقابل فرامین رهبری سیستمهایی تعریف و ایجاد شود که اگر هر موضوعی در آن سیستم قرار گرفت کار خود را انجام دهد .

اکثر سیاست هایی که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است برای اجرا شدن آن سیستمی ایجاد نکرده ایم. فرمان امام و رهبری صادر شده اما متاسفانه عزمی برای عملیاتی کردن آن در کشور وجود ندارد در صورتی که ما سیستمی تعریف نکرده ایم و فقط تشکیلات با عنوان مدیر و معاون برای ان به وجود آورده ایم.اگر سیستم برای این فرامین درست نکنیم به توفیقی نخواهیم رسید.

* با توجه به اینکه شما در مجلس حضور دارید وظیفه دستگاه مقننه برای مبارزه با مفاسد چیست؟ آیا با کمبود قوانین برای مبارزه با مفاسد اقتصادی مواجه نیستیم؟

ما نه تنها مشکل قانونی نداریم بلکه زیادی قانون داریم، الان سردرگم قوانین هستیم و آنقدر در باره یک موضوع قوانین مختلفی وجود دارد که راه فرار از قانون زیاد است. در کشور ما تنقیح قوانین صورت نگرفته و ما همواره قانونگذاری داشته اما تنقیح قوانین نداریم.
از مشکلات دیگر قانونی این است که قوانین جامع در یک موضوع وجود ندارد و متاسفانه از هر قانونی گریزی به موضوع دیگر می زنیم و این بدترین آفت قانون است که اگر در مورد مفاسد اقتصادی قانون جامع باید داشته باشیم اما متاسفانه نداریم و قوانین مختلف زیاد است.قانونگذاری نه تنها نقطه قوت نیست و نقطه ضعف است.

* با توجه به اینکه شما در دولت آقای احمدی نژاد حضور داشتید ارزیابی شما از محکومیت آقای رحیمی چیست؟

متاسفانه موضوع مبارزه با مفاسد رنگ و بوی سیاسی می گیرد و احتمال می دهم اینها یک سری برخورد های سیاسی است زیرا پرونده های زیادی داریم که حکمی صادر نمی شود و پرونده هایی داریم که از این پرونده ها زودتر شروع شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

در موضوع آقای رحیمی ما، انتخابات را در کشور شفاف نکرده ایم و هر گونه کمکی به انتخابات می تواند جرم تلقی شود یا نشود. یک نفر پیدا نشده بگوید این همه هزینه انتخابات در کشور هم در ریاست جمهوری و هم در مجلس از کجا تامین می شود. اگر این هزینه از طرف اشخاص حقیقی مشکلی ندارد چرا دنبال می کنیم که چرا پول داده شده و چرا گرفته شده است .

اینکه گفته می شود رحیمی به انتخابات مجلس هشتم کمک کرده باید بگویم من مجلس هشتم کاندیدا نبودم پولی هم دریافت نکردم و می توانم راحت حرف هایم را بگویم ، اگر آقای رحیمی پولی برای انتخابات پرداخت کرده و یا دریافت کرده یک بحث و بحث دوم اینکه این موضوع را قوه قضائیه بررسی کرده است اما به اعتقاد من آقای رحیمی توشه ای برای خود نیاندوخته ، هرچند ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد.

اگر زندگی آقای رحیمی را بررسی کنیم می بینیم با توجه به اینکه ایشان وکیل پایه یکم دادگستری هستند و می توانند بالاترین درآمدها را داشته باشد اما این کار را نکرد. من از قبل از انقلاب آقای رحیمی را می شناسم و تا آنجا که می دانم ایشان خود را فدای دیگران کرده است. در قضیه اخیر نیز رحیمی فدایی دیگران شد و به جای اینکه با دیگران برخورد شود با رحیمی برخورد شد.

* یعنی فدایی آقای احمدی نژاد شد؟

نه، فدایی یک جریان شد نه یک فرد.