به گزارش پارس به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان امروز (شنبه) در نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه با موسسه الاهرام مصر که در محل این دفتر در حال برگزاری است، با بیان اینکه یکی از ملاحظات اساسی در روابط ایران و مصر عدم اطلاع عمیق از دو کشور در سطوح مختلف و حتی گاهی متخصصان دو کشور از مشترکات و عناصر تقریب و ظرفیت‌های ملی است، گفت: با شناسایی عمیق و دقیق فرصت‌ها می‌توان به تدوین راهبردها، ترسیم نقشه راه مناسبات، معرفی موانع همگرایی، تدوین چالش‌های پیش رو و رفع هر گونه سوءتفاهم و ارائه راهکار برای گسترش روابط دو کشور کمک کرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: بازگشت روابط تهران و قاهره همانطور که در گفت‌وگو با رئیس جمهور محترم مصر به ایشان اعلام کردم نیازمند اتخاذ تصمیم طرف مصری است. ما از ارتقای روابط تهران و قاهره استقبال و اعلام کرده‌ایم که هیچ ملاحظه و پیش شرطی برای همکاری و ارتباط دوستانه با مصر نداریم.

امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوی خود با رئیس‌ جمهور مصر در آدیس‌آبابا و گفت‌وگوی قبلی خود در جریان مراسم تحلیف در قاهره گفت: عنوان کردم که ما به عنوان جمهوری اسلامی خواهان مشاهده مصری مستقل و آزاد، قوی و توانمند، پیشرفته و توسعه‌یافته، با ثبات و امنیت کامل، متحد و یکپارچه، پویا و بالنده، فعال و دارای ابتکار عمل در قضایای منطقه و بین‌الملل و صاحب نفوذ و کلام در برابر نظام سلطه و دخالت در امور کشورهایی که به مردم آنها ظلم می‌شود از جمله مردم فلسطین هستیم.

وی با بیان اینکه تا زمانی که حقوق مردم فلسطین تامین نشود، فلسطین باید مسئله اول جهان اسلام باشد، خاطرنشان کرد: ما حمایت آشکار و صریح خود را از آرمان های انقلابی، تحکیم و همبستگی داخلی، وفاق ملی و مشارکت مردم مصر در همه صحنه‌های سیاسی، علمی و فرهنگی ابراز می‌داریم.

معاون وزیر خارجه کشورمان مصر را در حوزه‌های تاریخی، تمدنی، دینی و اسلامی دارای مردمی آگاه، متمدن، آزادی‌خواه، عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز دانست و یادآور شد: معتقدیم اقدامات برخی با افکار تکفیری و خشونت‌طلب هیچ سنخیتی با شخصیت مردم مصر ندارند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما ره‌یافت حل بخش عظیمی از مشکلات مصر را در تمرکز بر اصول اصیل تسامح، روش‌های نرم و مسالمت آمیز در مصر می‌دانیم و اطمینان داریم که مردم مصر، رهبران و نخبگان آن کاملا هوشیار و آگاه هستند.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: آنها تلاش می‌کنند مصر روی پای خود ایستاده و سرنوشت خود را به دست خود رقم بزنند.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته جمهوری اسلامی از رویکردهای سیاسی مصر در خصوص گسترش روابط ممتاز و عرصه متنوع همکاری با همه کشورها و خصوصا دولت‌های عربی و اسلامی استقبال می‌کند گفت: آماده رایزنی نزدیک و کمک صادقانه به مصر در همه صحنه‌ها می‌باشیم.

وی با اشاره به اینکه دو طرف با گفت‌وگوی صریح و صمیمی قادر به گشایش صفحه جدیدی در روابط هستند اظهار داشت: رغبت به گشایش روابط باید سرانجام به اراده تبدیل شود. گذشت زمان و فراهم شدن شرایط امکان ورود به شرایط جدید را فراهم خواهد ساخت.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه باید از همه امکانات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در رسیدن به این هدف مشترک بهره‌گیری کافی به عمل آید ابراز امیدواری کرد که مجلس آینده مصر با حضور افکار عمومی و همه گروه‌های این کشور شکل گرفته تا شاهد تقسیم جامعه مصر به دو بخش نباشیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به مکاری‌های خوبی که در موضوعات مبارزه با تروریست و افراط‌گرایی و توجه به پرونده های سوریه و عراق بین ایران و مصر شکل گرفته یادآور شد: ما با صدای بلند اقدامات تروریستی در مصر را محکوم و دیدگاه‌های معارضین در این کشور را به عنوان بخشی از واقعیت موجود مورد توجه قرار می‌دهیم.

معاون وزیر خارجه با اشاره به برخی سیاست‌های منطقه‌ای و تاثیر مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: ما همواره به دنبال آنیم که صلح، ثبات و امنیت برای همه کشورهای منطقه و با مشارکت آنها تامین شود. در موضوع یمن نیز جمهوری اسلامی از توان و نفود و ارتباط خود استفاده می‌کند تا همه گروه‌های یمنی و حتی دولت انتقالی در آینده سیاسی این کشور نقش اساسی ایفا کند.

معاون وزیر خارجه در توافقنامه صلح و شراکت که توسط انصارالله، احزاب و گروه‌های سیاسی یمن به امضا رسیده خاطرنشان کرد: این قرارداد در مخالفت با طرح مجلس تعاون نیست بلکه در تکمیل آن برای بازگشت امنیت به یمن است که برای ایران و عربستان مهم می‌باشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوی خود با وزیر خارجه عربستان در مورد یمن و تاکید بر همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور اظهار داشت: امروز انصارالله با همکاری پلیس، دستگاه امنیتی و ارتش در مسیر مبارزه با فساد اقتصادی، مقابله با القاعده و تشکیل روند سیاسی گام‌های مهمی را برداشته است.

علی عبدالله‌زاده در سال‌های طولانی حکومت خود و پس از ۱۱ سپتامبر و حتی آمریکا قادر نبودند اقدامات موثری علیه القاعده در طول سالیان گذشته انجام دهند.

وی در مورد سوریه نیز اظهار داشت: از همان ابتدا با صدایی بلند اعلام کردیم که اجازه نمی‌دهیم محور مقاومت تضعیف شود و رژیم صهیونیستی و آمریکا سیاست‌های منطقه ای خود در تضعیف فلسطینیان را دنبال کنند. ما در جنگ‌های ۳۳، ۲۲، ۸ و ۵۱ روزه لبنان و غزه از همه امکانات و توان خود برای کمک به فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی از طریق کمک به گروه‌های فلسطینی و لبنانی استفاده کردیم.

وی ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی تصور می‌کردند به دلیل شرایط ویژه و بحرانی در مصر، لیبی، تونس، سودان، عراق و سوریه کشورهای منطقه قادر به توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه نیستند اما جمهوری اسلامی و گروه‌های فلسطینی نقش مهمی را برای توقف آن و تقویت فلسطین برعهده گرفتند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه تحولات در سوریه با این نگاه راهبردی از سوی رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی همپیمانان ناآگاهشان دنبال شد تا پازل جدیدی در منطقه شکل بگیرد یادآور شد: ما با تاکید بر اجازه اصلاحات در سوریه، اجازه ندادیم که تروریست‌ها نظام سوریه را سرنگون و این کشور را تبدیل به لیبی و سومالی دیگری کنند.

معاون وزیر امور خارجه در مورد آینده مناسبات ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: نگاه ما مبتنی بر برادری، دوستی، همکاری و تقویت جهان اسلام و دوستان ما ازجمله عربستان و مصر است.

وی ادامه داد: عربستان و مصر دو کشور تاثیرگذار در منطقه هستند و مشورت آنها با جمهوری اسلامی ضرورتی اساسی در کمکم به کشورهای بحران‌زده و بازگشت صلح به شمار می‌رود.

معاون وزیر خارجه گفت‌وگوهای شیعه وسنی را یک ضرورت خواند و نقش حوزه‌های دینی و الاظهر را بسیار مهم دانست.

امیرعبداللهیان نگاه استراتژیک جمهوری اسلامی به جهان اسلام را مبتنی بر وحدت آنها خواند و افزود: در حوزه مقاومت با همان قدرتی که حزب‌الله را حمایت می‌کنیم از حماس و جهاد اسلامی سنی نیز حمایت می‌کنیم. وارد کردن برخی اتهامات بی‌اساس که در صدد تقویت اختلافات شیعه و سنی است کلامی غیراصولی و در تعارض با رفتار جمهوری اسلامی می‌باشد.

معاون وزیر خارجه در خصوص لبنان نیز گفت: ما در لبنان از حزب‌الله برای مقابله با رژیم صهینونیستی حمایت می‌کنیم و در سطح سیاسی نیز مشوق گفت‌وگوهای اخیر بین دو جریان ۸ مارس و ۱۴ مارس برای خارج شدن از فضای موجود و کمک به انسجام ملی هستیم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ یادآور شد: این مذاکرات مقوله‌ای متفاوت از روابط ایران و آمریکا است. مجموعه بزرگی از دشمنی‌های سه دهه آمریکا علیه جمهوری اسلامی این اجازه را نمی‌دهد که در مسیری سریع روابط ایران و آمریکا به دور طبیعی خود بازگردد و گفت‌وگوها صرفا معطوف به مسائل هسته‌ای است.

امیرعبداللهیان افزود: برخی متفرکین جهان عرب می‌گویند که اگر در مذاکرات هسته‌ای به مسائل منطقه‌ای پرداخته نشود یک فاجعه است چراکه اگر مذاکرات منجر به بهبود شرایط منطقه نشود نفعی ندارد و برخی دیگر می‌گویند اگر در مذاکرات در مورد مسائل منطقه‌ای صحبت شود فاجعه است چراکه در مسائل منطقه باید اعضای آن حضور داشته باشند اما ما در متن و حاشیه مذاکرات هیچ گفت‌وگویی در خصوص مسائل منطقه‌ای نداریم و باور داریم که این موضوع مربوط به کشورهای منطقه است. هر گونه توافقی در مذاکرات علیه هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود.

معاون وزیر خارجه همچنین در مورد اخوان‌المسلمین مصر نیز گفت: معتقد نیستم که اخوان یک گروه تروریستی است بلکه معتقدیم که اگر برخی افراد در اخوان به سمت روش‌های تند و خشونت تمایل پیدا کرده باشند بدان معنا نیست که کلیت اخوان تروریست خوانده شود.

وی اخوان را یک واقعیت در درون جامعه مصر خواند که باید با آن واقع‌بینانه برخورد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین و متوقف کردن رژیم صهیونیستی یادآور شد: ما از تلاش‌های مصر به طور خاص در حمایت از مردم فلسطین قدردانی می‌کنیم اما به صراحت می‌گویم که کشورهای عربی منطقه متناسب با مقتضیات خود به پرونده فلسطین نگاه نمی‌کنند. جمهوری اسلامی علی‌رغم هزینه‌های سنگین این موضوع حمایتی همه‌جانبه از فلسطین به عمل آورده است و حتی اگر لازم باشد فناوری ساخت موشک به داخل فلسطین برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را بدون هیچ ابایی منتقل می‌کنند که به جرات می‌گویم هیچ کشور عربی این چنین نیست.