به گزارش پارس به نقل از تسنیم: نشریه نیویورک‌تایمز گزارش داد که در یک مورد ادای شهادت قضایی غیرعادی در زندان‌های فدرال این کشور، یک عضو بازداشت شده القاعده، تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی را به عنوان تأمین‌کنندگان اصلی شبکه تروریستی (القاعده) در دهه 1990 توصیف کرده و ادعا کرد وی که طرح سرنگون کردن هواپیمای اختصاصی رئیس جمهوری آمریکا با استفاده از یک موشک استینگر را با یکی از کارکنان سفارت عربستان سعودی در واشنگتن مورد بحث و بررسی قرار داده است.


این عضو القاعده، که زکریا موساوی نام دارد، سال گذشته این اظهارات خود را به صورت مکتوب خطاب به جورج بیو دانیل، قاضی دادگاه فدرال ناحیه جنوب نیویورک‌ که بررسی شکوایه‌ تنظیمی تعدادی از بازماندگان قربانیان حادثه 11 سپتامبر علیه عربستان سعودی را در دست بررسی دارد، نگاشت. زکریا موساوی گفته است که وی خواهان ادای شهادت در مورد این پرونده قضایی شده است، و پس از مذاکرات طولانی با مقامات وزارت دادگستری آمریکا و اداره زندان‌های فدرال این کشور، در اکتبر گذشته تیمی از وکلا مجوز ورود به زندان و بازجویی از وی را به مدت دو روز به دست‌ آوردند.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، روز دوشنبه با صدور بیاینه‌ای اعلام کرد که کمیسیون ملی 11 سپتامبر اتهامات مطرح مبنی بر اینکه دولت سعودی یا مقامات سعودی القاعده را تأمین مالی کرده‌اند را رد کرده است.

در بیانیه این سفارت آمده است که "موساوی یک مجرم آشفته است که وکلای وی شواهدی را ارائه کرده‌اند که وی از نظر ذهنی ناتوان است، سخنان وی هیچ اعتباری ندارد."

زکریا موساوی از سوی یک روان‌شناس بابت بیماری روانی مورد بررسی و معاینه قرار گرفته است، اما این روان‌شناس وی را برای محاکمه در مورد اتهامات مرتبط با تروریسم توانا تشخیص داد. موساوی در سال 2006 به زندان ابد محکوم شد و در ایمن‌ترین زندان فدرال آمریکا در فلورانسِ کولو نگهداری می‌شود. با این حال اتهامات مطرح شده از سوی موساوی (علیه شاهزادگان سعودی) غیرقابل راستی‌آزمایی هستند.

اتهامات عنوان شده از سوی موساوی در برهه بسیار حساسی از روابط سعودی‌ها و آمریکایی‌ها بیان شده است، آن‌هم در شرایطی که کمتر از دو هفته از مرگ ملک‌عبدالله و جانشنینی برادرش ملک‌سلمان می‌گذرد.

از زمان آغاز خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی در سال 2011 و تلاش‌های برای مدیریت آشوب حاصل در منطقه، بین رهبران سعودی و دولت اوباما تنش‌هایی به وجود آمده است. موساوی در گفته‌های خود به توصیف ملاقات خود با سلمان، که بعدها ولیعهد و پادشاه عربستان شد، و دیگر اعضای خاندان سلطنتی پرداخته است، ملاقات‌هایی که وی نامه‌های ارسالی از سوی اسامه بن‌لادن را به آن‌ها تحویل می‌داد.

از مدت‌ها پیش شواهدی وجود داشته است مبنی بر اینکه ثروتمندان سعودی پیش از حملات سال 2001 از بن‌لادن، که خود فرزند یکی از مالک مجموعه ساخت‌و‌ساخت بزرگ است، و القاعده حمایت می‌کرده‌اند. طی نبرد مجهادان افغانی با نظامیان شوروی در دهه 1980، عربستان طی یک همکاری نزدیک با ایالات متحده، عناصر مجاهد فعال در افغان را تأمین مالی می‌کرده است، و القاعده نیروهای خود را از بین این جنگجویان به خدمت گرفته است.

اما گستره و ماهیت دخیل بودن سعودی در القاعده و اینکه نقش آن‌ها تا طراحی و تأمین مالی حملات یازده سپتامبر کشیده شده است همواره محل مناقشه بوده است.

ادای شهادت موساوی، اگر از سوی دادگاه معتبر شناخته شوند، شواهدی نوین در مورد گستره و ماهیت حمایت‌های صورت گرفته پیش از حملات 11 سپتامبر ارائه می‌کند. در متن شهادت موساوی که بیش از 100 صفحه است و به دادگاه فدرال منطقه جنوب نیویورک ارائه شده است، موساوی دارای لحنی آرام و پیوسته بوده، و علیرغم اینکه تعداد زیادی از وکلا وی را مورد پرسش قرار داده‌اند، اما اظهارات وی را مورد چالش قرار نداده‌اند.

شان کارتر، یک وکیل اهل فیلادلفیا به همراه کوزن اوکانر که از سوی شاکیان در این جلسات دو روزه پرسش و بازجویی شرکت کرده بود گفت: "برداشت من این بود که این اظهارات کاملا منطقی، متمرکز و متفکران  به نظر می‌رسند." وی گفت که وکلا را باید از "معیارها (قید و بندهای) ویژه اداری" که بسیاری از تروریست‌های محکوم شده و محبوس در زندان‌های فدرال را از ارتباط با افراد خارج از آن منع می‌کنند، معاف کرد.

موساوی که متولد فرانسه است، چند هفته پیش از یازده سپتامبر 2001 و به اتهام مهاجرت غیرقانونی در ایالت مینه‌سوتا بازداشت شد، وی در زمان حمله در زندان به سر می‌برد. وی در اوایل سال 2001 با شهریه‌ای 14 هزار دلاری که از سوی یک هسته القاعده فعال در آلمان تأمین شده بود، مشغول فراگیری خلبانی و هدایت هواپیما بوده است، ماجرایی که بیانگر این احتمال است که وی خود را آماده می‌کرد تا یکی از هواپیما‌ربایان باشد.

وی در این جلسات بازجویی گفته است که طی سال‌های 1998 یا 1999 با هدایت رهبران القاعده در افغانستان یک دیتابیس دیجیتال شامل فهرست اسامی ارائه‌کنندگان کمک مالی را ایجاد کرده است. از جمله افرادی که به یاد می‌آورد نامشان را در این دیتابیس درج کرده است، می‌توان به شاهزاده ترکی بین‌فیصل، که بعدها رئیس سازمان جاسوسی عربستان شد، شاهزاده بندر بن‌سلطان، کسی که بیش از 20 سال سفیر سابق عربستان در آمریکا بود، و شاهزاده ولید بن طلال، میلیاردر مشهور سعودی و بسیاری از رهبران مذهبی سعودی اشاره کرد.