به گزارش پارس به نقل از فارس، «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «الجمهوریه» لبنان اعلام کرد که در صورت عدم توافق هسته‌ای آمریکا متضرر بزرگ‌تر خواهد بود.

بروجردی در گفت‌وگوی تفصیلی، ضمن اعلام اینکه ایران منتظر سران جدید عربستان است تا پاسخ ایران را برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دوجانبه بدهند، این سخن منسوب به «ملک سلمان» را که «ریاض ملاحظاتی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران دارد»، «تحولی و رویکردی تازه در سیاست عربستان قلمداد کرد».

بروجردی در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که «منطقه در آستانه توافق ایران و "1+5" است و برخی می‌گویند مذاکرات ماه مارس (فروردین) مقدمه‌ای برای توافق نهایی در ژوئن (خرداد-تیر) است»، گفت: ما با وجود مخالفتی که در مجلس شورای اسلامی داشتیم، واقعا صادقانه برخورد کردیم. اگر اتفاقی که در ژنو افتاد، بر چیزی دلالت کند، آن، اراده واقعی و صادقانه ماست برای یافتن راهکار مناسبی برای این موضوع.

وی افزود: فکر می‌کنیم، سخنی که آمریکا ادعای آن را دارد مبنی بر اینکه ایران تحت فشار تحریم پای میز مذاکره آمد، حرفی بی‌ارزش است زیرا بیشتر تجارب علمی که حاصل شده، ثابت کرده که دستاوردهای درخشان ایران، در سایه تحریم ظالمانه چند ده ساله به دست آمده است.

بروجردی با بیان اینکه «من همیشه از هیئت‌های خارجی غربی و اروپایی که به تهران می‌آیند سوال میکنم که از هتل محل اقامت تا ساختمان مجلس، آیا دیده‌اند که مردم در صف‌های طولانی منتظر باشند تا مایحتاج روزانه‌شان را تأمین کنند»، گفت: آنها البته جوابشان منفی است چون صفی نیست و این یعنی اینکه نیازمندی‌های [اساسی] مردم [در بازار] همیشه هست و سلاح تحریم دیگر زنگ‌زده و معتقدم اگر طرف مقابل قواعد بازی را احترام بگذارد، ما می‌توانیم در نهایت کار، به نتیجه‌ای ملموس برسیم.

تهیه قانون لغو تعهدات توافق ژنو و ازسرگیری پیشرفت هسته‌ای و غنی‌سازی

بروجردی افزود: اگر به توافق مدنظر در این چارچوب نرسیم، این را باید به پای آمریکا نوشت. زیرا آمریکاست که کارهای غیرمنطقی می‌کند و زیاده‌خواهی می‌کند، چرا که آمریکا متأثر از فشارهای صهیونیستی است.

بروجردی به غربی‌ها هشدار داد و گفت: ما در مجلس شورای اسلامی در حال تهیه پیش‌نویس قانونی هستیم که دولت ایران را ملزم می‌کند که اگر (در مذاکرات) به نتیجه دلخواه و راضی‌کننده در مسئله انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نرسیم، از همه تعهداتی که در دوره گذشته بر عهده گرفته، صرف‌نظر کند و بسرعت به غنی‌سازی اورانیوم و به پیشبرد مسئله هسته‌ای بازگردد. ما در مذاکراتی که در حال اجرا داریم، صبر پیشه کرده‌ایم تا ببینیم به کجا می‌توانیم برسیم.

آمریکا طبق قوانین باید به ایران کمک کند اما چوب لای چرخ ایران می‌گذارد

بروجردی در بخشی دیگر از سخنان خود، در پاسخ به این سؤال که «برخی می‌گویند موعد خرداد-تیرماه آینده برای توافق جامع برای ایران مهلت نهایی است و تمدیدی دیگر در کار نیست، یا توافق یا عدم توافق»، گفت: واقعیت این است که دیگر موضوعی نمانده که بحث نشده باشد. همه موضوعات در این مسئله کاملا بحث شده و البته ما دنبال این هستیم که از این حالت نوسان –اگر تعبیر درستی باشد- خارج شویم. حرفی که الان آمریکایی‌ها می‌زنند غیرمنطقی است زیرا بند چهارم معاهده بین‌المللی انرژی هسته‌ای آمریکا را ملزم می‌کند که با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فنی مسئله هسته‌ای همکاری کند. البته چنین همکاری‌ای نخواهد کرد و حتی چوب لای چرخ (ایران) هم می‌گذارد.

بازنده بزرگ عدم توافق، آمریکاست/ پیشرفت هسته‌ای ایران، ملی است

وی توضیح داد: اگر آمریکا به معاهده بین‌المللی انرژی هسته‌ای متعهد نیست، پس هر آنچه ایران از دستاوردهای هسته‌ای به دست آورده، نتیجه استعداد و تجربه ملی ایران است. ما از آمریکایی‌ها در هیچ زمینه‌ای کمکی نگرفته‌ایم پس اگر توافقی هم صورت نگیرد، متضرر بزرگ‌تر آنها (آمریکایی‌ها) هستند.. با این حال مخالفت اصولی ما با تولید سلاح اتمی، تغییری نخواهد کرد و ما بدون تولید چنین سلاحی معتقدیم که حق مشروع و عادلانه ماست که در حوزه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای سرمایه‌گذاری کنیم.

بروجردی در پاسخ به این سوال که «آیا شما واقعا به حصول توافق نهایی با دولت‌های غربی بر سر موضوع هسته‌ای خوش‌بین هستید؟ و برخی می‌گویند که ایران و آمریکا به توافق رسیده‌اند و الان مشغول رفع اعتراضات به آن هستند» گفت: درست است که هنوز از مسئله، قطع امید نشده است، اما ما خیلی به حصول حل نهایی خوش‌بین نیستیم. اما اینجا باید بگویم که اگر به توافق نرسیم، بازنده بزرگ‌ آمریکا و کشورهای مرتبط با آن هستند.

غرب پیش از این هم فرصت را از دست داده بود

غرب پیش از این هم فرصت خوبی را از دست داده بود. از دید خودشان فرصت باارزشی بود در آن دوره. زمانیکه ایران فقط می‌خواست که 20 دستگاه سانتریفیوژ برای تأمین تحقیقاتش در آزمایشگاه داشته باشد و طرف مذاکره کننده ایران، وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه بودند. در آن زمان، وزیر خارجه انگلیس گفته بود که ما به شما اجازه نمی‌دهیم حتی یک دستگاه سانتریفیوژ داشته باشید. او این موضوع را در خاطراتش نوشته است و می‌توانید به آن مراجعه کنید. در آن دوره، می‌خواستند که ما 20 دستگاه سانتریفیوژ داشته باشیم و نتیجه این رد درخواست و لجاجت غربی، این است که ما امروز 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ داریم. قطعا اگر غرب این فرصت را از دست بدهد دستاوردهای گذشته تکرار خواهد شد بدون اینکه سلاحی اتمی تولید کنیم.

ایران آماده مانور مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس است

بروجردی در پاسخ به سوالاتی دیگر، از جمله اینکه دولت‌های حاشیه خلیج فارس به بهانه قدرت روزافزون ایران نگرانی‌‌هایی دارند، ایران برای حل این موضوع چه برنامه‌ای دارد؟، گفت: طبیعی است زمانی که وزارت خارجه آمریکا و انگلیس و غیره به کشور‌های حاشیه خلیج فارس سفر می‌کنند برای آنها قصه و حکایت تعریف نمی‌کنند. مسأله اساسی گفت‌وگوهای این کشورها با سران حاشیه خلیج فارس «ایران هراسی» است و هدف اول از آن صادرات سرسام‌آور اسلحه آمریکایی و اروپایی به این کشورهاست که در آن بسیار موفق بوده‌اند.

او افزود: اما هدف دوم ایجاد پایگاه‌های نظامی برای خود در کشورهای حاسیه خلیج فارس است و در این زمینه نیز بسیار موفق بوده‌اند. هدف سوم، حضور دائم آمریکا و غرب در منطقه است و این امر در ناوگان‌های غربی که در دولت‌های منطقه جولان می‌دهند، آشکار است. ما آماده‌ایم هرگونه نگرانی در این زمینه را از بین ببریم و همچنین آماده امضای توافقنامه‌های مشترک امنیتی با کشورهای حاشیه خلیج فارسیم. عملا توافقنامه‌هایی با برخی از آنها بسته‌ایم و گاهی اقدامات نظامی مشترکی نیز انجام داده‌ایم و برای ادامه آن نیز آماده‌ایم.

بروجردی افزود: به عنوان مثال ما برای اجرای مانور نظمای مشترک با این کشورها یا طرح‌های مشترک نظامی با هدف دفاع از منافع منطقه آماده هستیم. اما متاسفانه ما شاهد آن هستیم که این کشورها به برخی اطراف اعتماد کرده‌اند که دشمنان منطقه هستند و دوست آن به شمار نمی‌روند.