روزنامه «گاردین» نامه‌ای را فاش و منتشر کرد که نشان می‌دهد تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین این کشور، روابط تنگاتنگی با معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی داشته و از او بابت «همکاری مشترک سازنده» میان سازمان‌های امنیتی و جاسوسی دو کشور تشکر کرده است.
تونی بلر در این نامه قذافی را با اسم کوچک خطاب کرده و از او با عنوان «معمر عزیز» نام برده است. او نامه را با «بهترین آرزوها، دوست همیشگی‌ات بلر» امضا کرده است. این نامه در میان هزاران سند و مدرک در قصر ریاست جمهوری لیبی بعد از سقوط رژیم قذافی پیدا شده است. بررسی هزاران سند و مدرک به دست آمده از ادارات دولتی و ساختمان‌های ریاست جمهوری در دوران زمامداری قذافی کماکان ادامه دارد.
به گزارش دویچه وله این نامه نیز همچون دیگر اسنادی که از مجموعه ساختمان‌های اداری لیبی به دست آمده، نشان می‌دهد که دستگاه‌های امنیتی قذافی چندین سال با اجازه و اطلاع دولت انگلیس در خاک انگلیس فعال بودند. شمار قابل توجهی از مخالفان و منتقدان رژیم قذافی در خاک انگلیس در تبعید به سر می‌بردند.
مأموران امنیتی دستگاه‌های دولت قذافی بسیاری از مخالفان دولت را در خاک انگلیس زیر نظر داشته و گاه آنها را تهدید کرده یا به آنها پیشنهاد همکاری و جاسوسی از دیگر مخالفان به نفع رژیم قذافی می‌دادند.
تونی بلر در نامه یاد شده از «همکاری عالی» مأموران امنیتی لیبی با همتایان بریتانیایی خود تشکر کرده و ابراز امیدواری کرده که همکاری مشترک لیبی و بریتانیا برای مقابله با فعالیت‌های «ضد تروریسم‌» افزایش یابد.
بلر در نامه خود «با تأسف» به قذافی خبر داده که دولت بریتانیا موفق نشد دادگاه را راضی کند تا به نفع اخراج چندین مخالف دولت لیبی و پس فرستادن آنها به لیبی رأی دهد. نخست‌وزیر پیشین بریتانیا تأکید کرده که شخصاً از تصمیم دادگاه «بسیار متأسف» شده است و تأکید کرده که از وکلای دولت پرس‌وجو خواهد کرد تا امکان اعتراض به رأی دادگاه را بررسی کنند.
روزنامه «گاردین» اعلام کرد که پرسش‌هایی را به دفتر تونی بلر ارسال کرده و از جمله پرسیده است که چرا مأموران امنیتی قذافی اجازه فعالیت در خاک بریتانیا داشتند؟ چرا تونی بلر در نامه خود از «نقش سازنده» دیکتاتور لیبی در «مسئله پس فرستادن آن چند نفر» تشکر کرده است؟ از دیگر سؤال‌های آنها نقش سازمان اطلاعاتی «ام‌آی6» در تلاش برای بازگرداندن مخالفان قذافی به لیبی است. اما دفتر تونی بلر حاضر نشده به هیچ یک از سؤال‌های مشخص «گاردین» پاسخ دهد.