به گزارش پارس به نقل از فارس: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی بر تغییر معادلات در عرصه میدانی سوریه تاکید و نوشت: ایده سرنگونی آقای اسد توسط شورشیان، امری فانتزی و خیال پردازانه شده است.


«نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت: «جان کری وزیر خارجه آمریکا ماه اکتبر(سال گذشته) تاکید کرد که تا زمانی که بشار اسد در قدرت باشد، صلحی در سوریه نخواهد بود. همین الان هم مقامات آمریکایی به اینکه هرگونه راه حل سیاسی با دوام به خروج بشار اسد از قدرت نیاز دارد، تاکید می‌کنند اما حقیقت ناراحت کننده این است که او در قدرت باقی مانده و آمریکا و متحدانش مجبور به زندگی کردن با این موضع حداقل برای اکنون هستند. اخیرا آقای کری از آقای اسد خواست تا سیاستهایش را تغییر دهد اما این مساله را که او باید از قدرت کنار برود مطرح نکرد».

روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «در سال گذشته(2014) وضعیت سوریه به سرعت تغییر یافت. داعش اکنون نیمی از کشور را در اختیار دارد و شورشیانی که آمریکا روی آنها در شکست دادن آقای اسد حساب کرده ضعیف تر شده‌اند».

در گزارش این روزنامه آمده است: «به نظر می‌رسد هیچ شانسی در این باره وجود ندارد که بشار اسد داوطلبانه قدرت را به زودی ترک کرده و یا اینکه وی مجبور به ترک قدرت شود. تاریخ اخیر کسانی را که خواهان پیشبینی درباره مسیر تغییر رژیم هستند، متواضع کرده است چرا که به جز تونس، کشورهایی که رهبرانشان در نتیجه بهار عرب از سال 2011 سرنگون شدند، دیکتاتورهای قدیمی با دیکتاتورهای جدید جابجا شده و یا کشور به آشوب سوق یافته است».

نیویورک تایمز درباره مواضع واشنگتن در قبال سوریه و داعش اینطور می‌نویسد: «جنگیدن و درگیری در سوریه سوالات سخت و جدی مطرح کرده و آمریکا در آن گزینه‌های خوبی ندارد. در حالی که آمریکایی‌ها و آقای اسد دشمن مشترکی به نام داعش دارند، دو طرف رسما هیچ همکاری با هم ندارند. اگر تهدید اصلی داعش و هدف شکست آن است شاید غرب مجبور به کار کردن با آقای اسد شود؟».

در ادامه گزارش آمده است: «دولت اوباما می‌گوید در حال آموزش شورشیان سوریه برای کمک به حملات ائتلاف به رهبری آمریکا در مقابله با داعش است اما این مبارزان حداقل برای چند ماه آینده بکار گرفته نخواهند شد و تردیدهای جدی درباره تاثیر و کارآمدی آنها وجود دارد».

در گزارش تاکید می‌شود: «اگر آنگونه که مقامات آمریکایی می‌گویند تنها راه پایان جنگ داخلی و ایجاد جبهه مشترک علیه داعش ایجاد نوعی توافق سیاسی که روسیه و ایران  مهمترین متحدان آقای اسد و ترکیه و عربستان سعودی مهمترین مخالفان او را در برمی‌گیرد است،فهم آینده بلندمدت سوریه از این هم پیچیده تر است. آمریکا برای تقویت موضع خود و ترسیم نتیجه چه باید بکند؟».

این روزنامه پر تیراژ آمریکایی در جواب می‌نویسد:‌«مقامات آمریکایی یک اجماع بین‌المللی رو به گسترش درباره نیاز به راه حل بلندمدت بین آقای اسد و گروه‌های شورشی مختلف می‌بینند. از سوی دیگر شاهد تلاش روسها برای کشاندن دو طرف به میز مذاکرات طی نشست ماه آینده مسکو هستیم».

در پایان این گزارش با تاکید بر نادرست بودن ادعای برخی مقامات غربی و آمریکایی درباره آموزش و تسلیح مخالفان دولت سوریه برای ساقط کردن آن می‌خوانیم: « ایده یک نیروی شورشی سوری قادر به سرنگونی آقای اسد،‌ ثابت شده که خیال پردازی و فانتزی است اگر چه برخی سیاسیون مانند سناتور جان مک کین بر خلاف این نظر دارند».