پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حزب ندا صرفا با هماهنگي سيد محمد خاتمي و صادق خرازي تاسيس شده و نقش متفاوتي براي آن تعريف شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، برخي افراد که در گروه ندا(نسل دوم اصلاح طلبان) فعال هستند سابقه دستگیری و محکومیت در جریان فتنه سال 88 دارند با این وجود نقش پيدا و پنهاني براي اين حزب جديدالتاسيس اصلاحات طراحی شده است تا در مواقع مقتضی، ابزار مناسبی برای پیشبرد جریان اصلاحات ایفا نماید.

گرچه گفته می شود صادق خرازی نقش محوری در گروه ندا ایفا می کند لیکن صرفا برای جلوه بیرونی این حزب، نقش ایفا می کند. در اصل، اعضای شورای مرکزی ندا، خاتمی را پدر معنوی خود پذیرفته اند و بسیاری از نقدهای اساسی اعضای این حزب به افراطی گری اصلاح طلبان در سال 88 با هماهنگی خاتمی جهت ایجاد فضای اجتماعی این گروه جدیدالتاسیس، مطرح شده است.

هر چند در يك ماه اخیر به دلیل فشار عناصر مشارکت و مجاهدین به خاتمی و هجمه رسانه ای سنگین کارگزاران، نقد افراطیون دوم خرداد از دستور کار «ندا» به صورت موقت خارج شده است.

از وظایف دیگر این گروه، ارتباط گیری با شاخه های دانشجویی و جوانان گروههای اصولگراست تا ضمن اطلاع از تصميمات اين گروهها، زمینه های نزدیکی برخی طیف های اصولگرایی از جمله طیف سنتی با فهرست مورد نظر خاتمی و هاشمی فراهم آید و برخي تندروهاي مدعي اصولگرايي با طرح برخي مسايل اختلافي به انشقاق در اصولگرايي دامن بزنند.

اعضای شورای مركزي ندا تلاش دارند تا «محمدرضا عارف» و «علی مطهری» را به عنوان سرلیست خود در انتخابات آتی مطرح نمایند.

طبق هماهنگي خاتمي، با طرح «عارف» به عنوان سرلیست و همچنین فشار بیشتر به ائتلاف اصلاح طلبان از وزن عناصر کارگزاران در فهرست نهایی، کاسته شده و عناصر اصلاحاتی بیشتری در فهرست این جریان سیاسی راه یابند.

با طرح «علی مطهری» یک مصونیت نسبی برای وی در مقابل سازو کارهای قانونی نظام فراهم شده و از طرف دیگر شاخه های اجتماعی جریان اصلاحات نسبت به وی با قوت بیشتری کار می کنند.

گفته مي شود ندا بيشتر از آنكه يك حزب مورد اتفاق جريان اصلاح طلب باشد گروهي است كه با هماهنگي شخصي محمد خاتمي شكل گرفته است. بر همين اساس ستاد جنگ رواني اصلاح طلبان كه اكنون در اردوگاه كارگزاران خيمه زده پيش از اين چند محور را جهت حمله به ندا، تدارك ديده بود:

* جوان‎زدگي و بي تجربگي مفرط ندا

* سهم ‎خواهی ندا براي انتخابات آتي مجلس و همچنين تصاحب برخي پست هاي اقتصادي و سياسي دولت يازدهم

* پالس‎ از ندا به جريان اصولگرا كه ندا، جزو خوبهاي جريان اصلاح طلب است.

* با ادبيات اصولگرايان، جنبش اصلاح‏طلبي را مورد نقد قرار مي دهد.

* اعضاي ندا، گفتمان اصلاح‏طلبي را فراموش كرده‎اند و با ادبياتي غيراصلاح‏طلبانه به نفي گذشته براي جلب نظر نهاد‎هاي خاص می‎پردازند.

* دهها حزب اصلاح‏طلب بخش‎ها و طيف‎هاي مختلف بدنه اجتماعي اين جريان را نمايندگي می‎كنند و مشخص نيست حزب ندا با تكيه بر كدام سرمايه اجتماعي تاسيس شده است؟

* از مشكلات بزرگ ندا، قائم به شخص است. احزابي كه حول محور يك شخص شكل می‎گيرند و به‎عنوان زيرمجموعه‎اي براي او كار می‎كنند. در احزابي از اين دست شخصي حضور دارد كه، چه به صورت رسمي دبيركل باشد يا نباشد، پدرخوانده باقي می‎ماند. حزب ندا هم از جمله همين احزاب است. عموما در اين احزاب چرخش قدرت صورت نمی‎گيرد و به جاي اينكه ساختار حزب از پايين به بالا باشد، از بالا به پايين است و لايه‎هاي حزبي توسط شخصيت‎محوري چيده يا سازماندهي می‎شود. يعني اساسا ساختار حزب، با دموكراسي و تحزب در تضاد است.