فاکس‌نیوز در تحلیلی نوشت: حادثه مرگ شاه عربستان این نگرانی را در مقامات آمریکایی پدید آورده که واشنگتن باید در کنار دیگر چالش‌های موجود، نگران توسعه نفوذ ایران در خاورمیانه نیز باشد.
یک دیپلمات سابق آمریکایی که به خاندان آل سعود نزدیک است گفت: درگذشت پادشاه سعودی و همچنین سقوط دولت مورد حمایت آمریکا در یمن، از دید واشنگتن بدترین سناریو، بوده؛ زیرا مانع دیگری را از سر راه توسعه نفوذ منطقه‌ای ایران برداشته است. می‌توان نفوذ ایران را آشکارا در چهار پایتخت عربی مشاهده کرد؛ صنعا، بغداد، دمشق و بیروت.
فاکس‌نیوز می‌افزاید: پادشاه عربستان، یکی از مهمترین اولویت‌های خود را مقابله با نفوذ ایران در منطقه قرار داده بود و در همین زمینه، گروه‌های سنی را در مقابل گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران در کشورهای مختلف تقویت می‌کرد. البته این سیاست به عنوان مثال در لبنان نتوانسته بود موفق باشد و جلوی قدرت‌گیری حزب‌الله را بگیرد. 
همچنین واشنگتن پست در گزارشی خاطرنشان کرد: با مرگ ملک عبدالله، عربستان به عنوان متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه با پیامدهای سقوط قیمت نفت و گسترش خشونت‌طلبی نیروهای اسلام خواه دست‌وپنجه نرم می‌کند و روند انتقال قدرت را دشوار می‌سازد. اکنون کنترل مهمترین متحد آمریکا در منطقه در دستان یک پادشاه هفتاد و نه ساله قرار می‌گیرد که گفته می‌شود علاوه بر مشکلات جسمانی به زوال عقل و اختلال مشاعر مبتلاست.
سیمون هندرسون عضو مؤسسه سیاست خاورمیانه و کارشناس روند جانشینی در عربستان می‌گوید: با وجود مباحثاتی که درباره انتقال آرام قدرت صورت می‌گیرد، دلایل زیادی برای این پیش‌بینی وجود دارد که عربستان سعودی دوران دشواری پیش‌رو دارد. وجود پادشاهی در مسند قدرت که به اختلال مشاعر دچار است، بدترین رویداد در این برهه زمانی دشوار است که یمن در حال فروپاشی است.
باراک اوباما در پیام تسلیت خود خاطرنشان کرد: پادشاه عربستان دوستی امین و رهبری درستکار بود که تصمیم‌های شجاعانه در روند صلح خاورمیانه ]سازش با اسرائیل[ اتخاذ کرد. ما در کنار هم مبارزات زیادی را پشت سر گذاشتیم. من همواره برای او ارزش و احترام عمیق قائل بوده‌ام.
آسوشیتدپرس، رویتر و شبکه دولتی بی‌بی‌سی انگلیس در گزارش‌های خود ملک عبدالله را اصلاح‌طلب، اصلاح‌گرا و کسی که دنبال اجرای اصلاحات بود توصیف کردند! بی‌بی‌سی می‌گوید او با اندیشه‌ای سنتی اسلامی تربیت شده بود اما یک اصلاح‌طلب به شمار می‌آمد! او یک پادشاه اصلاح‌گرا بود. این تحلیل‌ها در حالی است که ملک عبدالله یکی از متهمان اصلی جنایات خاورمیانه و شریک خون میلیون‌ها انسان مظلومانه کشته شده در افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و مصر و یمن و بحرین است و سنگ‌بنای تروریسم را در منطقه به عنوان خدمت بزرگ به آمریکا و اسرائیل گذاشت. به دلیل همین خیانت‌هاست که شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی، از ملک عبدالله به عنوان پادشاه دانا یاد کرد و گفت: مرگ او یک ضایعه است. او خردمند بود و شجاعت درگیر شدن در طرح صلح خاورمیانه را داشت. 
روون ریولین رئیس فعلی رژیم صهیونیستی با ابراز تأسف در مرگ ملک عبدالله گفت: سیاست او در منطقه بسیار هوشمندانه بود و او نقش مهمی در ثبات منطقه داشت.
ملک‌عبدالله در سال 2008 از واشنگتن خواسته بود به ایران حمله کند چرا که سر مار در ایران است! با وجود همه این خباثت‌ها که آخرین آن در توطئه کاهش قیمت نفت بروز پیدا کرد، هاشمی رفسنجانی ضمن ارسال نامه‌ای به ملک‌سلمان، درگذشت ملک‌عبدالله را تسلیت گفت و نوشت: از خداوند متعال برای آن فقید رحمت واسعه و برای خانواده و خاندان، صبر و اجر مسئلت می‌کنم.
به گفته غلامعلی رجایی مشاور هاشمی، ملک عبدالله پیش از این در نامه‌ای خطاب به هاشمی عنوان «اخوک عبدالله» را به کار برده بود.
گفتنی است محمد خاتمی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری 88 سفری به عربستان داشت و با ملک عبدالله ملاقات کرد. مدتی بعد پای مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات و معاون پارلمانی دولت سازندگی به عربستان (بندر الجنادریه) باز شد. او از سوی رژیم سعودی به عنوان یکی از اعضای مرکز گفت‌وگوی ادیان (وابسته به آل سعود در وین) منصوب شد.