به گزارش پارس به نقل از فارس: روزنامه صهیونیستی هآرتص در گزارشی با اشاره به اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دعوت بینر را پذیرفته است، تاکید کرد که سخنرانی نتانیاهو در کنگره به موضوع جدیدی برای تقابل میان دولت این رژیم با کاخ سفید بدل خواهد شد.


این روزنامه صهیونیستی با اشاره به اینکه نتانیاهو قرار است در 11 فوریه (22 بهمن) به دعوت جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره ایران سخنرانی کند، تاکید کرد که مشخص نیست این ایده از کجا مطرح شده است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با تأکید بر حمایت این کشور از امنیت اسرائیل، نخست‌وزیر این رژیم را برای سخنرانی در جلسه ویژه کنگره که در روز 11 فوریه (22 بهمن) برگزار می‌شود، به واشنگتن دعوت کرد.

در مقابل «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید ساعتی پس از این اقدام بینر اعلام کرد که دعوت از نتانیاهو برای سخن گفتن در کنگره و عدم هماهنگی با دولت آمریکا در این خصوص، بر خلاف پرتکول‌های دیپلماتیک است.

سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که نتانیاهو میبایست پیش از تصمیم برای سفر به آمریکا، کاخ سفید را در جریان قرار می‌داده است.

دعوت از نتانیاهو تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از نمایندگان کنگره خواسته بود تلاش برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران را متوقف کنند.

این سومین بار خواهد بود که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا حاضر می‌شود. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای که به منظور اعلام دعوت از نتانیاهو منتشر کرده، تصریح کرده است که این دعوتنامه «حاوی تعهد خدشه‌ناپذیر ما به امنیت اسرائیل و سلامت مردم آن است.»

نتانیاهو قرار است در این نشست در رابطه با ایران و مذاکرات هسته‌ای جاری میان تهران و گروه موسوم به 1+5 سخنرانی کند. طرفین در این مذاکرات، تا روز 9 تیر برای رسیدن به راهکار جامع زمان دارند.

چندی پیش، سناتور‌ها رابرت منندز و مارک کرک، طرحی چالش‌برانگیز برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای نگه داشتن این کشور در پای میز مذاکره، مطرح کردند.

باراک اوباما واکنش تندی به این طرح نشان داد و گفت چنین اقداماتی، آن هم در خلال مذاکرات، تقصیر شکست مذاکرات را به گردن آمریکا می‌اندازد و ایالات متحده را در جهان، منزوی می‌کند. پرزیدنت اوباما، مقاصد سیاسی و مالی را هم پشتوانه چنین طرحی دانست که البته این اظهارنظرف با واکنش منفی کنگره روبرو شد.

دیروز هم خبری منتشر شد که دو سناتور دیگر یعنی «باربارا باکسر» و «رند پائول» درحال تهیه طرحی معتدل‌تر برای تحریم ایران هستند. این طرح که البته هنوز منتشر نشده، می‌گوید که به محض عدول ایران از مفاد توافق ژنو، سنا جلسه‌ای فوری برگزار کند و به اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده، رأی بدهد.