به گزارش پارس به نقل از فارس، پاکستان چهارمین رآکتور هسته‌ای خود را در منطقه خوشاب تکمیل کرده است.

طبق این گزارش تا ۱۵ ژوئن سال ۲۰۱۵ پاکستان توان هسته‌ای خود را افزایش داده و سلاح‌هایی تولید خواهد کرد با حجم کوچک که توانایی تخریب زیادی خواهند داشت.

بر اساس این گزارش پاکستان توانسته تولید آب سنگین خود را افزایش دهد که این امر بر توانایی برنامه‌های هسته‌ای این کشور افزوده است.

پاکستان اولین بار در دهه ۹۰ به طور جدی دستیابی به انرژی هسته‌ای را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۲ توانست به فناوری تولید آب سنگین دست پیدا کند.

طبق این گزارش در سال ۲۰۰۶ تعداد رأکتورهای هسته‌ای پاکستان افزایش پیدا کرد و در سال ۲۰۱۱ این کشور موفق شد ۳ رأکتور هسته‌ای در منطقه خوشاب تکمیل کند.

پاکستان در رقابت با هند و با هدف ایجاد نیرویی بازدارنده در برابر این کشور در ۲۸ نوامبر ۱۹۹۸دست به آزمایش هسته‌ای زد و به جرگه کشورهای هسته‌ای پیوست.

آزمایش هسته‌ای پاکستان و همچنین هند در زمان خود اگرچه با واکنش منفی قدرت‌های بزرگ جهان روبه‌رو شد، ولی تنها به وضع تحریم‌های نسبتاً محدود منجر شد و هیاهوی مخالفان پس از چندی فرو نشست.

آمریکا علی‌رغم نگرانی از این موضوع تا پیش از واقعه ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ از اتمی شدن پاکستان احساس تهدید چندانی نمی‌کرد ولی واقعه مذکور آمریکا را به شدت ترساند.

از طرف دیگر تشدید قدرت اسلام‌گرایان تندرو در پاکستان و بحرانی شدن اوضاع داخلی این کشور بر شدت نگرانی‌ها افزود، به طوری که رفته‌رفته مسئله امنیت تاسیسات اتمی پاکستان به یکی از مسائل عمده پیش‌روی غرب تبدیل شد.