حسین راغفر می‌گوید: 91 درصد کل جمعیت 20 درصد از مصرف جامعه را دارند در حالی که 9 درصد از جمعیت 80 درصد از کل مصرف جامعه را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که در دهک دهم که ثروتمندترین دهک است،میانگین سرانه مصرف 3 میلیون تومان در ماه است و اگر هر خانوار را 4 نفر در نظر بگیریم میانگین مصرف یک خانوار دهک اول 12 میلیون تومان در ماه است.
به گزارش روزنامه آرمان این اقتصاددان در ادامه با معرفی مدل شبیه‌سازی هدفمندی یارانه‌ها، از جمله اهداف این مدل را تکمیل اطلاعات خانوارهای ایرانی دانست و گفت در شناسایی خانوارها برای پرداخت یارانه سه مسئله اصلی وجود دارد. اینکه چه کسانی واجد دریافت یارانه هستند؟ تعیین سهم یارانه‌ها با توجه به تفاوت در میزان محرومیت خانوارها و در نهایت اینکه نوع یارانه‌ها به صورت وجه نقد، کالا، خدمات یا ترکیبی از این سه باشد.
راغفر تصریح کرد اینکه افراد درون خانوار چه درآمدی دارند جزو داده‌های قابل احراز نیست و معمولا محاسبات در این مورد دارای خطاها و ایرادهای زیادی است. داده‌های تکمیلی عبارت است از اطلاعاتی که صحت داده‌های اولیه را تایید یا رد می‌کند. بر اساس داده‌های تکمیلی اعتبار اظهارنظر آماری خانوارها رتبه‌بندی می‌شود.
این اقتصاددان با اشاره به سیستم وام‌دهی به مردم در کشورهای اروپایی افزود: در این کشورها اکثر مردم با وام بانکی هزینه‌های خود را تامین می‌کنند و میزان وام و نرخ وام بر اساس رتبه‌بندی اعتباری افراد و بر اساس میزان اعتبار فرد به او وام می‌دهند. اینکه فرد چه میزان مالیات داده است یکی از شاخص‌های این رتبه‌بندی است و اگر کسی در این مورد دروغ بگوید اطلاعات در مورد او جمع‌آوری می‌شود و به اعتبار او خدشه وارد شده و از وام برخوردار نمی‌شود یکی از داده‌های تکمیلی شماره تلفن همراه افراد و تطبیق آن با آدرس پستی منزل فرد است و اگر این شماره تلفن با آدرس فرد مطابق نباشد، اعتبار او زیر سوال می‌رود ضمن اینکه این کار از نظر امنیتی نیز مهم تلقی می‌شود. همچنین تطبیق گواهینامه راهنمایی و رانندگی فرد با آدرس او جزو داده‌های تکمیلی است که اعتبار و درستکاری فرد را محک می‌زند. برای مثال در کشور انگلستان اگر فردی تغییر آدرس خود را به اداره راهنمایی و رانندگی اطلاع ندهد به میزان هزار پوند جریمه می‌شود و این مسئله موجب شده سیستمی به وجود بیاید که در آن جرم و جنایت به شدت قابل پیگیری باشد.
این اقتصاددان درباره فرارهای مالیاتی می‌گوید: بر اساس برآورد وزارت اقتصاد بین 40 تا 45 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در ایران وجود دارد و طبق آمار صندوق بین‌المللی پول در این مورد تمکین مالیاتی در ایران 32 درصد است. یعنی از کل کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند فقط 32 درصد مالیات پرداخت می‌کنند الگوی معرفی شده برای شناسایی اقشار نیازمند می‌تواند به اصلاح ساختار مالیاتی کمک کند. بر این اساس می‌توانیم یک نرم‌افزار و سیستم GIS طراحی کنیم که در آن هر فرد در یک نقطه جغرافیایی معین و مخصوص به خود ساکن است و اگر کد ملی و کدپستی فرد مطابق نباشد و یا در یک محل افرادی بیش از ظرفیت ساکن باشند می‌توان افراد متقلب را شناسایی کرد.
وی با بیان اینکه اراده معطوف به عمل برای شناسایی نیازمندان وجود ندارد، گفت: مدل طراحی شده برای شناسایی نیازمندان به یارانه در مجلس و وزارت کار معرفی شده و مورد تایید مقامات دولتی قرار گرفته است اما با وجود وعده‌هایی مبنی بر اعمال آن هیچ اقدام عملی در این مورد انجام نشده و اراده‌ای معطوف به عمل در این خصوص وجود ندارد.