به گزارش پارس به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی در جشن بیمه همگانی که صبح امروز در سالن اجلاس برگزار شد٬ گفت: یکی از روزهای بسیار مبارک برای دولت و برای ملت بزرگ ایران امروز است.

وی ادامه داد: آروزی دیرین نه مردم ایران بلکه بسیاری از کشورهای جهان که حتی بسیار هم پیشرفته هستند این است که روزی چتر بیمه سلامت بر سر همه مردم بدون استثناء سایه بیفکند.

شعار انقلاب حمایت از مردمی که تحت فشار هستند بوده است

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه از آغاز پیروزی انقلاب یکی از شعارهای انقلاب اسلامی، حمایت از مردم به ویژه مردمی که از لحاظ شرایط زندگی تحت فشار هستند بوده است٬ یادآور شد: کمک به آن‌ها به عنوان هدف انقلاب اعلام شده بود و در واقع شعار "تعاونوا علی البر" مربوط به نیکی و خوبی و کمک و رفاه است چراکه همه باید دست همدیگر را بگیرند.

روحانی با تاکید براینکه بی‌تردید کشور هم با اراده و هم خواست مردم اداره می‌شود، تصریح كرد: با دستان پرتوان مردم است که چرخ جامعه به حرکت در می‌آید. دولت‌ها اگر موفق باشند باید بتوانند از مردم نمایندگی کنند مردم ما باور دارند و انشاءالله همه مسئولان هم باور خواهند داشت که کشور و حکومت از آن مردم است و تمام مسئولان هم خادم مردم هستند و مشروعیت در جمهوری اسلامی از خدمت به مردم نشأت می‌گیرد.

مردم باید از حاکمیت و حکومت رضامند باشد

رئیس دولت یازدهم افزود: اگر خدایی نکرده مسئولی در خدمت مردم تقصیری داشته باشد٬ مشروعیت کارش زیر سوال می‌رود. همه کار دولت خدمت به مردم است و مردم از حاکمیت و حکومت باید رضامند باشد.

وی با بیان اینکه رضامندی مردم از چند اصل نشأت می‌گیرد٬ خاطرنشان کرد: اولین اصل اجرای عدالت این است که مردم باید احساس کنند در پیشگاه قانون، ‌حاکمیت و خزانه دولت و اجرای امور حاکمیتی مساوی هستند. فرصت برابر برای مردم به مفهموم اجرای عدالت اجتماعی است؛ بیمه همگانی، سراسر عدالت است اما قطعا خود این موضوع بخشی از عدالت است. بیمه همگانی همه رضامندی جامعه نیست اما بخشی از رضامندی و اراده جامعه است.

رئیس جمهور اضافه کرد: دو مشکل است که خیلی رنج‌آور است یکی بیماری است و دیگری بیکاری است. این دو معضل، دو معضل اجتماعی هستند. درست است دومی مهم‌تر است و اگر دومی درست شود اولی را حل می‌کند اما موضوع بیماری از یک نظر از بیکاری مهم‌تر است چون بیکار سالم با استعداد ذاتی و مهارتش می‌تواند روی پای خود بایستد اما در بیماری گاهی رنج و درد طاقت‌فرسا است.

روحانی افزود: کار پزشکی آنجایی که به مردم خدمت‌رسانی می‌شود٬ مقدس است؛ از آغازش که تحت پوشش بیمه قرار دادن است تا تخت بیمارستان و پایان درمان. البته این کار لذت‌بخشی است که وقتی یک نفر به بیمارستان وارد می‌شود کسانی هستند که تلاش می‌کنند و بیمارستان را سرپا نگه می‌دارند و آن نفر را که با درد وارد بیمارستان شده٬ با سلامتی و دنیایی امید به خانه برمی‌گردد که اگر اسمش را تولد دوباره بگذاریم٬ سخن به گزاف نگفته‌ایم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به برخی از مشکلات در گذشته ابراز داشت: گاهی بیماری به بیمارستان وارد می‌شد که با ورودش بیماری را هم فراموش می‌کرد چون اول به وی لیستی می‌دادند از دمپایی و ملافه تا نخ و سوزن اتاق عمل و دارو و سفارش برای اینکه به بخش‌های تشخیصی دیگر برود و ورودش به بیمارستان اول در به دری بود؛ تازه با همه این مسائل در پایان کار بیمارستان به او می‌گفت می‌دانی چقدر باید بدهی؟ گاهی بیماران هم به خود می‌گفتند عزرائیل ما را خلاص کند. دولت این شرایط را تهدید مردم می‌دانست که خارج از معیارهای اسلامی و انسانی است.

وی در ادامه صحبت‌های خویش به بیمارستان‌های دولتی کشورهای اروپایی اشاره کرد و افزود: البته می‌دانم در کشورهای پیشرفته نیز مردم در صف‌های طولانی بیمارستان‌های دولتی هستند. در سفر امسالم برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل٬ بسیاری از سران کشور‌ها در آن‌ها برخی از سران کشورهای اروپایی هم بودند٬ از من سوال کردند که چطور در سامان‌دهی امر سلامت موفق شدید؟ کار بسیار بزرگی در کشور با تلاش کارگزاران نظام و ملت شروع شده و انجام می‌گیرد.

مهم‌تر از آغاز طرح تحول سلامت٬ ادامه دادن و تکمیل کردن آن است

رئیس دولت یازدهم با اشاره به خاطره‌ای در روزهای نخست آغاز طرح تحول سلامت بیان کرد: وقتی بعد از این طرح به بیمارستان‌ها می‌روم و از هر بیماری سوال کردم٬ بدون استثنا مردم احساس رضایت کرده‌اند. در روزهای اول این طرح بیماری گریه می‌کرد و می‌گفت من چند میلیون پول برای درمانم فراهم کرده بودم اما حالا می‌گویند لازم نیست پول بدهید آیا این راست است؟ این کار بسیار بزرگ آغاز شده و البته همه می‌دانیم مهم‌تر از آن ادامه دادنش و تکمیل کردنش است. ما باید طرح تحول را هم ادامه بدهیم و هم نواقصش را حل کنیم که این با حضور مردم تکمیل می‌شود.

هشت میلیون و یکمین نفر هم دفترچه بیمه دریافت کرد

روحانی با یادآوری اینکه امروز مردم برای ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها پیشقدم شده‌اند٬ تاکید کرد: دولت بدون همراهی و همکاری مردم موفق نخواهد شد آن‌ها باید به جلو آیند و دولت را کمک کنند و به هدایت امور بپردازند لازم است هم دولت را حمایت کنند و هم نقد که نقد هم نوعی حمایت است٬ مردم خشنود باشند خدا هم خشنود است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای طرح تحول باید دو کار را انجام بدهیم٬ گفت: یک کار همگانی کردن بیمه‌ها بود. در این مسئله نقص اطلاعاتی وجود داشت از ۵ میلیون نفر گفته می‌شد که دفترچه بیمه ندارند تا ۱۱ میلیون نفر که حتی در جلسه‌ای ۱۳ میلیون نفر نیز گفته شد. به هر حال کار شروع شد و مردم ثبت نام کردند و امروز نیز اعلام شد که هشت میلیون و یکمین نفر تا این لحظه دفترچه بیمه دریافت کرده و البته کسانی که ثبت نام کرده‌اند چیزی باید در حدود ۹ میلیون نفر باشند و حتی ممکن است که بالا‌تر هم برود به هر حال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که خوشبختانه تمامی ایرانیان صاحب دفترچه بیمه سلامت هستند.

دفترچه بیمه همگانی و طرح تحول سلامت٬ آغاز سیاست‌های رفاه اجتماعی هستند

وی ادامه داد: اما علاوه بر طرح تحول سلامت و بیمه همگانی دو کار دیگر باید صورت بگیرد که یکی کارآیی و کیفیت این دفترچه است باید روز به روز دفتر چه‌های درمانی را ارزشمند‌تر کنیم و کارآیی بیشتر شود و پوشش داروهایی که تحت بیمه قرار می‌گیرند٬ گسترش یابد. کار دوم تلاش در امر بهداشت است. درمان مرحله دوم است و بهداشت مرحله اول است. در بهداشت باید آموزش دهیم و فرهنگ باید ارتقا یابد. بخشی از دستورات دینی ما هم بهداشتی و برای سلامت جامعه است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه در امر سلامت باید از مدارس، ‌صدا و سیما و تمامی رسانه‌ها فعال باشند٬ عنوان کرد: گاهی یک دستورالعمل کوچک ما را از بیماری باز می‌دارد.

روحانی با تاکید براینکه دفترچه بیمه همگانی و طرح تحول سلامت آغاز سیاست‌های رفاه اجتماعی هستند عنوان کرد: دولت در فقر غذایی هم تلاش می‌کند و در سال چندین نوبت یارانه غذایی به اقشار نیازمند می‌دهد که چیزی حدود ۱۱ میلیون نفر هستند موضوع شیر در مدارس هم به آن اهتمام داریم ادامه این راه اثرش عدالت، ‌رضایت اعتماد و سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی مردم در همه امور است.