به گزارش پارس به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، "شیخ احمد بدرالدین حسون" درسخنرانی خود در بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران به خاطر میزبانی این کنفرانس افزود: زمان و مکان این کنفرانس دو نکته دارد، نکته مربوط به زمان این است که این کنفرانس همزمان با میلاد رسول گرامی اسلام برگزار می‌شود و زمان حاضر، زمان الگو بودن رسول اکرم(ص) است، پیامبری که بعد از پراکندگی ما را حول دین مبین اسلام گردآورد، اما در مورد مکان باید پرسید چرا تهران میزبان این کنفرانس است؟ و چرا پایتخت‌های کشورهای عربی میزبان چنین همایش‌های نیستند؟

بدرالدین حسن تصریح کرد: در پاسخ باید گفت چون تهران به خدا ایمان آورد و امر خویش را به ذات حق تعالی سپرد و زیر بار بندگی و سرسپردگی به انسان‌ها نرفت.

مفتی اعظم سوریه در ادامه سخنان خود به راز پیروزی امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) وقتی درباره پیروزی از ایشان سؤال شد گفت که پیروزی از آن خدا است و این ایمان راز پیروزی امام خمینی(ره) بود و اما درباره جهان اسلام ما الان در دو راهی مهمی قرار گرفته‌ایم، امت اسلامی یا باید به وحدت و اجماع برسد و مجمع تقریب مذاهب اسلامی، و الازهر مصر و انجمن جهانی اسلام در مکه به وحدت برسند و یا این که دشمنان قومی با هویت دیگری را جایگزین امت اسلامی خواهند کرد.

مفتی اعظم سوریه در ادامه خطاب به سازمان‌ها و مراکز اسلامی گفت: ما آماده هستیم که به نزد الازهر و انجمن جهانی اسلام در مکه بدون توجه به شیعه یا سنی بودن، عرب یا عجم بودن بیاییم تا وحدت برسیم.

وی گفت: ما الان در مقابل خطری با نام واژه خلافت اسلامی قرار داریم، خلافت اسلامی ما ر ا تهدید می‌کند و جوانان ما برای بازگردادندن آن به جنگ همدیگر می‌روند، ولی باید گفت قبل از خلافت باید به دنبال امامت بود زیرا خلیفه اول، دوم و سوم خلافت نکردند مگر در میان آنها امامی وجود داشت.

وی در ادامه امامت را مرکزی دینی ولی خلافت را مرکزی سیاسی دانست و گفت: ایران با داشتن همزمان امام خمینی(ره) به عنوان مرکز دینی و رئیس دولت با عنوان مرکز سیاسی توانست به پیروزی برسد و این باید به عنوان الگویی به جوانان آموزش داده شود. حسون گفت: کسانی که دنبال خلافت اسلامی هستند باید از آن‌ها پرسید که امام آنها کیست؟ و چه کسی پول و اسلحه به آنها می دهد؟

مفتی اعظم سوریه در ادامه خطاب به حاضران گفت: به شما این بشار ت را بدهم که سوریه پیروز شد کشوری که ۲۳ میلیون جمعیت دارد توانتست در مقابل ۸۳ کشور ایستادگی کند.

شیخ احمد بدرالدین حسون گفت: پیروزی مقاومت اسلامی در لبنان پیروزی برای تمام مسلمانان بود و این پیروزی باعث شد تا عکس سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در خانه هر مسلمانی قرار گیرد و این دلیل اصلی احساس خطر تکفیری‌های و حامیان غربی آن‌ها است.

وی در پایان گفت: از جمهوری اسلامی ایران که در کنار مقاومت در غزه و لبنان ایستاد قدردانی می‌کنیم، زیرا پیروزی در غزه با خون مردم فلسطین، و با تلاش‌ها و سلاح و کمک جمهوری اسلامی ایران، و برنامه‌ریزی و فکر سوری و لبنانی صورت گرفت.