به گزارش پارس به نقل از جهان،رئیس جمهوری محترم روز گذشته در اولین کنفرانس اقتصاد ایران سخنان مبسوطی درباره وضعیت کشور ایراد کرد و به موضوعات مختلفی پرداخت. او از آمارهای همیشگی دولت‌اش از بهبود شرایط اقتصادی و خروج از رکود و مهار تورم تا ارائه راهکار برای مبارزه با فساد گفت و از همگان علی‌الخصوص صاحب نظران و رسانه‌ها خواست تا دولت را نقد کنند.

وی در ادامه سخنان خود كه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت می‌خوانید؛ با اشاره به اینكه "اقتصاد باید از انحصار و رانت نجات پیدا كرده و در صحنه رقابت به فعالیت بپردازد" تاكید كرد: همه دستگاه های دولتی نیز باید فعالیت های اقتصادی خود را به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کنند به گونه ای که همه مردم از آمار و ارقام و طرح های اقتصادی باخبر باشند... اگر در اقتصاد رانت نباشد و بتوانیم با فساد که در همه جا ریشه دوانده مقابله کنیم حرکت اقتصادیمان سرعت پیدا خواهد کرد.

حجت‌السلام روحانی؛ با بیان این‌که اگر شفافیت ایجاد شود و رانت از بین برود می‌توانیم با فساد هم مقابله کنیم که همه جا ریشه دوانده است، تصریح کرد: مگر می‌شود با فساد حرکت اقتصادی ما سرعت پیدا کند؟

ضمن استقبال از سخنان رئیس جمهور در باب لزوم حرکت به سوی شفافیت اقتصادی و توجه به مبارزه با فساد، در همین رابطه ذكر سه نكته زیر، ضروری به نظر می‌رسد:

۱- از ابتدای دولت یازدهم، آمارهای متعددی از سوی شخص رئیس جمهور، مقامات اقتصادی و برخی مراجع رسمی منتشر شده كه مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی است. همچنین به نظر می‌رسد شخص رئیس جمهور علاقه بسیاری دارد تا با جملاتی همچون "دوران ركود تمام شده"، "تورم را كاهش دادیم"، "رشد اقتصادی را افزایش دادیم"، "والله دوران قبل تكرار نخواهد شد" و... از دستاوردهای اقتصادی دولت در حوزه معیشتی مردم، رونمایی كند. با این حال شرایط عمومی جامعه نشان می‌دهد، دولت حتی نتوانسته رسانه‌ها و نخبگان را نسبت به وضعیت ترسیمی از سوی خود توجیه كند؛‌ چه برسد به آنكه بخواهد عموم جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.

حتما رئیس جمهوری محترم نیز كه در سخنان دیروز خود با ذكر مثالی از برخورد غلط برخی از مردم عادی با مفهوم كاهش نرخ تورم، از صاحب‌نظران اقتصادی خواستند تا آنان را نسبت به این واقعیت توجیه كنند كه "كم شدن نرخ تورم به معنای ارزانی اجناس نیست بلكه به معنای كاهش نرخ رشد قیمت‌هاست" می‌دانند كه همین مردم نسبت به برخی كلیدواژه‌های مختص این دولت چه واكنش‌های رفتاری از خود نشان می‌دهند. این روزها در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی، طرح مسائلی همچون "افزایش ملایم شیب قیمت‌ها"، "پایان دوران ركود" و... به دفعات مورد تشكیك كاربران عادی قرار می‌گیرد به گونه‌ای كه حالت تمسخر به خود گرفته و این خود نشان از آن دارد كه یا "ارتباط دولت با مردم در حوزه توجیه فنی مردم كم بوده" و یا "مردم اینگونه ادعاهای دولتمردان را چون در زندگی خود به طور معكوس احساس كرده‌اند، نمی توانند قبول كنند."

۲- لزوم مبارزه با فساد و رانت‌خواری یكی دیگر از مسائل مورد اشاره رئیس جمهور است كه به نظر می‌رسد بعد از هشدار دردمندانه رهبر معظم انقلاب كه در حاشیه "همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" فقط گوشه ای از آن به منصه ظهور رسید، با جدیت بیشتری باید از سوی دولت، مجلس و قوه قضائیه پیگیری شود.

پرداختن متعدد به مسأله فساد بزرگ سه هزار میلیاردی كشف شده در زمان دولت قبل، از سوی رئیس جمهور محترم و اظهارنظرهای بی نام و آدرس حجت‌الاسلام حسن روحانی درباره پرونده شخصی به نام بابك زنجانی كه به اذعان ایشان، بدهی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری دارد، خود گواه این است كه شخص اول دولت نسبت به مسأله فساد، رانت و حیف و میل بیت‌المال حساس است. اما آیا این حساسیت فقط سلیقه‌ای است و قرار نیست دامن بقیه را بگیرد؟

چرا رئیس جمهور محترم، هیچ‌گاه درباره پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی كه به حق، یكی از عظیم ترین پرونده های تاریخ قضایی ایران است و نه تنها در حوزه رانتی و اقتصادی (به اعتراف رشوه دهندگان خارجی) بلكه به اعتراف برخی از عوامل فتنه در حوزه فساد سیاسی نیز ردپا دارد، وارد نمی‌‎شود و اظهار نظر نمی‌كند؟ آیا انتظار بزرگی است از رئیس جمهور محترمی كه رشد اقتصادی را در گرو مبارزه با فساد می‌داند و مبارزه با رانت و رانت‌خواری را رسالت دولت خود می‌شمارد، از فشار برخی دانه درشت ها بر قوه قضائیه به عنوان مجری عدالت جلوگیری كرده و از رسانه‌های عدالت‌خواه به عنوان تریبون افكار عمومی حمایت كند؟

اگر رئیس جمهوری بر این عقیده است كه شفافیت و اطلاع رسانی لازمه نجات اقتصاد از انحصار و رانت است، چرا با كسانی كه به صورت دستوری و بخشنامه‌ای نمی‌گذارند رسانه‌ها درباره پرونده عظیم "كرسنت" كه می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ در تاریخ كشور ختم شود اطلاع‌رسانی كنند، برخورد نمی‌كند؟

۳- بسیاری از دولتمردان به وی‍ژه شخص رئیس جمهور، همواره بنای تحلیل‌های خود، به ویژه در حوزه اقتصادی را بر خرده‌گیری از آنچه در دولت قبل (اعم از كارشناسی شده یا غیركارشناسی) انجام شده، گذاشته‌اند؛ تاكتیكی كه معلوم نیست قرار است كدام معضل اقتصادی كشور را حل كند. به طور مثال،‌ حمله مداوم به سیاست‌های یارانه‌ای دولت قبل (كه در زمان دولت قبل نیز مورد انتقاد بود) و خرده‌گیری مداوم از طرح‌هایی همچون "سهام عدالت"، "مسكن مهر" (كه مورد اقبال دهك‌های پایین درآمدی جامعه قرار گرفت) در همین راستا قابل ذكر است.

به نظر می‌رسد، اعضای محترم هیـأت دولت و در رأس همه آنها جناب آقای حسن روحانی، لازم است در رفتار و گفتار خود تامل كرده و با تجدیدنظر در برخی خطاها و اشتباهات در این ماه‌های پس از تشكیل دولت گذشته، به مسیر دلخواه مردم كه همواره از سوی رهبرانقلاب نیز ترسیم شده بازگردند و به دور از حاشیه‌سازی و فرصت‌سوزی نسبت به ایجاد شفافیت در اقتصاد، مبارزه همه‌جانبه با فساد و پرهیز از تنش‌آفرینی قدم بردارند.