مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فصل پاییز امسال را 10/5 درصد و تعداد بیکاران را نیز 2 میلیون و 520 هزار نفر اعلام کرد. این نرخ در تابستان امسال 9/5 درصد اعلام شده بود که انتقاد کارشناسان مطلع را برانگیخت.
مرکز آمار ایران با انتشار نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز امسال اعلام کرد: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 37/3 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.
بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از افزایش 0/6 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز 1392) و 0/1 درصدی آن نسبت به فصل گذشته (تابستان 1393) می‌باشد. بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 10/5 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند.
به گزارش مهر، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز 1392)، 0/2 درصد و نسبت به فصل گذشته (تابستان 1393)  0/1 درصد افزایش داشته است.
پیش از این تناقض آمار دولتی در زمینه اشتغال موجب ایجاد شائبه حتی در میان اقتصاددان‌های حامی دولت شده بود. 
مرکز آمار مهر ماه گذشته اعلام کرده بود نرخ بیکاری پس از 6 سال تک‌رقمی شده و با 1/2 درصد کاهش به 9/5 درصد رسیده است. این در حالی است که بنابر همین آمار در یک سال گذشته 670 هزار شغل از بین رفته و آمار شغل از 22/16 میلیون به 21/49 میلیون شغل رسیده بود!
همان زمان دکتر راغفر اقتصاددان اصلاح‌طلب و سعید لیلاز عضو کارگزاران نرخ واقعی بیکاری را 16 تا 20 درصد اعلام کردند.
راغفر در مصاحبه با خبر آن‌لاین گفته بود: در مورد نرخ اشتغال گفته می‌شود، 700 هزار شغل کم شده است. به این ترتیب، چطور می‌شود که شغل کم شده باشد و نرخ بیکاری هم کاهش پیدا کند! بنابراین آمارها، این شائبه را به وجود می‌آورد که این گزارش‌ها، گزارش‌های مناسبی نیستند و با خواندن آنها پرسش‌های متعدد بدون پاسخی، ایجاد می‌شود. در حالی که این گزارش‌ها باید تبیین‌کننده وضعیت اشتغال در کشور باشند.