به گزارش پارس به نقل از فارس، آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی در جلسه بررسی وضعیت کشوهای منطقه که پیش از ظهر امروز در دفتر دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، جریان‌های تکفیری را وابسته به استکبار جهانی دانست و تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خود با برگزارکنندگان کنگره خطر جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام به این موضوع تاکید داشتند.

وی اضافه کرد: برای مقابله با این جریان مخرب باید به ابعاد مختلف آن توجه داشته باشیم و از طرق فرهنگی، علمی و سیاسی به مقابله با آن بپردازیم.

رئیس موقت مجلس خبرگان رهبری مقابله علمی را رسالتی بر دوش حوزویان خواند و گفت: برای اینکه بتوانیم شبهه‌افکنی‌ها را از بین ببریم باید به علوم دینی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اهدافی که دشمنان با استفاده از گروهک‌های تکفیری پیگیری می‌کنند تصریح کرد: امیدواریم خداوند این توفیق را بدهد که علما بتوانند نقش مهمی در مقابله با این جریانات داشته باشند.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی با تاکید بر اینکه فتنه تکفیر در کشورهای اسلامی ایجاد شده است ابراز کرد: در عراق از نظر امنیتی و نظامی پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم زیرا فتوای علما مردم را بسیج کرده تا در مقابل این فتنه به پا خیزند.

وی یادآور شد: معیار اصلی در عراق افراد شیعه‌ای هستند که اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌اند و این افراد نیز تربیت‌شدگان اسلام هستند.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی از حمایت‌های جمهوری اسلامی از کشور عراق و نقش سپاه قدس در این زمینه یاد کرد و گفت: از نظر سیاسی در عراق مشکلات بسیاری داریم که باید برای برطرف‌کردن آن‌ها تلاش کنیم.

وی ادامه داد: آمریکا سعی می‌کند کمکی که از نظر نظامی انجام می‌دهد به نفع گروه‌هایی تمام شود که موافق جمهوری اسلامی نیستند.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی گفت: در مناطق شیعه‌نشین درگیری بین داعش با شیعیان وجود دارد هواپیماهای آمریکا تجهیزات را برای داعش ارسال می‌کنند.

رئیس موقت مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نیروهایی که در تسلیم برخی از شهرهای عراق به داعش نقش داشته‌اند علیه حکومت مرکزی و ایران اسلامی اقداماتی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به برخی از نقشه‌های دشمن برای از بین بردن آرمان‌های پاک در کشور عراق عنوان کرد: افرادی که محکومیت‌های قضایی دارند توسط دشمن جمع‌آوری شده‌‌اند تا برای تحقق این هدف اقدامات لازم را انجام دهند.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی متذکر شد: روحیه جهادی مناسبی در عراق دیده می‌شود که با ادامه پیدا کردن حمایت‌ها این روحیه باید تقویت شود تا بتوانیم در این کشور آمادگی لازم را برای مقابله با دشمنان ایجاد کنیم.

وی در پایان از وضعیت کشور سوریه یاد کرد و افزود: در سوریه نیز از نظر نظامی دستاوردهای مناسبی توسط دولت به دست آمده است اما هنوز فضا برای پیشرفت زیاد است و امیدواریم در این کشور نیز به موفقیت‌های بیشتری برسیم تا دنیا اسلام در مقابل استکبار ایستادگی کاملی داشته باشد.