گرت‌پورتر در پایگاه اینترنتی کانترپانچ نوشت: دولت اوباما دوست دارد توافقنامه‌ای را با ایران امضا کند. با این حال شواهد نشان می‌دهد دولت اوباما امتیازاتی را که برای امضای توافقنامه جامع لازم است، به ایران نخواهد داد زیرا عبور اوباما از موانع سیستم سیاسی و حقوقی که به واسطه منافع اسرائیل در طول بیش از دو دهه در آمریکا شکل گرفته، به لحاظ سیاسی بسیار سخت است.
پورتر می‌افزاید: شواهد حاکی از آن است که دولت آمریکا حس می‌کند هیچ مشوق و انگیزه‌ای برای دستیابی به توافق با ایران ندارد زیرا در چارچوب وضعیت موجود، به بیشتر آنچه می‌خواست، رسیده است. اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر «احمقانه بودن چشم‌پوشی از شرایط موجودی که موجب افزایش بازه زمانی جهش هسته‌ای ایران و امن‌تر شدن اوضاع جهان شده است» و بی‌توجهی وی به این قضیه که بدون امضای توافقنامه جامع، این دستاوردهای موقت نیز همه بر باد خواهد رفت، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا دولت اوباما امید دارد از برنامه مشترک اقدام به عنوان ابزاری برای ادامه روند مذاکرات تا زمانی استفاده کند که در نهایت، ایران مجبور به پذیرش شرایط آمریکا شود؟ پاسخی که برای این سؤال به نظر می‌رسد، این است که این دولت تصور می‌کند ایران در نهایت یا مجبور خواهد شد امتیازات بیشتری را که واشنگتن مطالبه می‌کند، بدهد و یا مذاکرات به مدت دو سال دیگر ادامه خواهد یافت.
پورتر با اشاره به گزارش نشریه «پولیتیکو» درباره تصمیم به تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران و تشریح محاسبات مذاکره‌ای دولت اوباما نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند، توافقنامه نوامبر 2013 که موجب لغو برخی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف و رشد آن را محدود کرده و در نهایت ایران مطالبات آمریکا را در زمینه غنی‌سازی می‌پذیرد و از مطالباتش در زمینه لغو تحریم‌ها صرف نظر می‌کند(!)
به نوشته پورتر، «دیوید ایگنیشس» روزنامه‌نگار واشنگتن پست نیز در مقاله‌ای در این روزنامه، راهبردی مشابه را مطرح کرد. ایگنیشس نیز مانند پولیتیکو به نقل از مقامات ناشناس دولتی نوشت که به نظر می‌رسد «فشار اقتصادی بر ایران به نفع غرب است. ظاهراً، طرفین، بنا به دلایل مختلف، با این قضیه موافقند که تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است.»
پورتر یادآور شد: کری گفت تا زمانی که ایران با شرایط آمریکا موافقت نکند، این کشور برگ نهایی خود- شاکله تحریم‌ها- را نگه خواهد داشت؛ «وقتی توافقنامه امضا شد، ما تحریم‌ها را لغو خواهیم کرد.» در واقع، کری می‌گوید که آمریکا می‌تواند ضمن حفظ دستاوردهای ناشی از برنامه مشترک اقدام، اهرم چانه‌زنی‌اش را در مذاکرات هسته‌ای ایران حفظ کند.
پورتر با اشاره به پیش‌بینی «رابرت اینهورن» از مقامات اداره منع اشاعه هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا، آن هم شش هفته مانده به پایان مهلت مذاکرات در 24 نوامبر، درباره راهبرد تمدید مذاکرات به جای گزینه امضای توافقنامه و پیش‌بینی «گری سیمور» مشاور سابق دولت اوباما در مسایل هسته‌ای ایران در نشست امنیت منطقه‌ای در منامه بحرین مبنی بر تمدید دوباره مذاکرات، افزود: مواضع سیمور در زمینه مسأله هسته‌ای ایران بازتاب منافع اسرائیل است. آنها می‌گویند تمدید مذاکرات برنامه هسته‌ای (ایران) را متوقف می‌کند.