خبر طرح استیضاح «علی اصغر فانی" وزیر آموزش و پرورش، «حمید چیت چیان» وزیر نیرو، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برخی روزنامه ها به نقل از موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد و عبدالوحید فیاضی نماینده نور مطرح شده است. عده ای دیگر نیز از احتمال استیضاح وزیران چون«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی خبر داده اند.

آنها تاکید دارند که اکثر نمایندگان مجلس نارضایتی بسیاری از عملکرد این وزارتخانه ها داشته و نامه های درخواست استیضاح وزرا بیش از 60 امضا دارد.

بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین تایید کرد که عملکرد برخی وزرا از سوی شماری از نمایندگان مورد اعتراض و انتقاد قرار دارد اما تأکید کرد که هنوز خبری از استیضاح وزرا نیست و همه تلاش ها بر این است که مشکلات از طریق جلسات دو طرفه حل و فصل شود.

این در حالی است که مهرداد بذرپاش نماینده تهران و دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس به جام جم آنلاین گفت که نامه هایی برای استیضاح وزرا به هیات رئیسه داده شده است اما باید مورد بررسی قرار گیرد و حتی الامکان، با برگزاری جلسات متعدد میان نمایندگان و وزرا مشکلات برطرف شود.

وی در باره ادعای مقاومت هیأت رئیسه مجلس برای اعلام وصول نکردن استیضاح وزرا ااظهارداشت:طرح استیضاح ،از حقوق نمایندگان است و در همه ادوار مجلس تعداد زیادی درخواست، برای استیضاح وزرا از سوی نمایندگان وجود داشته اما هیأت رئیسه نیز در تلاش است که با جلسات متعدد قبل از هر چیز با اصلاح امور در وزارتخانه یا طرح سوال و تحقیق وتفحص، مشکلات پیگیری شود.

این نماینده تهران گفت: البته برخی روزنامه های منتسب به دولت در تلاش هستند که با انتشار چنین اخباری در باره استیضاح ،دولت را در مقابل مجلس قرار دهند.

وی تاکید کرد :بالاخره نمایندگان نامه هایی بر اساس وظیفه نمایندگی و شأن نظارتی، اعم از سوال تحقیق وتفحص و تذکر و در نهایت استیضاح به هیأت رئیسه می دهند اما این به منزله استیضاح نیست چرا که باید در این زمینه اجماع عمومی در مجلس صورت گیرد تا بعد در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

می خواهیم استیضاح کنیم

بعد از استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم وتحقیقات دولت یازدهم در تابستان گذشته که نخستین استیضاح وزیران دولت روحانی بود و با پیروزی استیضاح کنندگان همراه شد، به تازگی برخی رسانه ها در مصاحبه با عبدالوحید فیاضی،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وجود طرحی برای استیضاح علی اضعر فانی وزیر آموزش وپرورش خبر داده اند.

این نماینده تاکید کرده که مدت زیادی است نسبت به عملکرد وزارت آموزش و پرورش انتقادات زیادی مطرح است از جمله اینکه، برخی نمایندگان معتقدند این وزارتخانه از چابکی و تدبیر لازم برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور منطبق با سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت برخوردار نیست.

به گفته فیاضی، تاکنون 60نماینده نامه درخواست استیضاح این وزیر را امضا کرده اند.

موسی الرضا ثروتی، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز ضمن تایید خبر امضای نامه درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت:معلمان نسبت به وضعیت آموزش و پرورش اعتراض دارند چرا که درباره وضعیت استخدام مربیان پیش دبستانی و در راستای تعادل و توازن منطقه ای معلمان اقدامی نشده است که این مساله موجب ناراحتی معلمان شده است.

این نماینده مجلس گفته استیضاح وزرای کشور، آموزش و پرورش، نیرو، راه و شهرسازی و صنعت و معدن نیز از سوی نمایندگان تهیه شده که وی سه استیضاح را امضا کرده اما درخواست اعلام وصول 4 استیضاح با مقاومت هیات رئیسه مجلس روبه رو شده است.

در این میان به نظر می رسد برخی رسانه ها با بزرگ نمایی استیضاح وزرا سعی دارند تا مناسبات دولت و مجلس را به هم بزنند و القا کنند که این دو قوه با هم اختلاف دارند. در حالی که اگر موضوع استیضاح هم در میان باشد، باید دانست این کار جزو وظایف قانونی نمایندگان مجلس است و از سوی دیگر، برخی از استیصاح ها با رایزنی و گفت وگو میان طرفین و برگزاری جلسات مشترک حل و فصل می شود.

به عبارت دیگر، احتمال اینکه چند وزیر بطور همزمان مورد استیضاح مجلس قرار بگیرند، بسیار ضعیف است.