به گزارش پارس به نقل از فارس، شیخ «نعیم قاسم »، معاون حزب الله لبنان در سخنانی بار دیگر خواستار تلاش پیوسته برای حفاری نفت و گاز لبنان در سواحل جنوبی آن کشور برای جلوگیری از سرقت آن توسط اسرائیل شد.

«عاصم قانصوه»، نماینده پارلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص تاکید کرد: دولت لبنان هیچ پرونده کامل و آماده ای برای استخراج نفت این کشور چه در دریا و چه در خشکی ندارد.

وی افزود: بررسی‌ها و مطالعات مربوط به چاه های نفت و گاز در خشکی هنوز کامل نشده با وجود اینکه وجود نفت در خشکی و به طور مشخص در منطقه السمراء و البقاع از سال ۱۹۶۱ تایید شده است .

رئیس حزب البعث لبنان تاکید کرد: در وهله نخست تاسیس وزارتخانه نفت و دوم تشکیل هیئتی برای نظارت بر نفت لبنان ضروری است و در عین حال باید موسسه‌ها و نهادهایی برای حفاری، اکتشاف و دیگر امور مربوط به آن روی کار بیاید .

قانصوه ادامه داد:تا همین امروز هیچ آمادگی برای حفاری و استخراج نفت در لبنان وجود ندارد و هیچ پرونده‌ای هم در ارتباط با انتقال گاز از خشکی به دریا و انتقال نفت از دریا به پالایشگاه آماده نشده یعنی اصلا پالایشگاهی آماده نیست و کشتی‌هایی هم برای انتقال نفت از دریا اختصاص داده نشده تا دیگر نیازی نباشد خطوط لوله در خشکی از لبنان به سوریه و از آنجا به ترکیه کشیده شود و در هر حال همه این امور آماده نیست.

دولت لبنان حفاری و اکتشاف نفت در مرز با سرزمین‌های اشغالی را در اولویت دارد

نماینده مجلس لبنان گفت: امروز تنها تمرکز بر یک مساله است و آن هم ۱۰ منطقه از مناطق هم مرز با سرزمین های اشغالی است و قرار است که دولت لبنان این مناطق را در اولویت حفاری و استخراج قرار بدهد.

پرونده نفت لبنان دستخوش مسائل طائفه‌ای است

قانصوه درباره مدیریت پرونده نفت لبنان گفت: این پرونده به خوبی مدیریت نمی شود زیرا منافع فردی و طائفه‌ای بر آن سایه افکنده و به همین خاطر کشورهایی که می توانند لبنان را در عملیات حفاری کمک کنند درباره نتایج این همکاری خود شک و تردید دارند چرا که هر طائفه‌ای در پی گرفتن سهمی از آن هستند و به نظر می‌رسد که هم اکنون به توافقی بر سر اصل سهم بندی رسیده‌اند.

رئیس حزب البعث لبنان گفت: آنچه که اهمیت دارد مرحله پس از استخراج گاز یعنی پس از ایجاد سکوهای نفتی در دریا و آغار عملیات حفاری است و آن مرحله‌ای است که این گاز قرار است به بازارهای جهانی فرستاده شود و در این خصوص رقابت بزرگ با اسرائیلی است که طمع فروش گاز به اردن و مصر را دارد و اسرائیل خطوط لوله آماده برای انتقال گاز به مصر را در اختیار دارد بنابراین لبنان باید خطوط لوله انتقال گاز به سوریه و از آنجا به اردن را فراهم کند.

لبنان منتظر غرب برای همکاری نفتی نباشد/ ایران وارد عمل شود

عاصم قانصوه افزود: چرا باید اجازه بدهیم که دشمن اسرائیلی سرنوشت کشورهای عربی را در قضیه نفت و گاز رقم بزند بخصص که شرکت نفتی نوبل آمریکا هم برای کمک به لبنان در استخراج نفت به نفع اسرائیل تعلل می کند.

رئیس حزب البعث لبنان گفت: لبنان در استخراج نفت نباید منتظر شرکت‌های غربی و از جمله شرکت‌های آمریکایی باشد که تحت نظارت صهیونیست‌ها کار می‌کنند و ما امیدواریم که جمهوری اسلامی ایران، لبنان را در حفاری و استخراج نفت بخصوص در خشکی یاری بدهد.

دولت لبنان با گذشت بیش از دو سال از کشف ذخایر عمده گاز و نفت در سواحل مشترک این کشور با سرزمینهای اشغالی و تشکیل هیات عالی ملی نفت و گاز برای دفاع از حقوق خود مقابل تهدیدات صهیونیستی هنوز اقدام جدی برای حفاری و استخراج این منابع طبیعی عظیم خود نکرده و همچنان در حال بررسی طرح ها، مناقصه ها و پیشنهادات در بخش نفت و گاز و اجرای عملیات استخراج و بهره برداری از این منابع است.

لبنان که در استخراج و تولید نقت، در آغاز راه قرار دارد، امیدوار است با همکاری کشورهای نفتی و صنعتی، از این منبع زیرزمینی بهره برداری کند.