پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محمد رضايل- با توجه به فضای سیاسی حاکم شده بر کشور بعد از انتخابات 92 و  تغییر وجه سیاسی اصلاح طلبان از مخالف خوانی به حامیان دولت فعلی به نظر می رسد اصلاح طلبان با تغییر سیاست خود و خلاف روال همیشگی تقابل با نظر شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار ندهند. به این ترتیب به نظر می رسد در انتخابات آتي کمتر شاهد تلاشی برای ثبت نام های گسترده جهت رد صلاحیت های گسترده و فشار به شورای نگهبان و یا هجمه رسانه ای علیه نظر این شورا باشیم. مگر اینکه اصلاح طلبان در فکر عبور از دولت روحانی باشند که این فرض در شرایط موجود بسیار ضعیف تلقی می گردد.

با توجه به شرایط موجود، سیاست جایگزین دیگری باید جهت عبور از فیلتر شورای نگهبان و همچنین کسب اقبال عمومی در دستور کار قرار گیرد و در این راستا به نظر می رسد استفاده از مهره های درجه دوم و سوم مورد توجه اصلاح طلبان قرار گیرد. این سیاست هم مانعی بنام رد صلاحیت را از بین می برد و هم با استفاده از انتقال حمایت رهبران اصلاح طلب به لیست های استانی، هویت اصلاح طلبی این مهره ها در انتخابات و در صورت پیروزی در مجلس حفظ می گردد. البته سرمایه گذاری بر روی چند چهره شاخص برای ورود به مجلس و احتمالا دستیابی به صندلی ریاست قوه مقننه نیز مورد توجه جدی قرار دارد.

احتمالا با نزدیک شدن به انتخابات مجلس تلاش برای چهره سازی و ایجاد شهرت حداقلی برای مهره های سفید و درجه چندم قوت خواهد گرفت تا درصد موفقیت آنان در انتخابات و به خصوص حوزه های انتخابی مراکز استان افزایش یابد. با توجه به احتمال اتخاذ سیاست هایی از این دست، اصولگرایان نیز باید با سرمایه گذاری بر چهره های کمتر دیده شده و با افزایش کمیت چهره های مناسب برای ورود به مجلس در تخصص های و حوزه های مختلف در سطح مهره گان سفید نیز توان رقابت و رویارویی خود را بالا برند. «اتحاد» و «تلاش برای استفاده از مهره های دست اول» و «خوش سابقه» و «پرهیز از هرگونه از هم گسیختگی» زمینه اقبال عمومی را بالا و احتمال طردشدگی از ناحیه جامعه را کاهش میدهد.

با توجه به تلاش برخی برای معرفی کردن مجلس اصولگرا به عنوان مجلسی ناکارآمد و مانع تراش، باید در مقابل، با پابست کردن دولت در مطالبات معیشتی و نگه داشتن اصلاح طلبان در کنار دولت به عنوان «شریک ناکارآمدی ها» و «خلف وعده ها»ی رخ داده ، ضریب نارضایتی عمومی را برای اصلاح طلبان نیز حفظ نمود تا نتوانند در برخی سطوح در نقش «منتقدی مستقل» به ایفای نقش بپردازند.

ورود زودرس در انتخابات مجلس به نفع هیچ جریانی تمام نمی شود لکن تلاش برای چهره سازی در عرصه های مختلف وبه خصوص در حوزه اقتصادی باید سر لوحه گروه ها و تشکل های اصولگرا قرار گیرد تا در زمان مقتضی ظرفیت رقابت و رویارویی سیاسی وجود داشته باشد.