به گزارش پارس به نقل از مشرق؛ پیتر هاروکس مدیر سابق شبکه بین‌المللی رادیو بی.بی.سی موسوم به سرویس جهانی بی.بی.سی BBC World Service هشدار داده که با سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که چین و روسیه در شبکه‌های خبری دولتی خود انجام داده‌اند، بخش جهانی بی.بی.سی که تاکنون فراگیرترین شبکه خبری جهان محسوب می‌شد، موقعیت خود را از دست خواهد داد.

هاروکس نسبت به سرمایه‌گذاری روسیه در فعالیت‌های رسانه‌ای در سطح اروپا هشدار داده و گفته اگر دولت انگلستان، حمایت‌های مالی از بخش جهانی بی.بی.سی را افزایش ندهد، مسکو جنگ اطلاعاتی در اروپا را خواهد برد.

24 ساعته شدن شبکه راشاتودی پس از وقوع بحران اوکراین، سبب افزایش نگرانی غربی‌ها نسبت به واگذار کردن عرصه جنگ رسانه‌ای شده است.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان در پارلمان این کشور اعلام کرد که به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نسبت به نحوه پوشش وقایع اوکراین از سوی رسانه‌های روسی، انتقاد کرده است.

هاروکس که چند هفته پیش از مدیریت بخش اخبار جهانی بی.بی.سی استعفا داد، گفته که پیش از استعفا از وزارت خارجه انگلستان خواستار افزایش بودجه برای تقویت جنگ رسانه‌ای در اوکراین شده بود، اما هیچ پاسخی به این درخواست داده نشد.

اعتبارات حمایتی وزارت خارجه انگلستان به بخش جهانی بی.بی.سی از اوایل سال جاری متوقف شده است و این شبکه همچون سایر بخش‌های بی.بی.سی مجبور شده به درآمد حاصل از عوارض پخش (هزینه ماهیانه‌ای که دریافت‌کنندگان برنامه‌های شبکه بی.بی.سی در انگلستان باید بپردازند) اکتفا کند که گفته می‌شود 245 میلیون پوند است.

بودجه سالیانه مجموعه شبکه‌های بی.‌بی.‌سی بیش از 4 میلیارد پوند است. تا ابتدای سال 2014، بودجه تمامی بخش‌های بی.بی.سی به غیر از بخش جهانی بی‌.بی.‌سی (که بودجه آن توسط وزارت امور خارجه انگلستان پرداخت می‌شد) از عوارض پخش تامین می‌شد و پس از سال ۲۰۱۴ مقرر شد بودجه بخش جهانی بی.بی.سی هم از عوارض پخش تامین شود.

شبکه بی.بی.سی در مجموع در سراسر جهان هر هفته حدود 256 میلیون مخاطب دارد که 191 میلیون آن متعلق به رادیو بین‌المللی بی.بی.سی است.

در حالی که بخش جهانی بی.بی.سی به علت محدودیت بودجه‌ای برای حفظ وضعیت فعلی و مخاطبان خود با مشکل مواجه است، شبکه راشا تودی روسیه با سرعت در حال گسترش است. راشاتودی هم‌اکنون به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، عربی و روسی برنامه تولید می‌کند و اخیرا یک کانال مختص انگلستان نیز راه‌اندازی کرده و قصد دارد در سال آینده کانال‌های مختص آلمان و فرانسه را نیز تاسیس کند.

راشاتودی هم‌اینک مدعی است که در سراسر جهان 700 میلیون مخاطب دارد که احتمالا اغراق‌آمیز باشد. با این حال نمی‌توان منکر شد که این شبکه روسی به سرعت در حال توسعه مناطق تحت پوشش خود است و مخاطبان آن رو به افزایش هستند؛ خصوصا آن که پوتین اعلام کرده بودجه این شبکه در سال آینده 40 درصد افزایش خواهد یافت.

علاوه بر راشاتودی، روسیه اخیرا یک خبرگزاری انگلیسی‌زبان به نام Sputnik نیز راه‌اندازی کرده که جایگزین خبرگزاری ریانووستی RIA Novosti شده است. همچنین رادیو Sputnik نیز به عنوان جایگزین صدای روسیه Voice of Russia آغاز به کار کرده است.

جان ویتینگدیل عضو مجلس عوام انگلستان هم معتقد است این کشور به شدت در حال باختن قافیه جنگ رسانه‌ای به روسیه و چین است. او بر ضرورت تقویت رادیو بی.بی.سی برای مقابله با شبکه‌های رسانه‌ای رو به رشد چین و روسیه، تاکید کرده است.

شبکه بین‌المللی رادیو بی.بی.سی به 28 زبان دنیا برنامه تولید می‌کند و پرمخاطب‌ترین شبکه رادیویی جهان در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود. این شبکه نقش مهمی در اجرای سیاست‌های استعماری انگلستان در نقاط مختلف جهان بر عهده داشته است که کودتا سال 1332 در ایران نمونه‌ای آشکار از نقش آفرینی این شبکه در عرصه استعمارگران است