به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، وزارت دفاع الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور عبدالمالک قوری، مشهور به "خالد ابوسلیمان" را در کمینی در نزدیکی بومرداس ( در فاصله 50کیلومتری شرق شهر الجزایر) کشتند. قوری فرمانده گروه جند الخلافه بود که در سپتامبر گذشته ارو پیر گوردل، تبعه فرانسوی را ربوده و سر وی را بریدند.

گروه جند الخلافه در سپتامبر گذشته با داعش اعلام بیعت کرد و عملا به عنوان شاخه داعش در الجزایر فعالیت می‌کند. وی یکی از چهره‌های مشهور در درگیری‌های دهه هفتاد میان اسلام‌گراهای تندرو و نیروهای دولتی بود.

گروه تروریستی جند الخلافه ارو پیر گوردل که قصد گردش در منطقه کوهستانی را داشت، ربود و فیلم بریدن سر وی را منتشر و اعلام کرد که این اقدام پاسخی به عملیات نظامی فرانسه در عراق علیه داعش بوده است.

قوری رهبر سابق تشکیلات القاعده در کشورهای غرب آفریقا بود که با ابوبکر البغدادی رهبر داعش بیعت کرد. پیروزی‌های میدانی البغدادی و اعلام خلافت در عراق و سوریه باعث شد دیگر گروه‌های تروریستی در شمال آفریقا با این تشکیلات بیعت کنند.

وی در فوریه 1995 در حالی که تقریبا فردی بی‌سواد بود به زندان رفت و 5 سال بعد در نوامبر 1999 در حالی که به فرمانده تشکیلات مخفی سلفی‌ها تبدیل شده بود از زندان آزاد شد.

قوری ملقب به ابوخالد سلیمان (37) ساله در منطقه سید مصطفی، در استان بو مرداس واقع در شرق شهر الجزایر متولد شد. وی بخش مهمی از کودکی خود را در پایتخت الجزایر گذراند و ابتدا در چند گروه شبه نظامی وخالف دولت فعالیت کرد و سپس در حالی که 18 سال داشت، در سال 1995 میلادی به اتهام فعالیت‌های تروریستی به زندان افتاد.