به گزارش پارس به نقل از فارس ، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز دوشنبه در افتتاحیه همایش نقش پژوهش در قانونگذاری که به همت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برگزار می‌شود به توضیح قانون اساسی و قانون مدنی کشور پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود به آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: در حوزه آلودگی هوا در دنیا اقدامات بیشماری اجرا شده، آنها تلاش کردند تا سمت و سوی فعالیت‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که به طور مثال با تولید ماشین برقی آلودگی کاهش یابد.

ولایتی با اشاره به اینکه ما امروز با سرعت تمام اتومبیل تولید می‌کنیم، خاطرنشان کرد: این اتومبیل‌ها دود تولید می‌کند و به همین دلیل شهرها دچار مشکل و آلوده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه سخنان خود را بر تاکید به اولویت قرار دادن پژوهش اختصاص داد و اعلام کرد در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع اقدامات زیاد پژوهشی انجام شده، این مرکز آمادگی دارد در حوزه‌های مختلف سیاسی، بین‌المللی، حقوق و علمی با مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری کند.

ولایتی همچنین به سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: برخی مواقع مجمع تشخیص مصلحت نظام سندی را تهیه و آن سند به تائید و ابلاغ مقام معظم رهبری می‌رسد، برای اجرای این سیاستها باید قوانینی تدوین کررد.

وی سند چشم‌انداز 20 ساله را یکی از اسناد مهم در کشور برشمرد و این سوال را مطرح کرد که امروز به ما تا سال 1404 چند سال بیشتر فاصله نداریم چه اقداماتی در راستای اجرایی شدن این سند انجام شده است؟

رئیس مرکز تحقیقات استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام این سوال را نیز مطرح کرد که امروز باید چه اولویت‌هایی در دستور کار قرار بگیرد تا در مدت باقی مانده تا افق 1404 مباحث مهم و حیاتی دنبال شود؟

ولایتی با بیان اینکه ما امروز به نفت وابسته‌ایم و بزرگان این موضوع را با عنوان اقتصاد تک محصولی تاکید کرده‌اند اظهارداشت: وابستگی بودجه ما به نفت باید هر سال کمتر شود و به جایی برسیم که بودجه جاری به نفت وابسته نشود که متاسفانه اینطور نشده و حالا که خرید نفت ما را محدود کرده و پولش را نمی‌دهند مشخص شد این موضوع چقدر حیاتی بوده است.

وی واگذاری بخش دولتی به خصوصی را یکی از گام‌هایی عنوان کرد که به اقتصاد کشور کمک می‌کند و در همین زمینه این سوال را مطرح کرد که این دغدغه یعنی واگذاری آنچه که دولت در اختیار دارد آنهم به مردم چقدر محقق شده است؟

رئیس مرکز تحقیقات استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: هر دولت در ابتدای کار خود مدعی شده این کار (خصوصی‌ و کوچک‌سازی) را دنبال می‌کند اما در انتها مشاهده کردیم به تعداد کارمندان حقوق بگیر دولت افزوده شده است.

ولایتی با یادآوری اینکه ایران در دوره‌ای بدون نفت زندگی کرده است گفت: در زمان صفویه ما اولین تولید کننده ابریشم در جهان بودیم، در آن دوران هلند و انگلیس بر سر خرید ابریشم ایران با یکدیگر رقابت می‌کردند و هرکس موفق به خرید می‌شد برگ برنده اقتصادی را در آن زمان در اختیار می‌گرفت.

وی اقتصاد کشورمان را تک محصولی و وابسته به نفت عنوان کرد و افزود: ما امروز ناخواسته کشوری با اقتصادی تک محصولی شدیم به همین دلیل باید راه‌های برون رفت از این وضعیت را با پژوهش بیابیم زیرا چنین اقتصادی مشکلات عدیده‌ای را برای ما ایجاد کرده است.

وزیر اسبق امور خارجه در ادامه سخنان خود به ادعای آمریکایی‌ها در رابطه با کدخدایی جهان اشاره کرد و اظهارداشت: امروز آنها نیز دیگر معتقد نیستند که می‌تواند جهان را تک قطبی اداره کرد؛ در این چند روزه در اخبار خبری مبنی بر رزمایش مشترک چین و روسیه مخابره شده اما شما حال بنگرید که پیش‌تر در سیاست می‌گنجید که این دو کشور در دریای مدیترانه رزمایش مشترک برگزار کنند.

ولایتی با بیان اینکه قدرت ما در مکنطقه برای هیچجکس قابل توجه نبود و همه امروز ناچارند به آن اعتراف کنند، خاطرنشان کرد: امروز ایران از یمن تا لبنان نفوذ اساسی دارد.

وی در ادامه مجدداً به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: ما امروز در داخل به کار پژوهشی نیاز داریم برای تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آن نیاز داریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در عرصه بین‌المللی هم نیازمند اقدامات پژوهشی هستیم زیرا امروز حوادث در عرصه بین‌الملل به سرعت اتفاق می‌افتد که اگر ما بخواهیم تصمیم لازم را بگیریم باید پژوهش را مد نظر قرار دهیم، البته جمهوری اسلامی ایران نشان داده در برهه‌های مختلف تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

ولایتی در همین زمینه تصریح کرد: مجلس در راس امور است و باید بتواند با پیش‌بینی‌های درست، دولت را در پیمودن مسیر صحح یاری کند.