پايگاه خبري تحليلي «پارس»- انتشار خبرهایی در خصوص اعطای مصونیت به مستشاران آمریکایی در عراق با واکنش محافل سیاسی و مردم این کشور همراه شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، این روزها بحث بر سراعطای مصونیت به مستشاران امریکایی موضوع داغ محافل عمومی در عراق است؛ و اغلب گروه های سیاسی و دینی و مردم این اقدام را رد کرده و آن را تلاش برای بازگرداندن و تکرار سناریوی قتل و ارعاب توسط نیروهای آمریکایی در عراق ارزیابی کرده اند.

"هاشم الحبوبی" نویسنده و تحلیل گر سیاسی در گفت و گو با شبکه العالم گفت: مصونیتی به مستشاران امریکایی اعطا نشده، و اصولا عراق نیازی به این نیروها ندارد. ما کشوری هستیم که توان دفاع از خود را داریم اما اخلالگری های آمریکا طی سالهای گذشته باعث شد نیروهای درونی ارتش عراق بعد از حمله این کشور به عراق در سال 2003 از هم بپاشد.

دفتر نخست وزیری عراق در همین رابطه اعلام کرده است: نیروهای آمریکایی در عراق نیستند، و افراد حاضر فقط مربی هستند که مصونیت دیپلماتیک دارند، زیرا آنان از نیروهای سفارت هستند و این امر با توافق دولت قبل صورت گرفته است و نه دولت فعلی. 

"بهاء الاعرجی" معاون نخست وزیر عراق نیز تاکید کرد که اعطای مصونیت کاملا بی اساس است اما ناظران معتقدند که عراق در زمینه های آموزش نیروها و تجهیز سلاح و نیر پشتیبانی هوایی نیاز به کمک دارد و نه در زمینه جنگ زمینی.

مردم عراق نیز به شدت با حضور نیروهای آمریکایی در این کشور مخالفند.

یک شهروند عراقی گفت: حضور آمریکایی ها خطری برای عراقی ها و یادآور اشغال عراق است که باعث آثار منفی زیادی برای مردم شد.    

یک شهروند دیگر اظهار داشت: نمی خواهیم مستشاران آمریکایی مصونیت داشته باشند تا آزادانه دست به هر کاری که می خواهند بزنند و بدون ترس از بازخواست شدن به شهروندان عراقی تعدی نمایند.  

تلاش واشنگتن به منظور کسب مصونیت برای نیروهایش در جهت اهداف متعددی است که در راستای استراتژی بلند مدتش در عراق و منطقه خاورمیانه به ویژه به منظور بازگشت دوباره نیروهایش به عراق است که با مخالفت سیاسی در کشور و هشدار مقاومت عراق مواجه شده است.