در دومین روز دانشجویی که قرار است دولت اعتدال برگزار کند، خبرهای رسیده حاکی از آن بود که بر خلاف سال گذشته، به دانشجویان نیز اجازه داده شده است تا صحبت کنند. سال گذشته عدم اجازه به دانشجویان برای صحبت و طرح سوال و انتقاد از رییس جمهور موجب انتقادات بسیاری به دولت شد. به ویژه آنکه شخص رئیس جمهور حسن روحانی بارها تاکید کرده بود که باید به دانشجو فرصت داد تا حرف بزند. او در سال گذشته گفت که درگیر نهایی کردن بودجه هستند و برای همین وقت کمی برای حضور در دانشگاه دارد.

در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه نیز گرچه رئیس جمهور در دانشگاه حضور یافت، اما همچنان به دانشجویان فرصت صحبت داده نشد و در عین حسن روحانی گفت که از این اتفاق متأسف است. امسال اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که به تعدادی از دانشجویان اجازه داده می شود تا مقابل رئیس جمهور به بیان دیدگاه های خود بپردازند و گرچه فرصت ۳ یا ۵ پنج دقیقه ای اختصاص یافته به دانشجویان موجبات دلخوری و اعتراض آنان را فراهم کرده، اما در هر حال موجب خرسندی ست که فرصتی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. در عین حال، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای به روحانی اعلام کرد: در دفاع از آزاداندیشی در مراسم ۱۶ آذر حاضر نمی‌شویم مگر آنکه شرایط اظهارنظر اتحادیه‌های قانونی دانشجویی فراهم شود. در این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: «آیا خبر دارید که چیدمان سخنرانان جلسه شما منتسب به یک طیف سیاسی هستند و ظاهرا تصویری که قرار است در محضر شما از دانشگاه ارائه گردد، تصویری هم سو و بی انتقاد از سیاست های دولت است؟ آیا واقعا شما اینگونه می پسندید؟ به نظر می رسد در دولت شما هم عده ای به دنبال تشکیل تشکل های دولت ساخته هستند.

آیا خبر دارید که عده ای ورای قانون به اتحادیه های دانشجویی اجازه صحبت در جلسه شما را نداده اند و عده ای بدون مکانیزم های مشخص قرار است منویات برخی دولت مردان را با شما مطرح کنند؟ آیا واقعا شما اینگونه می پسندید؟»

از سویی دیگر لغو سخنرانی مدیرمسئول کیهان که از منتقدین اصلی دولت اعتدال به شمار می رود، این اتهام را متوجه دولت می کند که به شعارهای قبل و بعد انتخابات در مورد آزادی بیان و امنیتی نشدن فضای دانشگاه ها پای بند نبوده است. مهم نیست چقدر دیدگاه های حسین شریعتمداری را باور داریم و درست می دانیم، مهم آن است که دولت اعتدال چقدر به مخالفان و منتقدان خود اجازه ی حضور می دهد.

رضا صراف معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با فارس می گوید: بارها به تشکل‌های دانشجویی دانشگاه اعلام کردیم که تا زمان صدور مجوز سخنرانی‌ها خبری اعلام نشود ولی خبر سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر قبل از صدور مجوز اعلام شد و به نوعی تشکل‌ها ما را در عمل انجام شده قرار دادند.

صراف اضافه کرد: هیات نظارت به دلایل حفظ حرمت میهمان در دانشگاه امیرکبیر با برگزاری این سخنرانی مخالفت کرد و از ابتدا مجوزی صادر نشد که لغو شود. تاکید رئیس دانشگاه امیرکبیر بر ارزشی بودن شریعتمداری است و خود من نیز در آینده شخصا از وی دعوت می کنم که برای سخنرانی در دانشگاه حضور یابد ولی با توجه به سابقه دانشگاه امیرکبیر در این شرایط حضور وی در دانشگاه ممکن بود سبب عدم رعایت حرمت وی شود.» صراف البته توضیح نداد نوع برخورد دانشجویان مخالف شریعتمداری با او چگونه است که می تواند سبب عدم رعایت حرمت وی شود.

در عین حال سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس خبر داد که لغو سخنرانی های ۱۶ آذر در دانشگاه ها را از وزیر علوم پیگیری می کند. و البته تاکید کرد که شعار اعتدال با تک صدایی همخوانی ندارد. علیرغم وعده های رئیس جمهور مبنی بر امنیتی نشدن فضای دانشگاه ها، به نظر می رسد هنوز مسیر زیادی تا رسیدن به وادی تحمل و مدارا وجود دارد.


آخرین خبرهای رسیده حاکی از ان دست که دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان واتحادیه انجمن های اسلامی مستقل اعلام کردند در مراسم روز دانشجو با حضور رئیس جمهور حاضر نمی شوند. علت این امر اعتراض به عدم تعیین وقت برای سخنرانی نمایندگان تشکل های اعلام شده است. در عین حال از دانشگاه علامه نیز خب می رسدمسوولین دانشگاه صودر مجوز برای سخنرانی حسن عباسی را منوط به حضور جلایی پور کرده اند.