به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در همایش "راه طی شده و افق پیش رو" و در حاشیه رونمایی از منشور حقوق دانشجویی، اظهار داشت: در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو هستیم و شما همکاران دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و ستاد وزارت علوم یک سال پرمشغله را طی کردید و امروز به دنبال ارزیابی عملکرد یک ساله خود در نظام علمی کشور هستید.
 
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور در زمینه فرهنگ و اهمیت مقوله فرهنگ در دانشگاه‌ها، یادآور شد: تربیت دانشجو و انسان‌های عالم، کارآمد، ماهر و دارای تخصص علم، مأموریت اصلی دانشگاه‌هاست، اما تربیت فرهنگی و مسئله فرهنگی نیز در دانشگاه‌ها جزو برنامه‌ها و مأموریت‌های اصلی است که باید مورد توجه باشد، زیرا دانشجویان سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و ما وظیفه داریم به آنها اعتماد کنیم.
 
وزیر علوم با تأکید بر مشارکت دانشجویان در امور مختلف، ادامه داد: این مسئله منوط به حوزه‌های دانشگاهی نیست و ما شاهد هستیم در عرصه بین‌الملل نیز توجه به حضور جوانان در عرصه‌های مختلف و ساماندهی آنها برای انجام کارهای گروهی و مهارت‌آموزی در عرصه‌های اجتماعی و بین‌المللی مورد توجه است.
 
فرهادی با اشاره به اینکه باید به فرهنگ غنی خود بیش از حد توجه کرد، تصریح کرد: نباید از مسائل اخلاقی نیز غافل شویم. دانشجویان و جوانان دانشگاه‌ها در سنی هستند که از بلوغ اجتماعی و عقلانیت خوبی برخوردارند، لذا باید در بستر مسائل اخلاقی زمینه و بسترسازی را برای مشارکت فعال‌تر آنها مهیا سازیم.
 
وی با اشاره به فعالیت تشکل‌های دانشجویی در فضای دانشگاه‌ها، گفت: تشکل‌های قانونمند باید در چارچوب آئین‌نامه‌ها و قوانین در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و در چارچوب قوانین حرکت کنند. نباید این‌گونه باشد که آنها دنباله‌رو و در طول یک تفکر و جناح سیاسی خاصی فعالیت کرده و خود و دانشگاه را به آن سمت بکشانند، لذا باید در این زمینه مراقبت‌های لازم در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.
 
وزیر علوم با اشاره به اینکه توجه به حضور نشریات و انتشارات دانشگاهی در فضای دانشگاه دارای اهمیت است، یادآور شد: در گذشته نمونه‌هایی وجود داشته که بعضا این نشریات با هدف‌های خاص و القای برنامه‌های خاصی مطرح و منتشر می‌شدند که هم جنبه‌های سیاسی و هم در تعارض با نظام و اعتقادات اسلامی بود، لذا باید در حوزه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها مراقبت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.
 
فرهادی با بیان اینکه فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها به دلیل محیط دانشگاه که محیطی علمی و سیاسی است، مسئله طبیعی است، تأکید کرد: هم اقتضای جوانان ایجاب می‌کند که آنها از مسائل کشور و جهان بی‌اطلاع نباشند و هم این خواسته مسئولان کشور است که آنها دارای بینش و آگاهی سیاسی باشند، اما سیاست‌زدگی و سیاست‌گریزی در دانشگاه بد است. اینکه بخواهند به معنی فعالیت سیاسی دانشگاه را در اختیار یک جناح و گروه خاص قرار دهند مسئله‌ای است که نباید در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و مسئولان دانشگاه‌ها نباید اجازه دهند چنین روندی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد.
 
وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: فضای دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان و اساتید بتوانند آزادانه نقد کنند، اما فضای دانشگاه سیاست‌زده و جناحی مطلوب نیست که مدیریت این مسئله به نظارت و مدیریت فرهنگی شما مسئولان در دانشگاه‌ها برمی‌گردد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها نباید در حاشیه فعالیت‌های دانشگاه باشد، بلکه باید در متن و اصل فعالیت دانشگاه‌ها قرار گیرد، تأکید کرد: مسئله فرهنگ در دانشگاه‌ها مثل آموزش و پژوهش مورد توجه است و باید برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در همین راستا مورد توجه باشد و باید مطالبات و برنامه‌های رئیس‌جمهور را در امور فرهنگی در دانشگاه‌ها پیگیری کرد.
 
فرهادی با تأکید بر اینکه مطالبات دانشگاهیان چه اساتید و چه دانشجویان باید عادلانه پیگیری شود، ادامه داد: اگر دانشجو یا استاد انتقادی دارد باید بتواند آن را مطرح کند، اما اینکه نباید این انتقادات مغرضانه و در جهت براندازی باشد. به معنای واقعی کلمه نقد باید دلسوزانه باشد، پدیده‌ای که بسیار برای دانشگاه‌ها مفید و ارزنده است، لذا نباید دلسوزانی که به دنبال بهتر شدن فضا هستند و در این راستا انتقاد می‌کنند، سرکوب شوند.
 
وی با اشاره به تصمیمات وزارت علوم درباره ماجرای بورسیه‌های سال‌های گذشته، گفت: بورسیه‌ها به شکل جامع و کاملی رسیدگی شده و با تشکیل کمیته‌ای از وزارت علوم و مجلس بخش مهمی از این مسائل حل شده و انشالله در مکان‌یابی دانشگاه‌ها نیز همکاری لازم را با دانشجویان انجام می‌دهیم تا موارد دیگر هم حل شود.
وزیر علوم تأکید کرد: وظیفه من و شما مسئولان دانشگاه‌ها این است که نباید اجازه دهیم خدای ناکرده حقی از کسی ضایع شود.
فرهادی با اشاره به اینکه نگاه سطح دانش و بینش در دانشگاه‌ها بالاست و لذا نباید نگاه امنیتی و بعضا خوف و رجا در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، گفت: نباید این‌گونه باشد که کسی جرأت نکند به دلیل اینکه مارک یا برچسبی بخورد انتقاد کند، لذا فضای تضارب آرا و گفت‌وگو باید در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و ما نیاز به این مسئله داریم، زیرا در یک محیط آرام در دانشگاه‌ها می‌شود از تضارب آرا برای پیشرفت کشور بهره گرفت.