به گزارش پارس،این مرجع تقلید در دیدار با نیکلای ملادنف نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق با تقدیر از تلاش‌های وی برای بازگشت امنیت به عراق و کشورهای همسایه به انتقاد از اقدامات دوگانه برخی کشورها پرداخت و اظهار کرد: چه کسانی تسلیحات نظامی در اختیار داعش قرار داده و نفت‌های غصبی آن‌ها را خریدار هستند؟ آیا نباید دبیرکل سازمان ملل متحد بر حسب وظیفه خود به این کشورها تذکر دهد تا از حمایت‌های خود از داعش دست بکشند و داعش نابود شود؟
 
وی به تبیین راهکار از بین بردن داعش پرداخت و گفت: عدم کمک و حمایت از داعش، هجمه فکری و تبیین اندیشه‌های آن ها توسط علمای جهان اسلام و اقتدار نظامی دولت عراق و نیروهای مردمی این کشور می تواند کار داعش را در چند ماه تمام کند.
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اذعان مقامات اسرائیلی مبنی بر این که داعش را باید آزاد گذاشت تا مسلمانان به جان یکدیگر بیافتند، تصریح کرد: نباید به داعش چراغ سبز نشان داد و شما به عنوان نماینده سازمان ملل باید ریشه‌ها و مسائل را با اهتمام بیشتری مطالعه کنید.
 
وی با تاکید بر این‌که «اگر به داعش کمک تسلیحاتی و مالی نشود یک گروه نظامی با این جمعیت محدود تا چه اندازه قادر به مقاومت در برابر ارتش و نیروهای مردمی عراق خواهد بود» تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را برای مقابله و دفع شر داعش به کار خواهیم بست؛ اما نسبت به اقدامات غربی‌ها خوشبین نیستیم.
 
این مرجع تقلید با بیان این‌که «نباید نگران رعایت عدالت در مناطق بازپس گرفته از داعش بود» خاطرنشان کرد: باید اطمینان داشته باشید مذاهب مختلف در عراق با یکدیگر همکاری دارند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار کرد: در این کنگره ما تاکید به خطر جریان‌های تکفیری برای اسلام و بشریت داشتیم چراکه مسئله تکفیر به عنوان یک تهدید از مرزهای عراق عبور می‌کند و زنگ خطری برای کشورهای اروپایی هم خواهد بود.
 
وی با بیان این‌که «جوامع بشری در ارتباط با یکدیگر می‌باشند و اگر بخشی از جهان تهدید شود بقیه نقاط عالم نیز تهدید خواهد شد» گفت: مشکل عراق فقط اختصاص به این کشور و همسایگان ندارد و می‌تواند تهدیدی برای جهان بشریت باشد.
 
وی با تاکید بر این‌که «عدم اهانت به مقدسات مذاهب مختلف یکی از اهداف کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام بود» افزود: در کنگره شاهد صحنه‌های دوستی و مودت عملی بین مذاهب بودیم و تا پایان اجلاسیه نیز این مسئله وجود داشت.
 
این مرجع تقلید با اشاره به نقش علمای اسلام، دانشمندان و رسانه‌ها در از بین بردن تفکرات اعتقادی تکفیر، اظهار کرد: تفکر و اقدامات تکفیری‌ها از عقایدی انحرافی منشا گرفته است و به همین دلیل فقط مبارزه نظامی با آ‌ن‌ها کفایت نمی‌کند و علمای اسلام در خشکاندن عقیده آن‌ها موثر هستند.
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر این‌که «علمای اسلام وظیفه دارند با افکار انحرافی مقابله و مبارزه کنند» گفت: ما از رسانه‌ها انتظار داریم آن چه که در این زمینه تبیین می‌شود را انتشار دهند تا دنیا متوجه این مسئله باشد.
 
وی در پایان با انتقاد از رسانه‌های غربی به دلیل سانسور اخبار کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار کرد: انعکاس اخبار این کنگره که از اجلاسیه‌های جهانی به شمار می‌رفت به نفع همگان بود اما متاسفانه به ما اطلاع دادند رسانه‌های غربی اخبار این کنگره را سانسور کرده‌اند.