پايگاه خبري تحليلي «پارس»- چندي پيش محمد خاتمي رييس دولت هفتم و هشتم ديداري با تعدادي از دانشجويان شوراي هماهنگي اصلاحات داشت كه در اين ديدار بر هماهنگي بيشتر با سيد حسن خميني، هاشمي رفسنجاني، ناطق نوري و روحاني تاكيد كرده است. يكي از دانشجويان حاضر در جلسه بخش هايي از سخنان وي را در اختيار پايگاه خبري تحليلي «پارس» قرار داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، رييس دولت هفتم و هشتم با اشاره به عملكرد مجلس نهم و رياست علي لاريجاني گفت: ما باید تلاش کنیم مجلس معتدلتری داشته باشیم تا زمينه هاي بيشتري براي ورود به حاكميت بيابيم

وي با اشاره به جريان هاي مختلف معطوف به انتخابات مجلس گفت: برای رسيدن به مجلسي معتدل تر باید برنامه ریزی خود را معطوف به سه جریان در مجلس کنیم یک جریان باید ائتلاف «اصلاح‌طلبان» و «اعتدال‌گراها» باشد ما نمی‌توانیم و نباید از جریان اعتدال جدا باشیم. 

محمد خاتمي افزود: یک جریان هم جریان «عقلا و راستها»ست که باید با آنها نیز تعامل داشته باشیم و یک جریان هم جریان «تندروهای راست» است که نمی‌توانیم از ورود آنها به مجلس آینده جلوگیری کنیم.

وي خاطرنشان ساخت: پیروزی نیروهای تندرو اصولگرای خطری است که فضای مدیریتی جامعه را تهدید می‌کند ما باید تلاش کنیم سيد حسن خميني، هاشمی، ناطق و روحانی را به هم نزدیک کنیم و در همین راستا نیز در انتخابات حضور پیدا کنیم در این صورت نظام معتدل‌تر خواهد شد.

گفته مي شود همچنان ناطق نوري و حسن روحاني حاضر به ارايه يك فهرست مشترك براي انتخابات مجلس نشده اند و پيشنهاد داده اند سيد حسن خميني و هاشمي رفسنجاني براي مجلس خبرگان، حسن روحاني و ناطق نوري براي مجلس برنامه ريزي كنند كه همين موضوع موجب نگراني اصلاح طلبان از جمله سيد محمد خاتمي شده كه ممكن است دو فهرست اعتداليون و اصلاح طلبان در انتخابات مجلس منتشر و موجب شكست اين جريان شود.

محمد خاتمي در مورد نحوه تعامل اصلاح طلبان با رهبري و نظام گفت: بین ما و رهبری بدبینی ایجاد شده است ما با رهبری مخالف نیستیم عملكرد برخي اصلاح طلبان و ايجاد ذهنيت بدبيني موجب شده تا برخي به اين باور برسند كه ما می‌خواهیم نظام را عوض کنیم.

رييس دولت هفتم و هشتم درخصوص بحث هاي مطرح شده در مورد فعاليت بسيج در دانشگاهها اظهار داشت: بنده دشمن شما را بسیجی درون دانشگاه نمی‌بینم ما باید بتوانیم با تمامی اقشار دانشگاه تعامل داشته باشیم و رابطه برقرار کنیم. آنهایی که پشت صحنه دانشجویان بسیجي هستندکنند دشمن ما هستند.

وي در خصوص اينكه اصلاحات هنوز تعريف مشخصي ندارد گفت: ما باید روی تعریف اصلاح‌طلبی، چیستی و کیستی آن کار کنیم باید مشخص کنیم اصلاح‌طلبی چه می‌خواهد و تعریفی هم که ارائه می‌دهیم باید مورد وفاق تمام گروه‌ها باشد.

محمد خاتمي افزود: در مورد اصلاحات مباحث زیادی مطرح شده که هیچ یک کامل نیستند. همه جناح‌ها با  گفتمان خود شناخته می‌شود و منظور از گفتمان صرف صحبت کردن نیست بلکه در عرصه ذهن چگونه فکر و اندیشه کردن است این اندیشه معطوف به بیرون است و به ما می‌گوید چگونه باید رفتار کنیم.

رييس دولت هفتم و هشتم خاطرنشان ساخت: ما سه گفتمان مشخص در اصلاح‌طلبی داریم یک گفتمان روشنفکری که دین را مانع پیشرفت می‌دانستند و دین ستیز بودند مانند تقی‌زاده و آخوندزاده این افراد معتقد بودند باید فرنگی شد و این فرنگی شدن باید در ظاهر نمود داشته باشد.

وي افزود: دومین گفتمان مقابل گفتمان اول است که معتقد بود نباید سنت‌ها را رها کرد و حتی در ظاهر نیز باید به سنت‌ها رجوع شود اما باید بدانیم که شکل ماندگار نیست و تنها ماندگاری از آن محتواست.

محمد خاتمي اضافه كرد: گفتمان سوم که اصلاح‌طلبی با آن تعریف می‌شود معتقد است در عین اینکه سنت‌ها را محترم می‌دانیم قائل به نوآوری هستیم غرب پرستی و سنت‌پرستی در این گفتمان نداریم بلکه به سنت‌های نوسازی شده معتقد هستیم.

وي تاكيد كرد: باید توجه داشته باشیم که عقاید باید متناسب زمان و مکان باشد چرا که به تناسب زمان  مکان مفاهیمی ایجاد می‌شود و باید به آنها توجه کرد دین هم باید متناسب با همین الگو باشد.

محمد خاتمي افزود: باید در اتاق‌های فکر خود در زمینه اصلاحاتی صحبت کنید که ریشه در هویت تاریخی ما داشته باشد ... ما یک انقلاب بسیار بزرگی داشتیم که حاصل آن جمهوری اسلامی بود. جمهوری اسلامی جریانی بود که در این کشور باید پدیدار می‌شد و تنها جریان کارآمد بود.

رييس دولت هفتم و هشتم با اشاره به كتاب «دموکراسی در آمریکا» گفت: کتاب دموکراسی در آمریکا کتاب بسیار خوبی است در این کتاب عنوان شده پایه‌های نظام آمریکا را دینداران آزادیخواه بنا نهادند چرا که معتقد بودند آزادی‌خواهی با دین سازگار است به خاطر همین است که می‌بینیم دینی ترین جامعه غربی آمریکاست.

وي تاكيد كرد: ما دینی را می‌خواهیم که با آزادی سازگار باشد و بنده از همین جهت با آمریکا رابطه برقرار کردم که خداروشکر در جامعه هم تاکنون بسیار مورد استقبال واقع شده است.

محمد خاتمي افزود: در حال حاضر گفتمانی در جامعه غالب شده که اصلاح طلبان دین را قبول ندارند و همین گفتمان جوانانی را تربیت کرده که وظیفه شرعی خود را حذف کردن شما می‌دانند.