به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که اخیرا در راس هیئتی به فرانسه سفرکرده بودند، به تشریح این سفر پرداخت.  
 
وی افزود: سفر هیئت پارلمانی ایران به فرانسه بنا به دعوت رسمی رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه صورت گرفت و اولین سفر در این سطح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.
 
نماینده بروجرد تصریح کرد: در این سفر با روسای هر دو مجلس سنا و ملی فرانسه، گروه‌های دوستی، روسای کمیسیون‌های ذیربط، وزرای سابق دفاع و خارجه و هم چنین با نخست وزیر اسبق فرانسه مذاکراتی داشتیم.  
 
وی تصریح کرد: همچنین در جمع فرهیختگان و اندیشمندان آکادمی بین‌الملل دیپلماتیک فرانسه سخنرانی داشتیم و به سوالات آن‌ها پاسخ دادیم.  
 
بروجردی با بیان این که این سفر در جهت تقویت روابط پارلمانی و در چارچوب دیپلماسی پارلمانی بسیار مفید بود، اظهار داشت: در جریان این سفر از همتایان خود یعنی روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجلس سنا و ملی فرانسه برای سفر به تهران دعوت شد.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همچنین از روسای مجالس ملی و سنای فرانسه هم برای سفر به ایران دعوت شد رئیس مجلس سنای فرانسه برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرده است.  
 
وی درباره زمان سفر رئیس مجلس سنای فرانسه به تهران گفت: فعلا ما دعوت کردیم و زمان سفر به قواعد دیپلماتیک برمی‌گردد که متعاقبا اعلام می‌شود.  
 
بروجردی در ادامه این گفتگو به سوابق تاریخی دو کشور ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: با توجه به سوابق تاریخی و وضعیت فرانسه به عنوان کشوری که در افکار عمومی ملت ما دارای سوپیشینه نیست، سوابق فرهنگی این دو ملت شرایطی را ایجاد کرده که می‌توانیم گام‌های بلندتری را در جهت همکاری‌ها برداریم.  
 
نماینده بروجرد اظهار داشت: مجموع شرایط ایجاد شده به دنبال مسائل هسته‌ای و تحریم‌های ظالمانه، دست پای خیلی از کشورها از جمله فرانسه برای برداشتن گام‌های عملی در عرصه اقتصادی را بسته است.
 
وی اظهار داشت: با این شرایط فضا کاملا با گذشته متفاوت بوده است و حداقل آن‌ها تصمیم خودشان برای تقویت روابط پارلمانی با ایران گرفته‌اند و دعوت ما از ان‌ها نیز با استقبال گرم مواجه شد.  
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: در زمینه گسترش روابط دو جانبه به خصوص در بعد پارلمانی با آخرین تحولات منطقه‌ای،پدیده شوم تروریسم، نقش ایران در حل مشکلات منطقه‌ای و بحران سوریه، عراق و افغانستان بحث‌های مفصلی صورت گرفت.
 
رئیس هیئت اعزامی پارلمانی ایران به فرانسه اظهار داشت: فرانسوی‌ها به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات منطقه‌ای اذعان داشتند.
 
وی در ادامه به ضرورت تقویت روابط با اروپا اشاره کرد و گفت: در فضای جدید باید کار با اروپا را تقویت کنیم، حضور ما در اروپا و حضور آن‌ها در ایران و گفتمان مستقیم با توجه به این که دشمنان انقلاب چه سازمان منفور منافقین و چه کشورهای تخریب کننده روابط ما هستند، در این زمینه فعالیت می‌کنند، بنابراین تبیین مواضع ایران بدون تردید تاثیر زیادی در تصحیح ذهنیت آن‌ها و ایجاد فضای مثبت خواهد گذاشت.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این بحث به تلاش منافقین برای ایجاد اخلال در سفر هیئت پارلمانی ایران به فرانسه اشاره کرد و گفت: ماموریت منافقین تخریب روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف است از این جهت در راستای سفرما به فرانسه نیز حساسیت نشان دادند.  
 
وی گفت: منافقین جلسه‌ای را در سطح سرکرده این گروهک یعنی "مریم رجوی" در پارلمان فرانسه برای حرکت تبلیغی برگزار کردند.
 
بروجردی گفت: منافقین برنامه‌ریزی کرده بودند تا حرکت آن‌ها همزمان با سفر ما باشد ولی ما بنا به اطلاعاتی که داشتیم یک روز جلوتر اقدام کردیم و با این کار برنامه‌ریزی آن‌ها را خنثی کردیم و عملا آن‌ها نتوانستند کاری انجام دهند.  
 
بروجردی در ادامه اظهار داشت: فرانسوی‌ها هم برای این سازمان توفیلی در کشورهای مختلف هیچ‌گونه ارزشی قائل نیستند و ما هم در همه ملاقات‌ها ماهیت تروریستی منافقین را برای مسئولین فرانسه تشریح کردیم.
 
وی تاکید کرد: فرانسه اجازه نمی‌دهد، گروهک منافقین تاثیری در روابط بین ایران و فرانسه داشته باشد.  
 
رئیس هیئت اعزامی پارلمانی ایران به فرانسه در ادامه سخنان خود به موضع مجلس فرانسه در مورد تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: آن‌ها علاقه‌مند هستند که هر چه سریعتر گره هسته‌ای ایران باز شود و فضای جدیدی ایجاد شود.  
 
وی افزود: فرانسوی‌ها علاقه‌مند هستند که حجم عظیم کار اقتصادی با ایران را مهیا کنند ولی مانع آن‌ها تحریم‌های تحمیلی است و آن‌ها علاقه‌مندند از این مرحله عبور کنند.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نظر پارلمان فرانسه گسترش روابط همه جانبه با ایران است و طبیعتا هم سو با دولت در این زمینه نیستند و تلاش می‌کنند وضعیت فعلی تغییر کند.
 
بروجردی در ادامه تصریح کرد: در جریان سفر به فرانسه در مورد داعش بحث شد و آن‌ها به شدت نگران وضعیت داعش هستند، چرا که هزار نفر از فرانسوی‌ها جذب داعش شده‌اند.
 
وی افزود: ذهنیت آن‌ها این است که در قالب هیئتی که به سرکردگی آمریکا تشکیل شده می‌توانند تاثیرگذار باشند، اما ما تشریح کردیم که راه‌های موثر و تاثیرگذارتری در خصوص مبارزه با داعش وجود دارد و بمباران پاسخگوی مبارزه با داعش نیست و بهترین راه تقویت نیروهای مسلح عراق است که در پی فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی 2میلیون نفر جوان عراقی اعلام آمادگی کرده‌اند.  
 
بروجردی تصریح کرد: همچنین در این سفر در مورد وضعیت سوریه صحبت کردیم و گفتیم شما نمی‌توانید همزمان با داعش و با دولت سوریه که خود با داعش مبارزه می‌کند مبارزه کنید و آن‌ها معتقد بودند اولویت اول آن‌ها مبارزه با داعش است.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان این گفتگو گریزی به مسئله هسته‌ای و مذاکرات سه جانبه زد و گفت: به نتیجه رسیدن مذاکره بستگی به مجموعه مواضعی دارد که آمریکایی‌ها اتخاذ می‌کنند.  
 
وی تاکید کرد: فرضیه به نتیجه رسیدن مذاکرات منتفی نیست ولی فکر نمی‌کنم قضاوت خوش بینانه قضاوت واقع گرایانه‌ای باشد.