به گزارش پارس نصرالله لشنی از اعضای گروهک ملی- مذهبی ضمن بیان این مطلب در سایت روز آنلاین نوشت: هاشمی اگر از نامزدهای اصلاح‌طلب یا اعتدال که در رقابت با نامزدهای اصولگرا قرار می‌گیرند. حمایت کند. نفوذ خود در میان اصولگرایان را از دست می‌دهد حال این که ایجاد انفکاک و جدایی در میان اصولگرایان عقلانی است. هاشمی نباید در ائتلاف اصلاح‌طلبان حضور پیدا کند و بهتر است که جز در موارد کلی و کلان به موضوع انتخابات ورود نکند. نه تنها حضور هاشمی رفسنجانی که اساساً ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون موجب ضعف مفرط اصولگرایان معتدل در مقابل اصولگرایان تندرو می‌شود. اصولگرایانی چون مطهری بین دو سنگ آسیاب قرار می‌گیرند و ممکن است از حضور در مجلس باز بمانند.
عضو گروهک ملی مذهبی می‌افزاید: هسته مرکزی قدرت در تلاش است که اصلاح‌طلبان را از مناسبات سیاسی معطوف به قدرت حذف کند. قابل پیش‌بینی است که بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلبی که از جانب هسته سخت قدرت تحت نام فتنه‌گر معرفی می‌شوند، مجال حضور نیابند. بنابراین ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون حجم و گستره رد صلاحیت‌ها را بیشتر می‌کند و چه بسا چهره‌های کمتر شناخته شده شهرستان‌ها نیز تنها به واسطه حمایت اصلاح طلبان و رهبران آنها چون خاتمی رد صلاحیت شوند. جریان اعتدال با ارائه لیست مستقل و معرفی نیروهای خود در شهرها و شهرستانها می‌تواند از ریزش استصوابی جلوگیری کند.
روزنت می‌نویسد: دو تجربه «ترکیب دولت» و «انتخابات شوراها» پیش‌روی ماست و با اتکا به این تجارب می‌توانیم دریابیم که ائتلاف اعتدال و اصلاحات در حوزه عمل منتج به نتایج بایسته نشده است. معرفی وزرای اصلاح‌طلب یا با عدم رای اعتماد در مجلس مواجه شده و یا به استیضاح و برکناری ختم شده است. در شوراها نیز نمایندگانی که محصول ائتلاف بودند در نهایت به نفع اصولگرایان موضع گرفته و موجب ضعف جبهه ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال شده‌اند. واقعیت این است که هسته سخت قدرت روی اصلاح‌طلبان با اتهام «فتنه» بسیار حساس‌اند و اجازه استفاده از توان و تجربه آنها در دولت داده نمی‌شود. در دولت با همه اختلافی که نمایندگان با علی جنتی وزیر ارشاد دارند، اما حساسیت‌های روی ایشان کمتر است. اگر یکی از نیروهای اصلاح‌طلب به جای ایشان و با همین سیاست‌ها در این وزارتخانه بود، قطعاً فشارها روی او بیشتر و چه بسا تاکنون استیضاح و برکنار نیز شده بود. این بخش از اصلاح‌طلبان در مجلس نیز با فیلترینگ شورای نگهبان مواجه می‌شوند. لذا برای کم کردن میزان حساسیت و گستردن مدار فعالیت‌های ممکن در مجلس و دولت و... بهتر است که جریان اعتدال مستقل از اصلاح‌طلبان عمل کنند.