پايگاه خبري تحليلي «پارس»- شمار سلفی ها در آلمان طی چند سال گذشته سه برابر شده است. رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی آلمان می‌گوید تا آخر سال جاری حدود ۷ هزار سلفی در آلمان خواهیم داشت. این روند رشد "نگرانی‌آور" توصیف شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، دويچه وله نوشت: بر پایه اطلاعات سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان، محافل بنیادگرایان سلفی آلمان رو به رشد و گسترش گذارده است. بر اساس ارزیابی رئیس این سازمان امنیت داخلی آلمان، شمار اعضای این گروه‌ها هم‌اکنون بالغ بر ۶۳۰۰ نفر است.

هانس گئورگ ماسن، رئیس این سازمان در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی آلمانی RBB گفته است، در حالی که تا چند سال پیش شمار سلفی‌ها به حدود ۲۸۰۰ نفر می‌رسید، این رقم تا پایان سال جاری حدود ۷ هزار نفر خواهد بود. وی گفت که این مسئله "نگرانی‌آور" است.

به گفته‌ی ماسن، به‌ویژه جوانان جلب سلفی‌ها می‌شوند، زیرا از قرار معلوم در برهه‌هایی که با تحولات اجتماعی سر و کار داریم، قاعده‌های روشن و ساده‌ای که سلفی‌ها برای زندگی‌طرح می‌کنند، برای انسان‌ها جذابیت دارد.

آقای ماسن افزود که سلفی‌ها به جوانانی رجوع می‌کنند که چهار ویژگی دارند: مرد بودن، مسلمانی، پیشینه مهاجرت و سرخوردگی ناشی از بلوغ جنسی و یا عدم موفقیت در مدرسه و یا گروه اجتماعی.

او می‌گوید که سلفی‌ها این احساس را به جوانان می‌دهند که به یک گروه "پیشاهنگ" تعلق دارند و می‌‌توانند بدین‌گونه خود را از قعر جامعه به بالا بکشند.

نابر ارزیابی رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان، تاکنون بیش از ۴۵۰ نفر، که بیشترشان جوان هستند، راهی میدان جنگ در سوریه و عراق شده‌اند.

ماسن می‌گوید: «این‌ها کسانی هستند که ما با نام‌ و نشان شناسایی کرده‌ایم. اما مسئله ما در این است که مدام سروکله‌ افرادی در سوریه و عراق پیدا می‌شود که ما تاکنون آن‌ها را نمی‌شناختیم.» او می‌افزاید که شمار مبهم این افراد گسترده است.

او گفت که میان ۷ تا ۱۰ تن از این افراد دست به سوءقصد انتحاری زده‌اند.

به گفته‌ی رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان، حدود ۱۵۰ نفر از سوریه و عراق به آلمان بازگشته‌اند که میزان خطرناک بودن آن‌ها را نمی‌توان به‌طور دقیق ارزیابی کرد.

او می‌گوید: «در باره بسیاری از این افراد نمی‌دانیم که در آنجا چه کر‌ده‌اند، ولی گمان می‌بریم دست‌کم ۲۵ نفر از آن‌ها در عملیات رزمی شرکت داشته‌اند.» وی تأکید کرد که به‌ویژه این مسئله به‌طور دقیق کنترل و بررسی می‌شود.

هانس گئورگ ماسن ضمن اشاره به این نکته که منشاء افراطی‌گری این سلفي هاي اینترنت نیست، افزود: «بر اساس تجربه ما که مبتنی بر تحلیل بسیاری موردها بوده، منشاء افراطی‌گری را باید در خانواده و محیط‌های دوستی‌جست.»

او می‌گوید، برای مثال به هنگام برگزاری میزهای کتاب قرآن در خیابان‌های شهر و یا پخش اعلامیه و یا در مراسم موعظه‌خوانی، جوانان را خطاب قرار می‌دهند و به پیوستن به گروه خود ترغیب می‌کنند. راه بعدی رادیکال شدن این جوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک است.
کاترین براون، کارشناس تروریسم از "کینگز کالج" لندن در گفت‌وگو با دویچه‌وله، احتمال می‌دهد که بیش از ۲۰۰ زن جوان اروپایی که تقریبا تمامی آنها از خانواده‌‌های مهاجر مسلمان هستند، در صف تروريست ها در جنگ داخلی سوریه شرکت دارند.

خانم براون می‌گوید، ۵۰ تا ۶۰ تن از آنان شهروند بریتانیا و حدود ۶۰ نفر هم فرانسوی هستند. بر اساس آمار کالج کینگز، نزدیک به ۴۰ زن جوان از آلمان به تروريست ها پیوسته‌اند.

بورکهارد فایر، رئیس اداره اطلاعات و امنیت داخلی ایالت نوردراین وستفالن آلمان، معتقد است که از این کشور ۲۵ دختر و زن جوان به سوریه و عراق رفته‌اند. به گفته فایر، این افراد میان ۱۶ تا ۲۰ سال سن دارند.