به گزارش پارس کیهان نوشت: دکتر روحانی همچنین در این ‌نامه خاطرنشان کرد: بی‌تردید مواجهه هوشمندانه با پدیدارهای فرهنگی در گرو تبیین فلسفه فرهنگی انقلاب اسلامی و کوشش جهت هم‌افزایی ظرفیت‌ها، بسیج نیروها، مدیریت فرصت‌ها، تدبیر آسیب‌ها و مقابله با تهدیدهایی است که باور، اعتدال، امید و نشاط جامعه را  نشانه رفته است. وظیفه حساس و درخور نام و عنوان این شورا بی‌بدیل، تعیین سیاست‌های فرهنگی کشور در عرصه‌های هویت، حیات و امنیت فرهنگی و تصویب مصوباتی عملی و اجرایی است و نه اسنادی آرمانی.
وی اضافه می‌کند: تحول در نظام آموزشی کشور به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مستلزم مشارکت حداکثری نخبگان دانشگاهی و پژوهشگران عرصه عمومی است. پیشرفت و شتاب علمی کشور که به کمک نقشه جامع علمی رصد و پایش می‌شود، اساسا محتاج و بسته به تحولات در آن دو حوزه علمی و معرفتی است؛ از این رو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید تمام کوشش خود را متوجه شناخت مسائل، نیازها و اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی و جلب مشارکت نخبگان خواهد نمود.
هرچند تأکید بر سرلوحه قرار دادن رهنمودهای رهبر انقلاب در جای خود ارزشمند است اما مهم‌تر و فراتر از این قدردانی، لبیک عملی به این رهنمودهاست. متأسفانه بر اساس اخبار متواتر، شورای انقلاب فرهنگی به اعتبار رویکرد برخی مقامات دولتی از جمله در حوزه وزارت آموزش عالی و وزارت ارشاد و... دوره‌ای از رکود را سپری کرده و برخی مطالبات مهم معظم‌له که در حکم پیشین و همچنین در دیدار با اعضا طرح شده پیگیری نشده است. به قول معروف دو صد گفته چون نیم‌کردار نیست.
سزاوار است رئیس‌جمهور محترم که مدیریت تصمیم‌گیری در جلسات شورا و تعیین دستورها و اولویت‌‌ها را بر عهده دارد، در این زمینه گزارشی از عملکرد «موثر» یک سال گذشته را مثلا در حوزه وزارت‌خانه‌های علوم و ارشاد و آموزش و پرورش - مطبوعات و رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و فرهنگ عمومی- منتشر کند.
رئیس‌جمهور پیش از این بیانات رهبر معظم انقلاب را به درستی قول سدید و محکم و منطقی و معتدل توصیف کرده بود.