پايگاه خبري تحليلي «پارس»- انتشار خبرهایی درباره پرواز تروریستهای داعش با جنگنده در آسمان سوریه، از طرح جدید کشورهای غربی و حامیان گروه های تروریستی برای تکرار سناریوی اشغال عراق و لیبی پرده برداشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر وابسته به مخالفان سوریه در لندن جمعه گذشته ادعا کرد که چندین فروند جت جنگنده بارها از فرودگاه الجراح استان حلب بلند شده و باز در همین فرودگاه که در کنترل داعش است، به زمین نشستند.

این مرکز تأکید کرد که خلبانان رژیم سرنگون شده بعث عراق که به داعش پیوسته اند، به اعضای این گروه برای پرواز با 3 جنگنده ای که داعش به غنیمت گرفته است، آموزش می دهند. به گفته شاهدان این پرنده ها، میگ 21 و میگ 23 ارتش سوریه هستند که قبلا داعش به غنیمت گرفته بود.

داعش پیشتر اعلام كرده بود كه چندین جنگنده را در فرودگاه نظامی الطبقه در استان رقه و دیگر فرودگاه‌های نظامی سوریه به دست آورده است.

در همین راستا هواداران داعش دیروز با انتشار فیلمی در اینترنت از پرواز جنگنده‌ای در ارتفاع پایین، ادعا کردند که این تصویر مربوط به پروازهای آموزشی عناصر داعش با جنگنده میگ در استان حلب است. البته در این فیلم زمان و مکان انجام این پرواز و نوع هواپیما مشخص نیست.

با این حال، سایت خبری "صدای روسیه" به نقل از برخی خلبانان سوری با تأکید بر قدیمی بودن هواپیماهایی که به دست داعش افتاده است خاطرنشان کرد که استفاده از آنها نیازمند قطعات یدکی و نگهداری ویژه است؛ و دستیابی به قطعات این هواپیماها بسیار دشوار است زیرا ساخت آنها متوقف شده است.

در همین راستا، سرهنگ "اسماعیل ایوب" از خلبانان قدیمی سوری در اظهاراتی تلویزیونی گفت: تروریستها به دلایل فنی نمی توانند با هواپیما پرواز کنند؛ چرا که انجام پرواز نیازمند فضای امن برای بلند شدن از فرودگاه است.

به عقیده کارشناسان، انتشار این خبر در این زمان بیانگر تلاش آمریکا و هم پیمانانش در ائتلاف برای ایجاد بهانه‌ای مناسب جهت اعلام منطقه پراواز ممنوع در سوریه است.

کارشناسان تأکید کرده اند که این مسأله همسو با تلاش آمریکا برای ایجاد چتر حمایتی از گروه‌های تروریستی در سوریه، در چارچوب ائتلاف جدید خود، تحت عنوان "آموزش و تسلیح مخالفان میانه رو" است؛ و حامیان گروه های مسلح در سوریه سعی دارند با ایجاد بهانه لازم جهت اعمال منطقه پرواز ممنوع، سناریوی عراق و لیبی را در سوریه تکرار کنند.

سخنان اخیر "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه درباره شروط عضویت در ائتلاف آمریکا ضد داعش هم تأیید دیگری بر این اظهارات کارشناسان امور سوریه است.

اردوغان در پایان سفرش به افغانستان گفت: آنکارا 4 شرط به ائتلاف بین المللی در خصوص سوریه اعلام کرد که شامل اعلام منطقه پرواز ممنوع، ایجاد منطقه امن، آموزش و تسلیح مخالفان سوریه و حمله به خود نظام سوریه است.

اردوغان افزود: بدون تحقق این مطالبات، ترکیه نمی تواند در هیچ عملیاتی شرکت کند.