به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نشنال در گزارشی به قلم "آلن فیلیپس" تحت عنوان " اگر آمریکا خواهان شکست داعش است ، باید مذاکره با ایران را آغاز کند " نوشت : از زمان آغاز حملات هوایی آمریکا و متحدانش بر ضد مواضع داعش در سوریه بیش از سه هفته می گذرد. برآورد می شود که آمریکا تاکنون حدود یک میلیارد دلار در این نبرد هزینه کرده است و اگر این جنگ سه سال طول بکشد، حجم کل هزینه‌های آمریکا دست کم بالغ بر سی میلیارد دلار خواهد شد.

حتی در این نخستین مرحله از حملات ، پرسش این سئوال منطقی است که این حملات تاکنون چه دستاوردی به همراه داشته است. آمار و اطلاعات نشان می دهند در واقع دستاورد چندانی وجود ندارد - نیروهای داعش همچنان از دو جبهه در حال نبرد هستند و مناطقی را در استان الانبار عراق به دست آورده اند و درگیری در شهرک کردنشین کوبانی در مرز ترکیه نیز ادامه دارد .

به گفته جان آلن ژنرال بازنشسته آمریکایی که هدایت ائتلاف بین المللی در نبرد با داعش را بر عهده دارد ، ابتکار تاکتیکی هنوز هم در دست داعش است .

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران پیشتر در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفته بود داعش با ریختن بمب بر سرشان نابود نمی شوند. وی تاکید کرد این ایران بود که بغداد را از سلاخی داعش نجات داد و تنها ایران است که از تجربه لازم برای مبارزه با تروریسم برخوردار است .

نشنال در ادامه به حضور سردار قاسم سلیمانی در عراق و نقش موثر وی علیه داعش پرداخت و نوشت: "تصاویر او در کنار جنگجویان کرد در نبرد با داعش در فضای مجازی منتشر شده است. سردار سلیمانی مغز متفکر و چهره مجرب ایران است. پیغام ایرانی ها بسیار روشن و واضح است: ایران تنها کشوری است که می تواند از عهده شکست دادن داعش برآید.

در ادامه گزارش آمده است: حملاتی که اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکنون دستور انجام آنها را صادر کرده است ،‌ نتوانسته متحدان آمریکا را متقاعد سازد که واشنگتن از راهبرد لازم برای مقابله با تهدید داعش و در عین حال مهار جنگ داخلی در سوریه برخوردار است . نتیجه نهایی این عملیات برجسته شدن قدرت ایران بوده است .

به نوشته نشنال، البته این احتمال وجود دارد که فشارهای مداوم ناشی از حملات هوایی در طولانی مدت موجب تضعیف داعش شود ولی کمتر تحلیلگری پیدا می شود که معتقد باشد حملات هوایی راه حل شکست داعش است . چرا که پارادوکس های متعددی در قلب استراتژی و طرح آمریکا در مبارزه با داعش مشاهده می شود . بنابراین این پرسش به وقت خود باقیست که که در نهایت چه کسی می تواند کار داعش را تمام کند . پاسخ آمریکا به این موضوع این می تواند باشد که نیروهای میانه رو تر وابسته به ائتلاف ملی سوریه در حال تجهیز و مسلح شدن قرار دارند تا به نیروی واقعی برای سرنگونی بشار اسد تبدیل شوند ولی غربی ها این واقعیت را نادیده گرفته اند که این گروهها در قالب یگانهای کوچک محلی دفاع از خود انسجام یافته اند که تنها راه دفاع از مناطق محلی تحت کنترل خود را خوب بلدند .

از همه مهمتر پیامهایی که از حملات هوایی آمریکا در سوریه دریافت می شود ، گیج کننده است . آمریکایی ها با حمله به مواضع جبهه النصره که پیشتر از گروههای وابسته به القاعده به شمار می رفت ولی امروز از آن به عنوان یکی از جناحهای مبارزه بر ضد داعش یاد می شود ، نشان دادند که بازتاب های مربوط به مقوله جنگ با تروریسم در پنتاگون هنوز مبهم و غیر منسجم هستند .

اخضر ابراهیمی دیپلمات کار کشته الجزایری که سمت فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب را در سوریه تا زمان استعفایش در ماه مه بر عهده داشت توصیه ای کارآمد به آمریکایی ها داشت . نخست آنکه آمریکا باید با ایران مذاکره کند . وی با شرکت در نشستی در لندن خطاب به حاضران گفت : " این خیلی عجیب است که آمریکا بدون گشودن باب مذاکره با ایران تلاش می کند تا داعش را در عراق نابود کند."