به گزارش پارس به نقل از  فارس، رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که کشورهای شرکت‌کننده در بمباران مواضع تروریست‌ها در خاورمیانه به دنبال صلح نیستند بلکه در صدد دست یافتن به منابع نفتی هستند.


«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز دوشنبه گفت که کشورهای شرکت‌کننده در بمباران مواضع تروریست‌ها در خاورمیانه به دنبال صلح نیستند بلکه در صدد دست یافتن به منابع نفتی هستند.

نیروهای هوایی چندین کشور غربی و عربی که رسانه‌ها از آن به عنوان ائتلاف ضدداعش یاد می‌کنند در ماه‌های اخیر حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه و عراق داشته‌اند.

به گزارش روزنامه صباح چاپ ترکیه، اردوغان در ادامه سخنان خود گفت: «برخی آژانس‌های خبری و عالمان دینی، در حقیقت در حال ایفای نقش لورنس عربستان در خاورمیانه هستند.» این اشاره اردوغان در حالی صورت می‌گیرد که کشورش به نوعثمانی‌گری متهم است و لورنس عربستان هم در تاریخ معاصر اعراب، همان کسی است که مقدمات جدایی سرزمین‌های عربی از امپراتوری عثمانی را فراهم آورد!

وی همچنین با انتقاد از نقش ایران در تحولات سوریه، این کشور را به تأمین پول و سلاح برای حکومت بشار اسد محکوم کرد اما در خصوص نقش کشورش در حمایت از تروریست‌های تکفیری در سوریه سخنی نگفت.

سیاست‌های دولت ترکیه در خصوص مبارزه عناصر مسلح با دولت قانونی دمشق و هم‌چنین نحوه تعامل با داعش، اعتراضاتی با انگیزه‌های مختلف را در میان مردم این کشور برانگیخته است. برخی از مردم خواستار محدود ماندن عملکرد دولت به داخل مرزها و توجه بیشتر به اقتصاد ملی هستند، برخی دیگر که جامعه کرد این کشور را تشکیل می‌دهند، خواستار باز شدن مرز برای پیوستن به مدافعان شهر کردنشین «کوبانی» سوریه هستند.

پیش از این قضایا و به خصوص در اوایل شروع بحران سوریه، مرز ترکیه یکی از معابر اصلی برای ورود تروریست‌های بین‌المللی به خاک سوریه بود، به خاکی که در مناطق مرزی آنچنان تحت کنترل دمشق نبود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چند روز پیش در واکنش به انتقاد تند «جو بایدن» از کشورش به دلیل حمایت از داعش گفته بود «هیچ جنگجوی خارجی‌ از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه نشده است؛ شاید برخی با ویزای توریستی به این کشور رفته‌اند، اما هیچ کسی با سلاح از مرز ترکیه عبور نکرده است.»