پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک کارشناس ترکیه‌ای با اشاره به یافته شدن سلاح و مهمات عناصر داعش دریکی از مقرهای حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم این کشور را به اقدامات تحریک آمیز طایفه‌ای علیه کردها متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، "دانيال عبدالفتاح" کارشناس مسائل ترکیه روز پنج شنبه در گفت وگو با العالم، گفت: شکاف در جامعه (میان کردها و دولت ترکیه) گسترده شده، و "عبدالله اوجلان" رئیس حزب کارگران کردستان (پ.ک.گ) ضمن هشدار به دولت ترکیه، به آن یک هفته یعنی فقط تا پانزدهم ماه جاری مهلت داده تا از اقدامات و اعمال تحریک آمیز درخصوص کردها در شمال سوریه دست بردارد.

عبدالفتاح افزود: نه فقط کردها، بلکه اقشار مختلف و زیادی از ترک ها، دولت آنکارا را عامل حوادث شهر عین العرب (کوبانی) در شمال سوریه و دیگر شهرهای شمالی این کشور می دانند.

وی با اشاره به این که حوادث کوبانی باعث شده که ترکیه به اقدامات جنگی و نظامی روی بیاورد، اعلام کرد: وزیر کشور ترکیه تاکید کرده که به راه حل امنیتی در داخل این کشور ادامه می دهد و با سرکوب تظاهراتی مردم ترکیه که در محکومیت اوضاع شهر محاصره شده کوبانی در شهرهای این کشور برگزار می شود، سکوت نمی کند.

عبدالفتاح هشدار داد: اقدام دولت آنکارا بسیار خطرناک است و بار دیگر تاکید می کنم که نظام ترکیه راه حل امنیتی را در تعامل با شهروندان برگزیده است و از توسل به انواع خشونت علیه شهروندان خود کوتاهی نمی کند.

این کارشناس مسائل ترکیه اظهار داشت: دولت آنکارا تلاش می کند تا توسل به خشونت علیه تظاهرات کنندگان ترک را توجیه کند؛ اقدامی که خطرناک است چرا که به منزله اختلاف افکنی طایفه ای در داخل ترکیه می باشد که تنوع طایفه ای، نژادی و مذهبی گسترده در آن وجود دارد.

وی افزود: این نوع تعامل دولت ترکیه، رنگ و بوی توطئه دارد و نشان می دهد که در حال حاضر دولت آنکارا با یک بحران داخلی مواجه است.

عبدالفتاح همچنین گفت: معترضان زمانی که مقر حزب حاکم در منطقه ادرمیت از توابع شهر وان را تصرف کردند، انواع مختلفی از سلاح و لباس های نظامی و مهماتی را که گروه تروریستی داعش از آن استفاده می کند، در آن جا یافتند.

وی افزود: درصورت صحت گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های ترکیه، این مساله بسیار خطرناک است و انگشت اتهام را به طور مستقیم به سوی حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه نشانه می رود.