به گزارش پارس به نقل از  تسنیم ، صنعت سیمان پاکستان که قبلا با مشکلات متعددی در زمینه مالیات ها و تعرفه بالای واردات زغال سنگ و انرژی مواجه بود، اکنون با مشکل دیگری مواجه شده است که ناشی از قاچاق سیمان از ایران به این کشور است.

بر اساس این گزارش، به علت قاچاق سیمان از ایران، میزان خرید سیمان تولید پاکستان در مناطق جنوبی این کشور به شدت متاثر شده است. بر اساس آمارها، بر خلاف رشد ۱۰ درصدی میزان فروش سیمان داخلی پاکستان مناطق شمالی در سه ماهه نخست سال مالی جاری، فروش سیمان پاکستان در مناطق جنوبی تنها ۵.۴ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی اتحادیه تولید گنندگان سیمان پاکستان گفت، ارسال سیمان به مناطق جنوبی باید بیشتر می بود، زیرا صادرات از این منطقه در طی سه ماهه نخست و سال مالی جاری ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است.

وی افزود، تحلیل وضعیت نشان می دهد که مصرف در مناطق جنوبی به احتمال زیاد به اندازه یا بیشتر از مناطق شمالی افزایش یافته است، اما سیمان ارزان ایرانی که بدون پرداخت تعرفه گمرکی و مالیات فروش در بازار عرضه می شود در بازارهای مناطق جنوبی که در نزدیکی ایران قرار دارند، افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت، میزان ارسال سیمان تولید داخل به مناطق شمالی دو برابر مناطق جنوبی بوده است، زیرا سیمان ایران به حد مناطق جنوبی، به مناطق شمالی پاکستان نمی رسد. اگر این وضعیت در مناطق مرزی به سرعت کنترل نشود، موجب از بین رفتن بسیاری از فرصت های شغلی و به خطر افتادن صنعت سیمان پاکستان خواهد شد.

سخنگوی اتحادیه تولید گنندگان سیمان پاکستان همچنین گفت، این اتحادیه، توجه دفتر درآمدهای فدرال پاکستان را به موضوع واردات غیرقانونی سیمان از ایران جلب کرده است. این اتحادیه در نامه ای به دفتر درآمدهای فدرال، خاطرنشان کرده است که بی نظمی جدی ای بر برخی واردکنندگانی که سیمان ایرانی را با نام های سیستان، خاش، ممتازان، کرمان و غین وارد می کنند و به لطف فرار مالیاتی ان را به قیمتی پایین تر از قیمت سیمان تولید پاکستان می فروشند، حاکم است.

سخنگوی اتحادیه تولید کنندگان پاکستان اضافه کرد، اگر واردات غیرقانونی سیمان از ایران به نحو موثری توسط دولت و مقامات مسئول متوقف نشود، این نگرانی وجود دارد که صنعت سیمان پاکستان که ۲ هزار روپیه در هر تن مالیات غیرمستقیم به خزانه پاکستان واریز می کند، به شدت آسیب ببیند.

پیش از این دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تکذیب ورود سیمان ارزان ایران به کشور پاکستان گفته بود: قاچاق سیمان با توجه به حجم بالای آن برای قاچاقچیان مقرون به صرفه نیست.

عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اظهارات اخیر برخی از تولیدکنندگان سیمان پاکستان در انتقاد به ورود سیمان ارزان ایران به این کشور و ضرردهی تولیدکنندگان داخلی پاکستان، اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال است که مرزنشین‌های پاکستانی به دلیل کاهش هزینه‌های حمل و نقل و عدم وجود کارخانه سیمان در آن مناطق برای تأمین نیازهای خود اقدام به خرید سیمان ایران می کنند اما این امر به معنای فروش ارزان سیمان به این کشور نیست.

وی با بیان این که سیمان صادراتی کشور با توجه به هزینه های تمام شده و با قیمت های منطقی به کشورهای مختلف صادر می شود، افزود: حتی برخی اظهارات مبنی بر اینکه سیمان ایران به پاکستان قاچاق می شود هم درست نیست زیرا اصلاً قاچاق سیمان با توجه به حجم بالای آن برای قاچاقچیان مقرون به صرفه نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه هم اکنون پاکستان و ایران به صورت مشترک در بازار افغانستان به صادارت سیمان به این کشور می پردازند، گفته بود: پاکستان برای اینکه بتواند سهم بیشتری از بازار افغانستان را به‌دست آورد حتی قیمت‌های خود را پایین تر از سیمان ایران به این بازار عرضه می کند.

شیخان با تأکید براینکه هم اکنون قیمت سیمان صادارتی کشور پایین تر از قیمت داخلی این محصول نیست، تصریح کرده بود: بنده با جدیت ورود سیمان ارزان ایران را به پاکستان تکذیب می‌کنم.