پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- همچنان هشت زائر ايراني در زندان هاي عربستان سعدي از سالهاي گذشته در بند هستند كه مورد بدرفتاري شديد مامورين پادشاهي سعودي قرار دارند.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، دو تن از اين هشت نفر، حجت‏الاسلام مظفری و حجت‏الاسلام عارفی، دو روحاني هستند كه مسووليت اقدامات تبليغي در كاروان هاي ايراني را داشتند.
 
یكی از زائرین ايراني كه اطلاع دقيقي از برخي موارد حساس حكومت سعودي نداشته كفش هاي خود را در دست داشته كه به اتهام بردن كفش به سمت قبر خلفا بازداشت شده است. وي چند وقتي است در زندان دچار مشكلات اعصاب و روان شده است. مقامات سعودي مدعي اند وي از قبل داراي مشكلات اعصاب و روان بوده و بر همين اساس در زندان اقدام به خودزنی كرده كه این اقدام منجر به شكستگی دست وی نیز شده است. برخي منابع محلي اين خبر را تاييد نمي كنند
 
البته چندي پيش یكی از زائرین به اتهام توزیع شكلات بازداشت بقود بعد از مدتي آزاد شد، اما هنوز حكم قطعی برای خروج وی از عربستان صادر نشده است.
  
يكي ديگر از زندانيان ايراني مبتلا به بیماری سرطان حنجره شده است.
 
 یك زائر زنداني ایرانی به نام «احمد.ج» نیز به ‏وسیله دو نفر از مأموران پلیس سعودی مورد ضرب و شتم قرار گرفته به‏حدی كه منجر به كبودی در نواحی گردن و بدن وی شده است.
 
مأمورین مذكور زائر مذكور را مجبور به بوسیدن كفش خود نموده‏اند.
 
لازم به ذكر است هرچند بازداشت و تعرض به دو روحانی به اتهام آنچه تحریك و تهییج زائرین خوانده شده، به‏طوركلی تازگی ندارد، لیكن مبین اقدامات تلافی‏جویانه عوامل سعودی متأثر از شكست‏های اخیر منطقه‏ای دولت سعودی نیز تلقي مي شود.
 
ضروری است وضعيت حقوقي زندانيان ايراني در زندان هاي حاكمان سعودي از طریق مذاكرات دیپلماتیك، پيگيري و نسبت به خاتمه و یا حداقل كاهش برخوردهای توهین‏آمیز اقدام لازم صورت گيرد.
 
اگرچه براساس گزارش‏ها و اذعان اكثر زائران، برخی اتهامات وارده به زائرین ایرانی ناروا و مغرضانه بوده اما در صورت عدم پیگیری سریع و رسمی، امكان صدور احكام سنگین برای زائرین ایرانی، دور از انتظار نبوده و غفلت و سهل‏انگاری نسبت به موضوع، تبعات و لطمات اجتماعی و فردی ناشی از اجرای حكم، برای زائر و بالطبع آبروی نظام جمهوري اسلامي ايران را در بر خواهد داشت.