پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی جنبش مبارزه با تجارت سلاح می گوید، به دلیل سکوت انگلیس در قبال نقض حقوق بشر در بحرین، منامه سال گذشته 18 میلیون دلاراز انگلیس سلاح خریداری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس» به نقل از "مرآه البحرين"، "اندرو اسمیت" سخنگوی کمپین مبارزه با تجارت سلاح "‪"CAAT‬ در مقاله ای از انگلیس خواسته است که از سیاست های خود مبنی بر حمایت از رژیم های دیکتاتوری در ازای قراردادهای تسلیحاتی دست بردارد.

اسمیت نوشت: با وجود محکومیت بحرین از سوی برخی سازمان های بین المللی از جمله " خانه آزادی" و سازمان عفو بین الملل و با توجه به شاخص های دیکتاتوری در بحرین در روزنامه اکونومیست که این کشور را در رده بیست کشور دیکتاتور در جهان قرار داده است، انگلیس همچنان برای تقویت روابط خود با رژیم بحرین تلاش می کند.

وی افزود: وزارت کار و مهاجرت انگلیس افزون بر اعلام بستن قراردادهای تجاری جدید با بحرین، این کشور را به عنوان بازاری در صدر اولویت برای فروش سلاح قرار داده است، و دولت انگلیس زمان، پول و تلاش سیاسی بسیاری درحمایت علنی از مسؤولان بحرینی با هدف تضمین قرار داد هواپیماهای جنگنده یوروفایتر به کار گرفته است.

اسمیت می گوید: سفر خاندان حاکم بحرین به انگلیس بخشی از عملیات تبلیغاتی و به منزله نمایش علنی حمایت از روابط چاپلوسانه متقابل میان انگلیس و بحرین است. از جمله این برنامه ها نمایشگاه سلاح انگلیس است که ژانویه گذشته در منامه برگزار شد و  شاهزاده اندرو و فیلیپ هاموند درآن شرکت کردند.

سخنگوی سازمان کمپین مبارزه با تجارت سلاح تاکید کرد: فروش سلاح به ارزش 18 میلیون دلار از تجهیزات نظامی به بحرین در سال 2013 با هدف سرکوب مردم بحرین بوده است.

این تجهیزات نظامی شامل تیربارها و تنفگ های مخصوص تک تیراندازی و سپرهای نیروهای ضد شورش بوده است.

اسمیت گفت: میزان فروش سلاح ها نشان دهنده حمایت سیاسی انگلیس از رژیم بحرین است و دربردارنده این پیام برای فعالان دموکراسی و مبارزه کنندگان با سرکوب است که خواسته های آنان برای ارج نهادن به حقوق بشر و آزادی های مدنی کم اهمیت تر از سود تجارت سلاح است.

به گفته اسمیت ، این موضوع در گزارش کمیسیون امور خارجه انگلیس در سال 2013 درباره روابط با بحرین و عربستان کاملاً مشهود بود  و دربردارنده این نتیجه است که هم دولت و هم مخالفان در بحرین ، فروش تجهیزات نظامی انگلیس به بحرین را نشان دهنده حمایت انگلیس از بحرین می دانند.

اسمیت اظهار داشت که انگلیس به برخی از رژیم های دیکتاتوری در منطقه مانند رژیم بحرین که به سرکوب مردم می پردازد ، سلاح می فروشد و عربستان سعودی مشتری اصلی سلاح های انگلیس به شمار می رود.

وی بر لزوم ممنوعیت بین المللی در زمینه فروش سلاح به رژیم آل خلیفه تاکید کرد و گفت: فعالان دموکراسی مانند هادی الخواجه به مبارزه خود در محیطی که مملو از خشونت و رعب و وحشت و سرکوب گری است ، ادامه می دهند.

با افزایش سرکوب گری ها در بحرین، تردیدی نیست که تصمیمات مربوط به حمایت از تجارت سلاح ، پیامدهای فجیعی برای قربانیان سرکوب از سوی دولت این کشور در برداشته باشد.