به گزارش پارس ؛ برخی کارشناسان می گویند در مذاکرات دو جانبه ایران و امریکا بیش از هر چیز درباره ۳ موضوع مذاکره شده است.

تیم های ایران و امریکا، روزهای پنج شنبه تا شنبه (۱۳-۱۵ شهریور ۱۳۹۳/ ۴-۶ سپتامبر ۲۰۱۴) در ژنو به طور دوجانبه مذاکره کردند.

این مذاکرات پیش درآمدی است بر مذاکراتی که ظرف یک هفته از روز ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) در نیویورک میان تیم های ایران و ۱+۵ برگزار خواهد شد.

تاکنون هیچ جزئیاتی از این مذاکرات منتشر نشده، ولی برخی منابع در تهران می گویند ۳ مسئله همچنان درصدر دستورکارهای مذاکرات ایران و امریکا قرار دارد.

۱- مسئله نخست نحوه بازطراحی راکتور اراک است. دیپلمات ها می گویند در این باره پیشرفت زیادی حاصل شده و قرار است راکتور اراک به جای اورانیوم طبیعی سوخت ۵ درصد مصرف کند. به این ترتیب این راکتور، پلوتونیوم کمتری تولید خواهد کرد. طی ۳ روز گذشته عمده بحث ها درباره این راکتور، بر سر رسیدن به یک نقشه راه برای بازطراحی راکتور، تعیین تکلیف اینکه راکتور آب سنگین مصرف خواهد کرد یا آب سبک؛ و همچنین بحث درباره میزان بازگشت پذیری تغییرات بوده است.

۲- دومین مسئله، تعیین تکلیف دو مسئله تعداد ماشین هایی که ایران می تواند حفظ کند و همچنین میزان غنی سازی است که ۱+۵ در انتهای گام نهایی حاضر به پذیرش آن برای ایران خواهد بود. ایران خواهان آن است که در انتهای فرآیند بتواند به اندازه ۱۹۰ هزار سو غنی سازی کند. دیپلمات ها می گویند طول زمان گام نهایی هم مورد اختلاف جدی است. امریکا خواهان آن است که این زمان حداقل ۱۰ سال باشد. منابع دیپلماتیک می گویند دراین باره پیشرفتی رخ نداده و بعید به نظر می رسد تا دقیقه ۹۰ پیشرفتی رخ بدهد.

۳- سومین موضوع نحوه لغو تحریم های اعمال شده علیه برنامه هسته ای ایران است. هر دو طرف پذیرفته اند که لغو تحریم ها تدریجی خواهد بود اما درباره جدول زمانی لغو تحریم ها اختلاف نظر وجود دارد. به گفته منابع مطلع، ایران خواهان آن است که گروه ۱+۵ با صدور قطعنامه ای در شورای امنیت همه تحریم های این شورا را لغو کند. همچنین، ایران می خواهد تحریم های یک جانبه اعمال شده از سوی امریکا حداکثر تا پایان دولت باراک اوباما از سوی کنگره لغو شود. منابع آگاه می گویند امریکا جدول زمانی بلندتری را پیشنهاد می دهد.

مذاکرات دوجانبه ایران و امریکا امروز شنبه ۱۵ شهریور پایان یافت.

ویلیام برنز،‌ جیک سالیوان، جیمز کینول، بروک بی اندرسون، پل اروین، کریستوفر بک میر،‌ ایتان فیچ، جولیا جیک کوبی و ماتان چوروف از کارشناسان و مدیران امور ایران در شورای امنیت ملی آمریکا، وزارت خزانه‌داری، وزارت خارجه، در این مذاکرات حضور داشتند.

همچنین از سوی ایران مجید تخت‌روانچی،‌ حمید بعیدی‌نژاد و دیگر اعضای تیم هسته‌ای در مذاکرات حاضر بودند.

مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵ قرار است ۲۷ شهریور(۱۸ سپتامبر) به مدت دو روز در نیویورک و پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود. همچنین پیش از مذاکرات دور بعدی، دیدارهای دوجانبه دیگری میان ایران و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در ۲۰ شهریور ( ۱۱ سپتامبر) در وین در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار می‌شود.