به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه آمریکایی دیپلمات در گزارش خود در این زمینه آورده است: میوریل ترنر، سیاستمدار انگلیسی و عضو کمیته موسوم به آزادی ایران در پارلمان این کشور پیش از این مدعی شده بود که ایران عامل اصلی و هدایت‌کننده جنگ داخلی در عراق است و ادعا کرده بود که این کشور مرکز اصلی اختلافات مرزی با عراق است که باعث شده تمام خاورمیانه دچار بی‌ثباتی شود. این در شرایطی است که این تحلیل کاملا نادرست است، زیرا تاریخ داستان متفاوتی را در این‌باره نقل می‌کند.

بر اساس این گزارش، این کشورهای غربی، اروپایی و متحدان آنان در منطقه هستند که مسئولیت اصلی در ایجاد و گسترش گروه‌های افراطی نظیر داعش در منطقه بر عهده آنان است.
 حمله آمریکا به عراق در سال 2003 که مورد حمایت قابل توجه انگلیس بود یک فاجعه استراتژیک محسوب می‌شود. در واقع برخلاف تصورات موجود در آن زمان، این حزب بعث عراق بود که در دوره صدام حسین جلوی انجام عملیات القاعده در خارج از خاک عراق را گرفت. علاوه بر این حکومت عراق در دوران جنگ این کشور با ایران ، مورد حمایت غرب قرار داشت، با این وجود حمله گروه‌های ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق هر دو این موارد را به چالش کشید.
حمله به عراق ضمن سرنگونی حکومت صدام حسین، به ایجاد بی‌ثباتی در این کشور منجر شد و علاوه بر آن موجی از درگیری‌های خونین قومی مذهبی در این کشور به راه افتاد. این حمله همچنین باعث شد عراق به بهشتی امن برای گروه‌های حامی القاعده تبدیل شود. در واقع القاعده در عراق که اکنون نام آن به داعش تغییر یافته است، در آوریل سال 2004 تشکیل شد. این گروه تروریستی در آن دوران حمله‌های وحشیانه‌ای را علیه شهروندان شیعه عراقی به راه انداخت تا از این طریق درگیری‌های قومی مذهبی را در این کشور رواج دهد. طبیعی بود که ایران از شیعیان که با گروه‌های افراطی مانند القاعده مقابله می‌کنند، حمایت کند. ایران در آن دوران روابط خود با دولت نوری مالکی را نیز گسترش داد و تلاش کرد عراق را از یک دشمن استراتژیک به یک متحد استراتژیک تبدیل کند. مسئله‌ای که آمریکا برای توقف روند آن کار زیادی انجام نداد.
در بخش پایانی این گزارش آمده است: در واقع ایران مسئول وضعیت فعلی در منطقه نیست. بلکه آمریکا و متحدانش با اقدامات خود باعث ایجاد بی‌ثباتی در عراق و سوریه شدند و منطقه‌ای امن را برای گروه‌های افراطی که پیش از این وجود نداشتند، فراهم کردند. به نظر می‌رسد سیاستمداران غربی باید این نکته را بپذیرند که ایران و متحدان منطقه‌ایش عامل گسترش سریع و وحشیانه داعش نیستند. بلکه گروه‌های افراطی مانند داعش و جبهه النصره نتیجه مستقیم دخالت‌های فاجعه‌بار کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه مانند عربستان و قطر در امور کشورهای خاورمیانه هستند.