به گزارش پارس به نقل از شبکه خبر، واکنش به تحریم های اخیر آمریکا، دفاع از دستاوردهای دولت، سفر احتمالی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل،دیدار با رییس جمهوری آمریکا، ایستادگی مقابل اقلیت افراطی و بازداشت خبرنگار واشنگتن پست، از جمله محورهای مورد توجه رسانه های خارجی بود.

در این میان واکنش به ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران، عمده محور مورد توجه شبکه ها و خبرگزاری های خارجی در خصوص سخنان آقای روحانی در این نشست به شمار می رفت و برخی رسانه ها هم در گزارش های خود به پاسخ رییس جمهوری درباره سفر به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین دیدار احتمالی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اشاره کردند.

* رویترز

خبرگزاری رویترز گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه گفت که تحریم های جدید آمریکا مغایر با روح مذاکرات هسته ای تهران با قدرت های جهان است اما در عین حال افزود که نسبت به ادامه مذاکرات بدبین نیست.

به گزارش رویترز ، روحانی در پاسخ سوالی درباره واکنش به اقدامات آمریکا گفت: این تحریم ها مغایر روح مذاکرت و از نظر من غیرسازنده هستند.

با این حال روحانی در ادامه این کنفرانس خبری لحن مثبت تری اتخاذ کرد و گفت که امید برای رسیدن به توافق نهایی تا روز ۲۴ نوامبر وجود دارد.

وی گفت: این کار سخت است اما من نسبت به ادامه مذاکرات بدبین نیستم.

اقدام آمریکا پس از آن صورت گرفت که دیپلمات ها در وین گفتند ایران ظاهرا در مهلت مقرر ۲۵ اوت به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تحقیقات بمب هسته ای پاسخ نداده است. ایران چنین اقدامی را تکذیب می کند.

* خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد: حسن روحانی رییس جمهوری ایران در نشستی خبری گفت که تحریم های وضع شده جدید آمریکا علیه سازمان های مرتبط با برنامه هسته ای تهران، بی اعتمادی موجود بین این دشمنان دیرینه را عمیق تر کرده است و این اقدام با فضای مذاکرات، سازگار نیست.

وی گفت: برخی تحریم ها همچون تحریم های اعمال شده علیه دارو یا محصولات غذایی، جنایت علیه بشریت است. ما در برابر تحریم ها ایستادگی و مقاومت و به آن افتخار می کنیم.

با این حال، وی با وعده به ادامه مذاکرات با گروه ۱+۵ افزود: امیدواریم در فرصت باقی مانده به توافق برسیم، چنانچه طرف مقابل با حسن نیت عمل کند.

رییس جمهوری ایران همچنین گفت که قصد ندارد با ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت و گو کند.

* بی بی سی انگلیس

پایگاه خبری انگلیسی بی.بی.سی گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ، آمریکا را به اعمال ˈتحریم های غیرقانونیˈ علیه ایران متهم کرد و گفت این تحریم ها به مذاکرات کنونی صدمه می زند.

این پایگاه خبری زیر عنوان ˈحمله رئیس جمهوری ایران به تحریم های آمریکاˈ نوشت: حسن روحانی روز شنبه از آمریکا به دلیل تحریم های جدید انتقاد کرد و گفت که این تحریم ها ˈبا روح مذاکرات جاری سازگار نیست ˈ.

وی افزود: ایران هنوز متعهد به ادامه مذاکرات هسته ای با آمریکا و پنج قدرت بین المللی دیگر است.

* آسوشیتدپرس
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: روحانی دریک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که این تحریم ها مانع مذاکرات هسته ای با قدرت های جهان نمی شوند، هر چند تحریم های تاثیرگذار بربخش دارویی ایران را ˈجنایت علیه بشریتˈ نامید.

روحانی همچنین گفت که نمی داند آیا درنشست ماه آینده مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد یا نه.

وی افزود که هیچ برنامه ای برای دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ندارد.

* صدای امریکا

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا نوشت: رئیس جمهوری ایران تحریم های های جدید امریکا را تجاوز و مغایر با توافق ژنو ارزیابی کرده است، با این حال می گوید مذاکرات هسته ای ادامه خواهد یافت.

این پایگاه خبری ادامه داد: حسن روحانی با انتقاد از تحریم ها، آنها را غیر قانونی و تجاوز به حقوق ملت بزرگ ایران، مخالف با توافق ژنو و ناسازگار با روح توافقات و مسیر اعتماد سازی دانست و گفت که ما باید در برابر این تجاوز ایستادگی کنیم و مهاحمان را سر جایشان بنشانیم.

صدای آمریکا اضافه کرد: روحانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره همکاری ایران با آمریکا در مبارزه با داعش گفت که ما از هر کشوری که با تروریسم مبارزه کند استقبال می کنیم اما برنامه ای برای همکاری با آمریکا در این زمینه نداریم.

* بی بی سی فارسی

پایگاه اینترنتی بی.بی.سی فارسی نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران می گوید تحریم های تازه آمریکا تاثیری در اصل مذاکرات هسته ای نخواهد گذاشت هرچند به مسیر اعتماد ضربه می زند.

اما در عین حال رئیس جمهوری ایران گفت: همه هفت کشور که در مذاکرات گروه ۱+۵ حضور دارند، دنبال حل و فصل مساله هسته ای هستند چون تحریم راهی اشتباه و به ضرر همه بوده است.

او بعضی از تحریم ها مانند تحریم دارو و غذا را جنایت علیه بشریت خواند و تصریح کرد که بهانه آمریکا برای تحریم، جلوگیری از دور زدن تحریم هاست اما ایران هم به گفته آقای روحانی تلاش خواهد کرد که تحریم ها را دور بزند چون این تحریم ها را غیرقانونی می داند.

رئیس جمهوری ایران گفت: برای سفر به نیویورک در روزهای پیش رو تصمیمی نگرفته و برنامه ای هم برای دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ندارد اما به هرحال تاکید کرد که اگر خودش به این سفر نرود، وزیر خارجه ایران به نیویورک خواهد رفت.

پایگاه اینترنتی العربیه فارسی زیر عنوان ˈبا افتخار تحریم ها را دور می زنیمˈ نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با اشاره به تحریم های جدید آمریکا علیه کشورش گفت که ایران تحریم ها را با افتخار دور می زند چرا که آن ها را غیر قانونی می داند.

او در ابتدای کنفرانس خبری خود با اشاره به وعده های انتخاباتی اش مبنی بر کاهش نرخ تورم گفت: دولت موفق شده تورم را در طول یک سال گذشته مهار کند و به وعده ای که به مردم داده بوده به نوعی پاسخ دهد. قرار بود تا پایان امسال تورم ۱۲ ماهه را به ۲۵ درصد برساند و امروز آخرین آمار ما می گوید تورم ۲/۲۳ بوده است. ضمن اینکه تا پایان سال تورم کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود پس بهتر از وعده ای که به مردم داده شده محقق خواهد شد.

* دویچه وله

پایگاه اینترنتی صدای آلمان(دویچه وله) هم گزارش داد: حسن روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه کیهان درباره تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر فاصله گذاری دولت با ˈفتنه گرانˈ گفته است که اگر کسی در دادگاه محکوم به محرومیت از حقوق اجتماعی شده، به قانون عمل می کنیم.

وی گفته است، مسایلی که مربوط به سال های گذشته است براساس قانون عمل خواهیم کرد و اگر کسی محکومیتی دارد و آن محکومیت برای آن است که از حقوق اجتماعی توسط دادگاه محروم شده قطعا ما به قانون عمل می کنیم.

پایگاه اینترنتی رادیو فردا هم زیر عنوان ˈدر برابر جریان تخریب قاطع خواهم بودˈ نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که مبنای عمل دولت او درباره رویدادهای سال ۱۳۸۸ و نقش شخصیت های مختلف در این رویدادها، تنها قانون و احکام قضایی است.

این پایگاه خبری افزود: روحانی در واکنش به پرسش خبرنگار روزنامه محافظه کار کیهان و اشاره او به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتراضات سال ۱۳۸۸ تاکید کرد که دولت او در این زمینه در چهارچوب قانون حرکت خواهد کرد.

وی اظهار کرد: معیار ما قانون است. اگر قوه قضاییه کسی را محکوم دانسته و حکم آن فرد نیز محرومیت از حقوق اجتماعی باشد، دولت به این حکم عمل می کند، اما اگر بر اساس توهمات و تخیلات، اتهاماتی به کسی نسبت داده شود، آن را نمی پذیریم.

* رادیو فرانسه

بخش فارسی رادیو فرانسه هم در گزارشی نوشت: رییس جمهوری ایران گفته است که اکثریت جامعه و دولت در مقابل اقلیت افراطی می ایستند.

این پایگاه خبری افزود: حسن روحانی بار دیگر گفت که دولت او موفق شده که در یک سال گذشته تورم را مهار کند و رشد منفی اقتصادی را از ۷.۶ درصد به ۱.۱ درصد برساند.

رییس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد که با خروج کشور از رکود و آغاز ازسرگیری رشد اقتصادی، معضل بیکاری در کشور نیز که به گفته او جدی است، برطرف شود.

وی همچنین بیکاری را در کنار رکود مهمترین معضل جامعه دانست و گفت: برای رفع مشکل بیکاری راه سختی در پیش است و اشتغال تحصیلکرده ها یکی از اصلی ترین مخاطرات مسیر اشتغال در ایران است.