پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رئیس کمیته اطلاعات و امنیت مجلس عوام انگلیس با مطرح کردن مسأله همکاری با سوریه برای سرکوب داعش، عملیات علیه این گروه تروریستی در عراق و بی توجهی به داعش در سوریه را تمسخر آمیز دانست.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، "مالکوم رفکیند" به روزنامه "فایننشال تایمز" گفت: سر بریده شدن وحشیانه "جیمس فولی" خبرنگار امریکایی توسط یکی از عناصر داعش، ضرورت اقدام علیه این گروهک افراطی را بیش از پیش نشان داد.

رفکیند که قبلا در کابینه محافظه کاران، پستهای وزارت دفاع و خارجه را به عهده داشته است افزود: پیشنهاد انجام عملیات نظامی در عراق بدون چنین عملیاتی در سوریه، قابل تصور نیست و باید از آن پرهیز کرد و در صورتی که [پس از حمله به مواضع داعش در عراق،] سوریه به پناهگاه نهایی تشکیلات داعش تبدیل شود، امر جای تمسخر خواهد بود.

یادآور می شود رئیس کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس سال گذشته و به دنبال انتشار ادعاها درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی در ریف دمشق علیه گروه های مسلح، از دولت انگلیس خواسته بود، علیه نظام سوریه به زور متوسل شود.

از سوی دیگر، خالد محمود نماینده پارلمان انگلیس از حزب کارگر گفت: بیش از هزار افراطی انگلیسی پس از شرکت در جنگ های سوریه و عراق به کشورشان بازگشته اند.

وی افزود: بیش از دو هزار نفر از اتباع انگلیسی برای شرکت در جنگ کنونی به سوریه و عراق رفته اند و می توان گفت نیمی از آنها به کشورشان بازگشته اند.

خالد محمود، وجود نظارت ناکافی در مرزهای انگلیس را دلیل ناکامی دستگاههای اطلاعاتی و پلیس این کشور در زمینه مبارزه با پدیده مذکور دانست و تأکید کرد: افراطیون انگلیسی که از جنگ در سوریه و عراق بازگشته اند، در حال حاضر تهدید بزرگی برای ما به شمار می آیند و ممکن است پس از تأثیر پذیرفتن از افکار افراط گرایانه مجددا فعالیت هایشان را در انگلیس از سر بگیرند.

وی تأکید کرد: افراطیون انگلیسی از راههای پیچیده ای و از طریق سفر هوایی به ترکیه، اردن، مصر، دبی یا حتی کشورهای جنوب شرق آسیا خودشان را به سوریه می رسانند و پس از بازگشت به انگلیس نیز در فرودگاهها به آنها اجازه ورود به کشور داده می شود.

خالد محمود بر ضرورت اتخاذ اقداماتی قاطع برای بازجوی انگلیسی های برگشته از سوریه و عراق تأکید کرد.

یادآور می شود دولت انگلیس اعلام کرده که  طی سال جاری میلادی گذرنامه 23 تبعه افراطی را با هدف جلوگیری از سفر به سوریه مصادره کرده است.