به گزارش پارس به نقل از تسنیم، جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دفاع از رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و در مخالفت با استیضاح وی اظهار داشت: بنده در جایگاهی قرار دارم و به مستنداتی دست یافتم که در روز رای اعتماد به عنوان مخالف نگران بودم. دلواپس از اینکه کشتی توسعه علمی کشور به گل ننشیند و ناخدایان وامانده از کار خویش به هر خش و خاشاکی تمسک نورزند.

وی ادامه داد: دغدغه من آن بود که خاکریز مقدم توسعه کشور ناشیانه آلوده به وسوسه‌های جناحی نشود و سیاست‌زدگی بر اریکه آن جولان ندهند، لذا 9 ماه پیش نمایندگان را به پرهیز فرا خواندند تا کام جوانان دانشجو به تلخ‌کامی‌های دریادلان بی‌تجربه گرفتار نشود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروز جا دارد بدون تعلق جناحی و شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه اما روشن وزارت علوم دولت تدبیر و امید بپردازم. در تمام ایام حضورم در مجلس شورای اسلامی با موضوعات آموزش عالی مانوس بودم و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کردم و از نزدیک با وزیر و معاونان این وزارتخانه بارها و بارها به کرات جلسه و هم‌اندیشی داشتم و بر خلاف بسیاری از عزیزان و حتی رسانه‌ها که می‌گویند وزارت علوم در این مدت تعامل ضعیفی با مجلس و به خصوص کمیسیون داشته باید اذعان کنم که سنجیده‌ترین و محسوس‌ترین تعامل را در رفتار این وزارت تجربه کرده‌ام.

هروی در ادامه به نحوه توزیع اعتبارات سرانه دانشجویی اشاره کرد و گفت: جلسات عدیده‌ای در این موضوع با معاونین وزارتخانه داشتیم که نشان از عزم این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی است. عزیزان استیضاح‌کنندگان سخن از ناعدالتی می‌گفتند، اما این ناعدالتی را در محک عمل باید دید. بنده به عنوان کارشناس اعلام می‌کنم این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی و توزیع صحیح سرانه دانشجویی کارهای بسیار خوبی را انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش در سالهای گذشته تلاش‌های را برای توزیع عادلانه سرانه دانشجویی انجام داده، اما رشد منفی و مثبت افسارگسیخته دانشگاه‌های کشور را شاهد بودیم که بنده در کمیسیون تلفیق نیز این موضوع را برای عزیزان توضیح می‌دادم که توضیح اعتبارات دانشگاهی بر اساس یک رشد مثبت و منفی گاه بیش از صددرصد است. برخی دانشگاه‌ها متأسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخصه می‌گیرند و بر همین اساس یکی از کاهای وزارت علوم در این مدت این بود که با رشد مثبت و منفی افسارگسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و لذا برخی دانشگاه‌ها که با رشد منفی روبرو بوده‌اند، وزارت علوم به شکل عادلانه رفتار کرد.

نماینده مردم قائنات با بیان اینکه این اقدام وزارت علوم در میان دولت‌های گذشته قابل تقدیر است، گفت: این دولت در همین مدت کوتاه توزیع عادلانه اعتبارات آموزش عالی را انجام داد و این مسائل شعار نیست و دوستان که می‌گویند شعار داده شده، اما از عدالت خبری نیست. در این دولت نسبت به این موضوع عادلانه رفتار شده و می‌رود که رویه مناسبی به خود گیرد.

هروی در ادامه خاطرنشان کرد: چه پیش و پس از انقلاب توسعه کمی آموزش عالی در کشور به صورت اصولی انجام نگرفته بود و بر همین اساس در کمیته آموزش عالی کمیسیون از وزیر و معاونین دعوت کردیم تا این موضوع را بررسی کنیم که به خوبی استقبال کردند و در حالی که برخی مخالفان می‌گویند تنها اقدامات سیاسی در وزارت علوم انجام شده است. بنده می‌پرسم پس این اقدامات عملی چیست؟ بنابراین جدیت وزارت علوم در تداوم جلسات قابل تقدیر است و معاونین وزیر حتی یک جلسه در جلسات ساماندهی توسعه کمی آموزش عالی پیدا نکردند که حکایت از برنامه دقیق وزارت علوم برای پیگیری برنامه‌های وزیر در آغاز است.

وی مأموریت اساسی وزارت علوم را توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه‌های نفتی برشمرد و گفت: مگر قرار نبود به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم ما حوزه‌های علمی است. پس بنابراین حوزه‌ آموزش عالی یک کار لوکس نیست و بر همین اساس وزارت علوم آستین‌ها را بالا زد و جای تقدیر است که در همین زمان اندک آستین ها را مردانه بالا زدند.

این نماینده مجلس در ادامه به برنامه‌ریزی برای کاهش فرار مغزها اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی در محیط‌های دانشگاهی دستور کار وزارت علوم در ماه‌های گذشته بوده و باید انصاف داشته باشیم که این اقدامات در وزارتخانه‌ای که مأموریت پیگیری این اقدامات را دارد به شدت پیگیری می‌شود و بر همین اساس وزارت علوم از نخستین روزهای دولت یازدهم معرکه پایان ناپذیر مهاجرت نخبگان را دنبال کرد و استانداردهای دانشجویی نیز به سمت یکپارچگی می‌رود.

هروی خاطرنشان کرد: وزارت علوم طی چند ماه گذشته به صورت شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه‌ها در بحث اقتصاد مقاومتی شعارگونه برخورد کردند، به صورت عملیاتی ورود کرد و برای اولین بار به شکل عملی شاهد ارتباط دانشگاه با محیط‌های صنعتی بودیم و تفاهم‌نامه همکاری با وزارت دفاع، صنعت، نفت، بهداشت، معاونت علمی و فناوری و پدافند غیرعامل نشان از عزم وزارت علوم برای توافق با دیگر دستگاه‌ها است که این مسائل در نوع خودش در سالهای اخیر بی‌نظیر است و یکی از نخستین وزارتخانه‌هایی که کمتر به چند ماه به تدوین برنامه‌های خود در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخته وزارت علوم است و انتشارات وزارت علوم کتابی در همین راستا منتشر کرده که نشان از ارتباط به منویات مقام معظم رهبری و نظام دارد، پس چرا استیضاح‌کنندگان این اقدامات را نمی‌بینند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بورسیه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در سخن برخی استیضاح‌کنندگان وجود داشت که باید با هر تخلفی که وجود داشته برخورد شود و ما نیز همین اعتقاد را داریم. بنده جزو کمیسیون بررسی پرونده بورسیه‌های 3 هزار نفری بودم. اصل قضیه بورسیه این بود که از حدود سال 80 به بعد پدیده بورس برداشته شد برای اینکه داوطلبان بورس 2 گروه نخبگان و مربیان بودند و امکان ورود افراد ضعیف وجود نداشت و امروز یک فیلتر اساسی به عنوان آزمون دوره دکتری وجود دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از سال 85 دستورالعمل شورای بورس جایگزین آزمون اعزام شد. در تمام پرونده‌هایی که بررسی کردیم، فقط 2 امضای وزرای وقت وجود دارد که اذعان کردند این اقدامی که انجام می‌شود خوب است. بنابراین در تمام دوران سالهای گذشته آنچه به عنوان بورسیه‌های تبدیل به داخل انجام گرفته عملا خارج از نگاه وزیر بوده و وزرا خبر نداشتند.

هروی اضافه کرد: از سال 87 در دستور کار شورای بورس نکته‌ای اضافه می‌شود و آن این است که افرادی که خدمات برجسته فرهنگی دارند می‌توانند از بورس استفاده کنند. نکته قابل توجه این است که 50 درصد بورسیه‌ها از رشته‌های علوم انسانی هستند. یک رویه دیگری نیز از سال 87 بوجود آمد که معدل 14 برای کارشناسی و 16 را برای ارشد در نظر گرفتند که یک فرمول من‌درآوردی است و مشکل اساسی این بود که در کنار آزمون و سنجش رسمی کشور یک رانت غیرعلمی و بی‌ضابطه را گذاشتیم که بر اساس آن افرادی بدون قانون و ضابطه بورس می‌شدند. بنده سوال می‌کنم چطور 3 هزار نفر بدون اینکه آزمون دهند بر سر کلاس دکتری نشسته‌اند. تا آن زمان فقط شاگرد اول‌ها از بورس استفاده می‌کردند بعد از آن بورسیه باعث شد که نورچشمی بوده و می‌توانست از بورسیه استفاده کند بورس می‌شد و نکته بدتر اینکه افرادی که دکتری می‌گرفتند، بلافاصله استخدام می‌شدند که قانونی نبود و این یک آغاز رانت ناعادلانه بوده که برای ورود به دکتری نیازی به آزمون  و مصاحبه نیست.

وی ادامه داد: در بورسیه‌ها افرادی وجود دارند که معدل کارشناسی آنها زیر 12 و افرادی وجود دارند که معدل کارشناسی آنها زیر 14 است که یک پدیده غیرقانونی است.

این نماینده مجلس در ادامه به وضعیت پژوهش در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: پایگاه استنادی جهان اسلام در نامه‌ای آورده که وضعیت علمی کشور رو به سامان است و توسعه علمی کشور از یک روند مطلوب برخوردار بوده است.

هروی اظهار داشت: برخلاف اظهارات برخی رسانه‌های مغرض که گفتند هیچ حرکت علمی صورت نگرفته اصلاً اینطور نیست و اظهارات رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام خلاف این موضوع را می‌گوید و حمایت از طرح‌های ملی از 2 میلیارد تومان در سال 91 در حال حاضر به 30 میلیارد تومان افزایش یافته و حمایت از شبکه‌های آزمایشگاه‌های ملی 500 میلیون به 28 میلیارد و 500 میلیون افزایش یافته و حمایتها از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از 3.5 میلیارد به 17 میلیارد تومان رسیده است و حمایت از مراکز تحقیقاتی نیز از 2.5 میلیارد تبدیل به 11 میلیارد شده است. لذا تمام مستندات مراجع اصلی کشور حکایت از رشد ملی در همین 9 ماه دارد و ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم و اینکه بخواهیم بر اساس مطالب چند روزنامه که اطلاعات و منابع ندارند اقدامی انجام دهیم ناصواب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاییم تصمیمات پرهزینه بگیریم که وضعیت علمی را دچار تلاطم کند و باید مقداری با تأمل حرکت کنیم  و کشور را به چالش بی‌خود نکشانیم که برخی گروه‌های افراطی چه در اصولگرایان و چه در اصلاح‌طلبان در این قضیه بسیار بهره می‌برند. بیایید با یک حرکت آرام، حرکتی انجام دهیم که خدا، مقام عظمای ولایت و مردم بپسندند.

پس از پایان سخنان نماینده قائنات، محمدحسن ابوترابی‌‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی ریاست صحن علنی را بر عهده داشت گفت: در طی اظهارات آقای هروی آقای زاهدی نامه‌ای را مرقوم کردند که آقای هروی گفت از سال 85 به بعد بر امر بورسیه اشرافی نبوده که بر اساس نامه آقای زاهدی شورای بورس آیین‌نامه‌ای را تنظیم کرد که وزیر همان آیین‌نامه را تائید کرد و ذیل آن نوشته که بر اساس این آیین‌نامه عمل شود.