به گزارش پارس به نقل از مهر، سید علی اسد مدیرکل راه و شهرسازی مازندران جمعه شب در جمع پیمانکاران و مشاوران بخش های خصوصی در استان افزود: این اعتقاد باید تقویت شود که کارفرما، مشاور و پیمانکار قطعات پازل هستند و در مازندران ۲۵ هزار مهندس عضو نظام مهندسی داریم که ۹۰۰ نفراز انها دارای پروانه هستند و از نظر تعداد مازندران رتبه چهارم را دارد، اما به نسبت جمعیت رتبه دوم کشور را داریم.

وی افزود: همواره مهیاکردن فرصت کار و اشتغال برای جامعه مهندسین دغدغه ماست و باید دانش فنی را ارتقا دهیم و هزینه ها را برای پروژه ها کاهش دهیم، زیرا مشاور باید قویتر از کارفرما باشد تا کار بهتری صورت گیرد.

پرداخت ۸۵ میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران

اسد عنوان کرد: اولویت اول ما در مازندران ارتقا کیفیت خدمات است و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار سال گذشته بوده است که در راستای تفکر حمایت از پیمانکاران و مشاورین بدهی پیمانکاران را از محل فروش سهام دولتی پرداخت کردیم و بیش از ۸۵ میلیارد تومان از بدهی ها را پرداخت کردیم که عدد قابل توجهیست.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: در نظر داریم بیشترین استفاده از مشاوران بومی را داشته باشیم و اکنون ۷۵۰ شرکت خصوصی داریم که با رتبه پنج، ۱۵ شرکت، با رتبه چهار، ۱۰ شرکت است و رتبه یک نداریم.

وی تصریح کرد: وقتی در استان کار بزرگ و پروژه بزرگ داریم و شرکت های رتبه یک کم داشته باشیم و یا نداشته باشیم، قطعا پای شرکتهای سایر استانها به مازندران باز خواهد شد و شرکتهای ما باید باهم ادغام شوند تا به جایی برسیم که برای سایر استانها پروژه انجام دهیم.

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس نیز گفت: ما باید به پیمانکاران اجازه دهیم که مشکلاتشان را بیان کنند زیرا رشد و شکوفایی کشور در گرو طرح های زیر بنایی است و باید به این نکته توجه شود که آیا اضلاع مثلث مجریان، کارفرمایان و مشاوران متساوی الاضلاع است یا اینکه سهم یکی بیشتر و دیگری کمتر است.

پروژه های عمرانی از ابتدا تا انتها مشکل دارند

وی افزود: پروژه ها از ابتدای شکل گیری تا انتهای تحویل با مشکل مواجه است و نتیجه این مشکلات ما را به بحران مدیریت و سازندگی می رساند، پروژه ها گاها طولانی می شوند و توجیه اقتصادی خود را از دست می دهند.

دامادی به پروژه کمربندی ساری که از ۲۷ سال قبل قرار بود اجرا شود ولی تا امروز طول کشیده شد اشاره کرد و گفت: این پروژه دیگر کمربندی محسوب نمی شود و کیفیت کار هم پایین می آید و پیمانکار انگیزه اش را از دست می دهد و در نتیجه فضا درحوزه سازندگی با بحران مواجه می شود.

وی تصریح کرد: در پرداختها هم مشکل همیشگی وجود دارد و بیمه هم در حوزه های مختلف مشکلات زیادی را ایجاد می کند و رونق اقتصادی در مازندران وا اسفاست.

وی گفت: بحث مالیات ساخت و سازهم که بسیار مشکل زاست و ورود سیاسیون به ساخت و ساز هم از مشکلات دیگریست که با آن روبرو هستیم و اگر ما به روشنفکران اجازه رشد ندهیم، پیشرفت نخواهیم کرد.

دامادی گفت: کمیسیون عمران اعلام آمادگی می کند که نظرات کتبی پیمانکاران و مشاوران را دریافت و رسیدگی کند.

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران نیز گفت: مجموعه همکاران ما در شرکتهای ساختمانی ظرفیتهای خوبی هستند که باید از آن ها استفاده کنیم.

وی افزود: ظرفیت سازی و توسعه ظرفیت کمی و پایداری این ظرفیتها باید مورد توجه قرار گیرد و اکنون در ظرفیتهای کمی با مشکل مواجه هستیم، درحالیکه در مازندران نیروی انسانی فراوانی داریم.

وی افزود: ما در حال گذر هستیم و وقتی توسعه کمی پایان یافت به توسعه کیفی می پردازیم ولی اکنون دخالت دولت زیاد است واعتقاد دولت این است که این دخالت کمتر شود و ایجاد فضای رقابتی هم باید مد نظر باشد.

همخوانی نداشتن بودجه ریزی با سیاستها

یخکشی گفت: در پروژه ها امروز بودجه ریزی با سیاستها همخوانی ندارند.

علی نبییان معاون امور عمرانی استاندار مازندارن نیز گفت: اگر قرار است اتفاقی در این حوزه بیفتد باید همه دست به دست هم دهیم و دستگاه اجرایی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد، ما با کمک پیمانکاران ومشاورین به بهترین ها دست خواهیم یافت.

وی افزود: استفاده از مجموعه های دانش بنیان از بحثهای مهمی است که وجود دارد و مازندران در همه مسائل سرآمد است و اصل توجه ما به تشکلهای صنفی است که یک پتانسیل خوب در مازندران است.

وی گفت: باید با همکاران تامین اجتماعی و دارایی برای برون رفت از مشکلات جلساتی داشته باشیم و ما باید شرکتهایمان و مدیریتشان را به روز کنیم و با تشکیل یکسری کنسرسیوم های ویژه شرکتهای مازندرانی در راه رفع مشکلات گام برداریم.

معاون امور عمرانی استاندار مازندران گفت: تاکنون ۱۵ درصد از اعتبارات سال جاری محقق شده است و به دستگاهها اعلام کرده ایم که هیچ پروژه ای را شروع نکنند تا زمانی که پروژه های ناتمامشان را به پایان برسانند و بدهی هایشان را تصویه کنند تا پیمانکاران دچار چالش نشوند.