پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حزب الدعوه نوری المالکی، نخست وزیر عراق، پایبندی خود را به حیدر العبادی نخست وزیر منتصب این کشور اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، حزب الدعوه با انتشار بیانیه همچنین همکاری احزاب سیاسی مختلف این کشور را با العبادی خواستار شد.

حزب الدعوه که مالکی وابسته به آن است در این بیانیه از فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان عراق خواست با نخست وزیر جدید این کشور برای تسریع تشکیل کابینه در زمان مقرر و نیز انتخاب وزیران شایسته همکاری کنند.

این حزب در ابتدا درخواست فؤاد معصوم رئیس جمهور جدید عراق مبنی بر واگذاری تشکیل دولت جدید به العبادی، معاون رئیس پارلمان عراق، را رد کرده بود.

رئیس جمهور عراق دوشنبه گذشته حیدر العبادی، نامزد ائتلاف ملی این کشور در مجلس، را برای تشکیل دولت جدید عراق مکلف کرد.

حزب الدعوه اسلامی عراق خود همچنین بر اهمیت انسجام گروه‌ها و فراکسیون‌های سیاسی پارلمان و کنار گذاشتن اختلافات برای مقابله با چالش‌های خطرناک، حفظ وحدت عراق و دفاع از شهروندان تاکید کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این حزب بعد از درخواست نظر از آیت‌الله العظمی علی السیستانی تصمیم خود را اعلام کرد.

مرجع عالی‌قدر شيعيان عراق در پاسخ به نامه حزب الدعوه بر لزوم پذیرش نخست وزیر جدید و تشكيل كابينه ملي فراگير تاکید کرد و نوشت: «من تسريع در انتخاب نخست وزير جديد و داراي مقبوليت ملي فراگير را ضروري مي دانم.»

آیت الله سیستانی همچنين بر لزوم همكاري نخست وزير جديد با رهبران سياسي به منظور «نجات كشور از خطر تروريسم، فرقه گرايي و تجزيه» تاكيد كرد.

این در حالی است که نوری المالکی تاکید کرده بود تا صدور حكم دادگاه فدرال قدرت را ترک نخواهد کرد.

عراق از چند ماه قبل با ناآرامی و آشفتگی سیاسی مواجه شده است. این کشور همچنین از ماه ژوئن، با پیشروی شبه‌نظامیان داعش و تسلط آنان بر شهر موصل، نبردی گسترده را برای آزادسازی و پاکسازی بخش‌های اشغالی این کشور آغاز کرده است.

نظامیان ارتش، همراه با نیروهای داوطلب عراق، در جبهه‌های مختلف به نبرد با تروریست‌های تکفیری پرداخته و توانسته‌اند آنان را از برخی مناطق از جمله شهر تکریت عقب برانند.

شبه نظامیان داعش در مناطق تصرف‌شده جرائم و جنایات بی‌سابقه‌ای مرتکب شده و به کشتار جمعی غیرنظامیان و سربازان و افسران ارتش پرداخته‌اند.

بحران در عراق از آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون تلفات بسیار و بیش از یک میلیون آواره و بی‌خانمان برجا گذاشته است.