پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از نشست روز چهارشنبه جده یک هفته برای حل بحران میان قطر و سه کشور عضو شورا مهلت تعیین کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس» به نقل از"صوت المنامه"، عبد اللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری گفت: وزرای خارجه از تلاش کمیته های ذیربط برای اجرای توافقنامه ریاض قدردانی کردند.

خالد العطیه وزیر خارجه قطر روز 23 آوریل سال جاری در کویت گفته بود که بحران بین قطر و دیگر کشورهای شورای همکاری پایان یافته و برای اعضای شورای همکاری راهی جز اعزام مجدد سفرایشان به دوحه وجود ندارد.

عربستان، امارات و کویت در تاریخ پنجم مارس سال جاری با متهم کردن قطر به مداخله در امور داخلی شان ، ایجاد بی ثباتی در منطقه و حمایت از گروه های تندرو، سفرای خود را از دوحه فرا خواندند.

قطر از حامیان اصلی جماعت اخوان المسلمین در مصر و گروه های مخالف نزدیک به این جماعت در کشورهای اسلامی است، اما عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظام جدید مصر که حکومت اخوان المسلمین را سرنگون ساخت، حمایت می کنند.  

وزرای خارجه در نشست غیر علنی خود به موضوع خشونت در منطقه پرداختند.

در پایان این اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای اهمیت تلاش برای توقف خونریزی ها، حمایت از منافع و دستاوردهای کشورهای عضو، مبارزه با جنبش های تروریستی - افراطی و تقویت امنیت و ثبات منطقه را مورد تاکید قرار دادند.

این کشورها همچنین خشم خود را از جنایت های  جنگی و تروریسم دولتی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه اعلام و آن را محکوم کردند. بیانیه پایانی اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری نقش مصر را در زمینه آرام سازی اوضاع غزه و تلاش برای دستیابی به توافق دائمی که به مشکلات مردم فلسطین پایان داده و امنیت و ثبات آن را تقویت کند، مورد ستایش قرار داد.

این بیانیه همچنین ابراز امیدواری کرد که انتخاب رئیس مجلس، رئیس جمهوری و نخست وزیر جدید عراق و تشکیل دولت جدید فراگیر به تقویت امنیت، ثبات و وحدت این کشور منتهی شود.  

عربستان، امارات، کویت، عمان، قطر و بحرین اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.