به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت نمی‌تواند به موضوع ورزش بی‌اعتنا باشد و آن را یک موضوع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مهم می‌داند گفت: سیاست دولت حمایت جدی از ورزش است و تلاش خواهیم کرد به‌زودی در جلسه‌ای به مشکلات مطرح شده ازجانب رؤسای فدراسیون‌ها رسیدگی کنیم.


 اسحاق جهانگیری شامگاه سه‌شنبه در نشست صمیمانه با رؤسای فدراسیون‌های ورزشی شرکت کننده در بازی‌های آسیایی 2014 اینچوان، با اشاره به قول‌های داده شده در دولت یازدهم درباره قهرمانان ورزشی اظهار داشت: با وجود محدودیت‌های موجود در بودجه و اعتبارات، در بدترین شرایط هم اجازه نخواهیم داد که قولی داده شود و به آن عمل نگردد. 

وی یکی از اتفاقات نامطلوب در سال‌های گذشته را بدقولی دولت بیان کرد و افزود: این موضوع تنها به ورزش و تعهدات به ورزشکاران محدود نمی‌شود بلکه برخی پیمانکاران طرح‌های عمرانی نیز مطالبات فراوانی از دولت دارند. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به درد دل برخی از این پیمانکاران درخصوص تعهدات بر زمین مانده ازجانب دولت گذشته خاطرنشان کرد: دولت حق ندارد به دلیل برخورداری از قدرت و نفوذ، هر برخوردی که را می‌خواهد با طلبکاران انجام دهد بلکه باید بدهی خود را به رسمیت بشناسد، برای طلبکاران اعتبار قائل شود و راهکارهایی برای پرداخت این بدهی‌ها پیدا کند. 

جهانگیری در ادامه با قدردانی از ورزشکاران و مدیران ورزشی کشور به خاطر افتخارآفرینی و کسب موفقیت‌های اخیر در میدان‌های مختلف ورزشی، بر تأثیر مثبت پیروزی قهرمانی ورزشکاران ملی کشور در نشاط و روحیه مردم تأکید کرد. 

وی افزود: البته مردم به مسائلی فراتر و مهم‌تر از نتایج رقابت‌ها توجه دارند و حتی در مواقعی که تیم‌های ملی کشورمان در مسابقات ورزشی به مراحل بالاتر راه پیدا نمی‌کنند نیز شاهد افزایش نشاط و روحیه مثبت در میان مردم هستیم چرا که مردم ایران به اصل ورزش، غیرت و تلاش ورزشکاران و روحیه پهلوانی آنان توجه دارند. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین با رد ادعای برخی افراد که می‌گویند مردم ایران در کارهای گروهی ناموفقند و در رشته‌های انفرادی موفق‌تر عمل می‌کنند تصریح کرد: ورزشکاران کشور بارها نشان داده‌اند که این تصور صحیح نیست و نمونه روشن آن تیم ملی والیبال کشور بود که ثابت کرد با کار گروهی می‌توان از سطح آسیا نیز فراتر رفت و افتخارات جهانی کسب کرد. 

جهانگیری ادامه داد: البته برای کسب موفقیت در کارهای گروهی لازم است ساختارهای نادرست اصلاح شود، امکانات مورد نیاز تأمین و مدیریت صحیح و علمی در کارها حاکم شود. 

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد آغاز به کار دولت تدبیر و امید، از انتخابات 24 خرداد 1392 به عنوان حماسه‌ای بزرگ یاد کرد که ملت ایران با تدابیر رهبر معظم انقلاب خلق کرد و با انتخاب رئیس جمهوری دانشمند و باتجربه که متکی به نظرهای علمی و کارشناسی است، روند جدید و مثبتی در کشور آغاز شد. 

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلات و تنگناهای سال‌های گذشته کشور و برخی سوءاستفاده‌های صورت گرفته در شرایط سخت و دشوار اقتصادی افزود: در حالت خوشبینانه علت این سوءاستفاده‌ها این است که مدیران کشور از سر استیصال به هر راهکاری روی آورده بودند. حالت بدبینانه این است که مدیران نیز آلوده باشند و در این شرایط است که به‌اصطلاح بهار سوءاستفاده‌چیان فراهم می‌شود و افرادی مدعی می‌شوند که می‌توانند نفت صادر کنند، گروهی ادعا می‌کنند می‌توانند ارز جابه‌جا نمایند و اشخاصی نیز مدعی واردات طلا به جای ارز می‌شوند که در این شرایط سوءاستفاده‌های بزرگی شکل گرفته است. 

وی یکی از موارد سوءاستفاده در سال‌های گذشته را پرونده بابک زنجانی بیان کرد و گفت: چگونه ممکن است یک جوان بتواند سوءاستفاده‌ای به این بزرگی انجام دهد، مشخص است که قطعاً باید اتفاقاتی در یک مجموعه رخ دهد که کسی بتواند چنین بهره‌برداری کند. 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به مشکلات کشور در عرصه بین‌الملل در سال‌های گذشته نیز اشاره کرد و افزود: دولت تدبیر و امید برای رفع این مشکلات و از میان برداشتن تحریم‌های ظالمانه مذاکرات خوبی را با گروه 1+5 آغاز کرد که امیدواریم با فضل الهی و حمایت‌های مقام معظم رهبری و تدابیر تیم مذاکره‌کننده به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور گفت: خوشبختانه از گروه مذاکره‌کننده دانشمند و با ظرفیت بالا که عموماً از دیپلمات‌های درجه یک هستند، برخورداریم، به گونه‌‌ای که در مذاکرات شاهد بودیم وزیر امور خارجه کشورمان در مقابل شش وزیر خارجه قدرتمند جهان نشست و توانست هم از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع کند و هم اگر دغدغه‌ای وجود دارد به رفع آن اقدام نماید. 

وی افزود: البته عده‌ای در این میان وجود دارند که اگر تحریم‌ها و فشارها از کشور برداشته شود، منافعشان به خطر می‌افتد بنابراین تلاش می‌کنند در مسیر دولت و مذاکرات مانع‌تراشی کنند. 

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه انتقاد سازنده همواره ازجانب رئیس جمهور و دولت امری پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: منتقدان بر چشم دولت جا دارند اما کسانی که تلاش می‌کنند چوب لای چرخ دولت بگذارند موفق نخواهند شد به اهداف خود برسند. 

جهانگیری همچنین به جنایت‌های رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کرد جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای امنیت جهانی معرفی کند، امروز بی‌آبرو شده و با جنایاتی که در غزه انجام داده است همه دنیا به‌خوبی فهمیده‌اند که رژیم کودک‌کش و جنایتکار چه کسی است. 

در این نشست وزیر ورزش و جوانان نیز با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش ورزش و بهره‌گیری از استعدادها و ظرفیت‌های بانوان برای کسب مدال در میدان‌های ورزشی، به بیان مشکلات و تنگناهای موجود در ورزش کشور پرداخت و پیشنهادهای نیز مطرح کرد. 

رئیس کمیته ملی المپیک نیز ضمن قدردانی از دومین حضور معاون اول رئیس جمهور در نشست رؤسای فدراسیون‌های ورزشی به ارائه گزارشی از هفدهمین مسابقات و بازی‌های آسیایی اینچوان پرداخت و توضیحاتی در خصوص رشته‌های ورزشی، تعداد کشورهای شرکت‌کننده، زمان‌آغاز این رقابت‌ها، تعداد تیم‌های اعزام‌شونده به این رقابت‌ها از ایران و همچنین نحوه انتخاب رشته‌ها و ورزشکاران اعزامی پرداخت. 

وی همچنین نگرانی‌ها و ضعف‌های موجود در ورزش کشور را مطرح کرد و به بیان پیشنهادها و درخواست‌های خود همچون افزایش بودجه ورزش و اعطای به‌موقع پاداش قهرمانان پرداخت. 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، رئیس فدراسیون تکواندو، رئیس کمیته ملی پارالمپیک و رئیس فدراسیون کشتی نیز هر کدام در سخنانی ضمن قدردانی از نگاه ویژه دولت به امر ورزش، نظرها و دیدگاه‌های خود را ارائه و پیشنهادهایی در راستای ارتقای جایگاه ورزش کشور مطرح کردند.